2013-08-09, 04:04
Medlem
EpicureNo2s avatar
På elektriska lokomotiv går strömmen via kontaktledningen ned genom strömavtagarna till de elektriska komponenterna, motorerna osv, och sedan ut via hjulen till rälsen. Varför får man bara en stöt om man vidrör kontaktledningen men inte hjulen? Eller rälsen, för den delen?

Får man en stöt om man skulle hoppa från en kran och ta tag i kontaktledningen, eller måste man vidröra rälsen eller något annat ledande samtidigt? Får man en stöt om man står på taket på en vagn av trä och vidrör kontaktledningen? Det rör sig om 15 kV 16 ⅔ Hz.
Citera
2013-08-09, 04:16
Medlem
Du får ingen stöt av hjulen då dessa redan är jordade mot rälsen. Finns ingen anledning för strömmen att ta en omväg genom din kropp när den kan gå direkt ner i marken. Detsamma gäller för bilchassin, du får ingen stöt även om den används som minuspol.

Du kommer troligtvis inte få en stöt ändå då 15000V inte är tillräckligt för att ta sig längre än några decimeter genom luften. Dessutom måste du vara jordad (dvs stå på ett stort metallföremål eller direkt på marken) för att strömmen ska gå genom dig. Du kommer alltså inte få en stöt av att stå på en torr trävagn.
Citera
2013-08-09, 04:17
Medlem
kinesarsles avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar beror det på att rälsen är neutralledare, dvs under normala förhållanden är spänningen mellan jorden och neutralen noll.
Citera
2013-08-09, 04:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
Du får ingen stöt av hjulen då dessa redan är jordade mot rälsen. Finns ingen anledning för strömmen att ta en omväg genom din kropp när den kan gå direkt ner i marken. Detsamma gäller för bilchassin, du får ingen stöt även om den används som minuspol.

Du kommer troligtvis inte få en stöt ändå då 15000V inte är tillräckligt för att ta sig längre än några decimeter genom luften. Dessutom måste du vara jordad (dvs stå på ett stort metallföremål eller direkt på marken) för att strömmen ska gå genom dig. Du kommer alltså inte få en stöt av att stå på en torr trävagn.
Om inte lasten består av ledande material packat upp till taket på sina ställen - en bil t ex med antenn
Citera
2013-08-09, 04:39
Medlem
EpicureNo2s avatar
Ah, och det stämmer tydligen att rälsen är neutralledare: "rälen fungerar som noll- och återledare (driftjord)" (NE)

Jag förstår dock inte riktigt vart strömmen tar vägen? Om rälsen är återledare så borde det betyda att strömmen går tillbaka till elsystemet den vägen? Eller är det skillnad mellan ström och spänning här?
Citera
2013-08-09, 06:07
Medlem
christerys avatar
På samma sätt som man ansluter eller matar kontaktledningen med spänning så ansluter man rälsen som fungerar som återledare. Se dom som kablar istället för ledningar och räls så klarnar det nog.
Citera
2013-08-09, 08:35
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Jag förstår dock inte riktigt vart strömmen tar vägen? Om rälsen är återledare så borde det betyda att strömmen går tillbaka till elsystemet den vägen?

Ja, strömmen går tillbaka till matarstationen via S-rälen och bildar en sluten krets, precis som man kan förvänta sig.
Citera
2013-08-09, 08:41
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Detsamma gäller för bilchassin, du får ingen stöt även om den används som minuspol
Kan man få fråga varför jag ibland får en stöt när jag ska stänga min bildörr?
Citera
2013-08-09, 08:45
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Kan man få fråga varför jag ibland får en stöt när jag ska stänga min bildörr?

Det har ingenting med bilens el att göra utan är en laddning som byggs upp av bildäcken eller liknande.

Samma som att klappa en katt.
Citera
2013-08-09, 09:06
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Du kommer troligtvis inte få en stöt ändå då 15000V inte är tillräckligt för att ta sig längre än några decimeter genom luften.
Jag vill inte verka vara en viktigpetter, och jag kan inte mycket om el, och det har väl egentligen inte så mycket med ämnet att göra, men visst krävs det mycket mer än 15000 volt för att att skapa en blixt på en decimeter?
Citera
2013-08-09, 09:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det har ingenting med bilens el att göra utan är en laddning som byggs upp av bildäcken eller liknande.

Samma som att klappa en katt.

Stöten du får av bildörren, kommer av elektrisk laddning som byggts upp i din egen kropp. Statisk elektricitet bildas när isolerande material av olika typer gnids mot varandra, vilket är lätt hänt när du hasar över bilsätet för att komma ut. Är det hög luftfuktighet leds laddningarna ofta bort direkt, men vid låg luftfuktighet (vilket särskilt råder om vintern) stannar de gärna kvar. Dina skor hindrar laddningen i din kropp från att jordas när du kliver ut, och när du sen tar i bilens metall (eller vilket som helst annat stort och/eller jordat ledande objekt, inklusive en annan person) hoppar en gnista.
Enklaste sättet att undvika detta är att ha hudkontakt med bilens metall när du kliver ut - då laddas du ur successivt eftersom laddningen bildas, utanatt du känner det.
Detta är en sak att vara särskilt obs på när man tankar, då bensinångor lätt kan antändas av en sådan gnista.

Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
Jag vill inte verka vara en viktigpetter, och jag kan inte mycket om el, och det har väl egentligen inte så mycket med ämnet att göra, men visst krävs det mycket mer än 15000 volt för att att skapa en blixt på en decimeter?
Ja, 15000 volt kan bryta igenom 1-2 centimeter. Om strömmen är stark, kan det bildas en ljusbåge - och denna ljusbågen kan gott dras ut till flera decimeter innan den slocknar. Principen för detta visas bäst i en jacobsstege (youtuba jacob's ladder om du inte vet vad det är).

För att ge ett bra svar på varför du inte får stöt av lokets hjul, behöver du förstå lite om el:
1. Spänning är "trycket" på elen. Ju högre spänning, ju längre gnistor kan bildas till exempel. Spänning är alltid en skillnad mellan två punkter - i de flesta fall, så även i detta fallet, är den ena punkten jord. Om två punkter har samma spänning, är det ingen skillnad mellan dom.
2. Ström är flödet av elektricitet. Utan spänningsskillnad ("tryck") kommer ingen ström att flöda.
3. Motstånd är vad som bromsar strömmen. När strömmen möter motstånd, uppstår en spänningsskillnad mellan de två ändarna av motståndet. Tänk dig ett smalt rör som vatten pressas igenom - ju smalare rör ju mindre vatten (ström) går, och ju högre blir tryckskillnaden (spänningen) mellan rörets ändar.

Man eftersträvar att ha så lågt motstånd dom möjligt i ledarna som leder ström till och från en maskin. Den massiva rälsen och hjulen har mycket lågt motstånd. En stark ström kan gå genom dessa, utan att det bildas någon större spänningsskillnad mellan hjulet och marken. Eftersom huden har ett högt motstånd, och spänningen mellan hjul och jord är liten, kommer ytterst lite ström att passera genom din kropp - även om hjulet skulle leda hundratals eller tusentals ampere.
Motorerna i loket är vad som utgör det största motståndet i maskineriet. Så alla ledare som finns från kontaktledningen och fram till motorerna håller hög spänning (högt "tryck").

Slutligen är det strömmen, inte spänningen, genom kroppen som gör skada. Dock är det främst hög spänning man ska akta sig för, eftersom den lättare kan övervinna hudens motstånd. Som exempel kan vi ta ett bilbatteri - det kan ge hundratals ampere om nödvändigt, men spänningen på tolv volt kan inte ge så mycket ström genom kroppen.
Citera
2013-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Kul att du på ett enda inlägg gör ett bättre undervisningsarbete än vad min el-lärare gjort på två terminer. Tack så mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in