Citat:
Ursprungligen postat av
k0da
Hej!
Jag undrar vart man kan få tag på vatten med låg fluor-halt, Loka vet jag ligger runt 0.3 mg/l men jag är ute efter lägre ner mot omätbara nivåer.
Anledningen till att jag söker detta är för att jag har goda anledningar till att tro att jag gått och förgiftat mig själv, först som liten där jag åt bamses tandkräm som godis (det var jordgubbssmak eller något på skiten och ja... liten = dum) vilket gav mig fluoros och en helvetes utskällning, sedan när jag vart äldre gick igenom ett depp/rebell-stadium (ännu dummare) och beslutade att jag skulle avsluta allt med att halsa två flaskor munskölj och en tub tandkräm, blev "full" som ett anus, spydde, halsbränna, brännande diarréer, magsår med mera.
Läkare tar mig inte på allvar och är inte intresserade av att hjälpa mig, det finns tydligen inga metoder i Sverige att testa/mäta fluorhalten i tex blod och urin så jag har beslutat att undersöka saken själv och se om vatten utan fluorid är snällare mot min mage som annars reagerar starkt på mitt vanliga (1.2mg/l fluor-) kranvatten (vatten = halsbränna, magont osv, coca cola = inga problem =S).
Jag är inte intresserad av någon diskussion i vare sig fluor / fluorid är ofarligt eller ej, jag är bara intresserad vart jag kan införskaffa vatten renat från fluorid genom tex reverse osmosis.
Självklart finns det metoder för att mäta låga fluoridhalter i blod/urin.
Man blir inte långtidssjuk av att äta tandkräm eller fluortabletter som barn.
Om dina läkare inte tar dig på allvar så är du sannolikt inte sjuk.
Fluorhalten i vanligt kranvatten eller flaskvatten är helt ofarlig för människor.
Det finns möjligheter att ytterliga sänka fluorhalterna i kranvatten vilket blir dyrt och...i ditt fall säkert i onödan.