Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-11, 09:51
  #1
Medlem
Hejsan!

I dagsläget bor jag i en lägenhet där jag använder mig av Dreambox för att kolla på alla mina kanaler. För film använder jag mig av blu-ray spelare som streaming från min dator.

Vi håller på att bygga ett nytt hus där det kommer vara totalt 8 st tv apparater. Och vi håller på att lurar lite vad för typ av system vi vill använda oss av.
Dreamboxen blir svår att få ut till alla apparater. Samt att vi behöver ha en helt boxar.

Installerar man antenn nuförtiden , för att kunna se på på tv?
Är streaming funktion för tv-tittandet något som man bör kolla upp allvarligt innan man bestämmer sig?

Tacksam för eventuella svar.
Citera
2013-08-11, 09:57
  #2
Medlem
Hur många vill du ha igång samtidig?
Hur många kanaler vill du ha tillgång till?
Citera
2013-08-11, 10:17
  #3
Medlem
Jag har läst om en anläggning där de byggt en baslåda med 4 st 18 tums basar i källaren...ehm enligt transmissionline principen tror jag där "porten" eller vad den kallas mynnade ut i vardagsrummet i ett hål i golvet som var täckt med galler bakom TVn. De kunde producera ett ljudtryck på över 120 dB ner till 18 Hz - helt osynligt! Only in America förstås! Så om du vill ha en ljudupplevelse - bygg en sån!
Citera
2013-08-11, 11:56
  #4
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_larzzon
Hejsan!

I dagsläget bor jag i en lägenhet där jag använder mig av Dreambox för att kolla på alla mina kanaler. För film använder jag mig av blu-ray spelare som streaming från min dator.

Vi håller på att bygga ett nytt hus där det kommer vara totalt 8 st tv apparater. Och vi håller på att lurar lite vad för typ av system vi vill använda oss av.
Dreamboxen blir svår att få ut till alla apparater. Samt att vi behöver ha en helt boxar.

Installerar man antenn nuförtiden , för att kunna se på på tv?
Är streaming funktion för tv-tittandet något som man bör kolla upp allvarligt innan man bestämmer sig?

Tacksam för eventuella svar.
Om man bara vill ha dom fria kanalerna(1,2,4,6 och barnkanalen typ) så räcker det att man har en digitalbox och någon sorts antenn, antingen en fast som sitter på taket eller en vanlig bordsantenn.

Angående streaming så borde du helt klart fixa så att du kan streama från en dator till alla tv-apparater i hushållet, kan va väldigt skönt om man ska kolla film.
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag har läst om en anläggning där de byggt en baslåda med 4 st 18 tums basar i källaren...ehm enligt transmissionline principen tror jag där "porten" eller vad den kallas mynnade ut i vardagsrummet i ett hål i golvet som var täckt med galler bakom TVn. De kunde producera ett ljudtryck på över 120 dB ner till 18 Hz - helt osynligt! Only in America förstås! Så om du vill ha en ljudupplevelse - bygg en sån!
Va fan har det med bildsystem att göra?
Citera
2013-08-12, 17:31
  #5
Medlem
SupaStrats avatar
Köp en matrisswitch med tillräckligt många in och utgångar, dit kopplar du varje bildkälla med HDMI. Till HDMI-utgångarna kopplar du HDBaseT-extenders och drar cat5- eller 6-kabel till varje plats där du har en TV (jag antar att det kommer vara för långt att dra HDMI-kabel till varje TV.
Med en sådan lösning kan du se valfri bildkälla på vilken teve du vill.
Finns såna prylar från tex Gefen, Atena, Kramer m.fl. Billigt är det inte, räkna med minst 15000:- för switchen och ett par tusenlappar per HDBaseT-extender.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback