Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-11, 09:50
  #1
Medlem
Hejsan.

Jag håller på att bytta nytt och kollar lite på vilket typ av system jag kommer använda mig av i vårt stora badrum.
Jag har kollat på detta system http://www.elot.se/dokument/elko-sound-player.pdf
syftet är att kunna lyssna på musik via spotify(inkoppling via AUX med våra mobiler) samt kunna ansluta systemet till vår väggmonterade tv.

Jag undrar om det finns liknande system som någon kan rekomendera eller avskräcka mig från att kolla på.

Till detta system tänkte jag köpa med Elkos bashögtalare som man fäster in direkt i väggen samt deras basförstärkare. Jag har tänkt mig att ha 2 högtalare i badrummet, och 1 i bastun. Totalpriss för detta blir runt 7000:-.
Denna budget vill jag helst inte överstiga.

Köket kommer jag inte behöva ha ett sådant system till, då det kommer dela ljudanläggning med vardagsrummet som ligger i anslutning till det öppna köket.

Jag har hittat en hel del inbyggnadshögtalare men väldigt dåligt med inbyggnadsenheter/förstärkare som fyller samma syfte som Elkos system.

Tack på förhand och må väl.
Citera
2013-08-11, 10:09
  #2
Medlem
Hifikit och andra har inbyggnadshögtalare, men ska du ha de i badrummet och bastun kanske du ska titta på högtalare för marint bruk, som då är tänkta att klara fukt bättre. Men jag undrar hur många högtalare som klarar bastutemperaturer på 100+ grader. För att inte tala om elektroniken.
Citera
2013-08-11, 10:44
  #3
Medlem
Jag har hittat en hel del inbyggnadshögtalare. Men har desto svårare att hitta manövreringskontroll som smidigt kan fällas in i väggen.

Enligt de flesta anvisningar jag hittat, så skall bastu högtalare med fördel inte monteras högre än 70cm från golvet (pga att inte få för hög värme på sig). Så då blir förslagsvis högtalaren inmonterad i väggen bakom sittlaven.

Jag funderade även på att enbart köpa manövreringsenheten från elko, med deras 2 förstärkare:

Förstärkare 1 : för högtalarna (tänkt till 4 st högtalare)
Specifikationer:
- Effekt: 2x20W
- Utgångsimpedans: 8 ohm
- Klass: D
- Frekvensrespons: +/- 1dB (20-110Hz)
- Spänning: 230V


Förstärkare 2: för baslådan
Specifikationer:
- Effekt: 50W
- Utgångsimpedans: 8 ohm
- Klass: D
- Frekvensrespons: +/- 1dB (20-110Hz)
- Säkring: glas 5x20mm, 4A, 250V
- Spänning: 230V

Men vet inte vad man bör kolla på för specifikationer på högtalare för att matcha dessa förstärkare bäst.
Citera
2013-08-11, 10:49
  #4
Medlem
avestas avatar
Skulle det inte funka rätt bra att montera en surfplatta i en skåpdörr eller liknande? Och sedan ha den till en förstärkare?
Citera
2013-08-11, 11:00
  #5
Medlem
Att ha högtalaren bakom nånting är en ljudmässig katastrof. Jag tror att Elko kan vara en bra lösning men den har stora begränsningar. Hifiklubben har ett ganska stort sortiment, så du kanske kan fråga om de har några förslag. Kanske är en fjärrkontroll det enda du behöver. Det finns en del som arbetar med radiovågor i stället för infraröd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback