Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-07, 12:42
Medlem
k0das avatar
Hej!

Jag undrar vart man kan få tag på vatten med låg fluor-halt, Loka vet jag ligger runt 0.3 mg/l men jag är ute efter lägre ner mot omätbara nivåer.

Anledningen till att jag söker detta är för att jag har goda anledningar till att tro att jag gått och förgiftat mig själv, först som liten där jag åt bamses tandkräm som godis (det var jordgubbssmak eller något på skiten och ja... liten = dum) vilket gav mig fluoros och en helvetes utskällning, sedan när jag vart äldre gick igenom ett depp/rebell-stadium (ännu dummare) och beslutade att jag skulle avsluta allt med att halsa två flaskor munskölj och en tub tandkräm, blev "full" som ett anus, spydde, halsbränna, brännande diarréer, magsår med mera.

Läkare tar mig inte på allvar och är inte intresserade av att hjälpa mig, det finns tydligen inga metoder i Sverige att testa/mäta fluorhalten i tex blod och urin så jag har beslutat att undersöka saken själv och se om vatten utan fluorid är snällare mot min mage som annars reagerar starkt på mitt vanliga (1.2mg/l fluor-) kranvatten (vatten = halsbränna, magont osv, coca cola = inga problem =S).

Jag är inte intresserad av någon diskussion i vare sig fluor / fluorid är ofarligt eller ej, jag är bara intresserad vart jag kan införskaffa vatten renat från fluorid genom tex reverse osmosis.
Senast redigerad av k0da 2013-08-07 kl. 12:53.
Citera
2013-08-07, 13:03
Medlem
Zycombs avatar
Funkar det inte med destillerat vatten, sånt man kan köpa på macken för batterier och så vidare? Det är väl utan fluorider?
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
Maltuss avatar
1.2m fluor i kranvatten. Vart bor du? Menar du att det är tillsatt fluor i ditt kranvatten?
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zycomb
Funkar det inte med destillerat vatten, sånt man kan köpa på macken för batterier och så vidare? Det är väl utan fluorider?
Traditionell rening funkar inte, det måste vara reverse osmosis med vad jag tror är ett slags gele-membran som fluoriden inte kan ta sig igenom och renar 99-99,5% av vattnet från fluorid, dock ligger summan för dessa filter och installationer mot 20.000 och uppåt för en kran.
Citera
2013-08-07, 13:10
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltus
1.2m fluor i kranvatten. Vart bor du? Menar du att det är tillsatt fluor i ditt kranvatten?
Det jag fått ut från kommunen är att det är naturligt tillkommande, att man i Sverige inte tillsätter fluorid i dricksvattnet och att man inte har något att oroa sig över så länge värdena inte överstiger 1.5 mg
Citera
2013-08-07, 13:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
Hej!

Jag undrar vart man kan få tag på vatten med låg fluor-halt, Loka vet jag ligger runt 0.3 mg/l men jag är ute efter lägre ner mot omätbara nivåer.

Anledningen till att jag söker detta är för att jag har goda anledningar till att tro att jag gått och förgiftat mig själv, först som liten där jag åt bamses tandkräm som godis (det var jordgubbssmak eller något på skiten och ja... liten = dum) vilket gav mig fluoros och en helvetes utskällning, sedan när jag vart äldre gick igenom ett depp/rebell-stadium (ännu dummare) och beslutade att jag skulle avsluta allt med att halsa två flaskor munskölj och en tub tandkräm, blev "full" som ett anus, spydde, halsbränna, brännande diarréer, magsår med mera.

Läkare tar mig inte på allvar och är inte intresserade av att hjälpa mig, det finns tydligen inga metoder i Sverige att testa/mäta fluorhalten i tex blod och urin så jag har beslutat att undersöka saken själv och se om vatten utan fluorid är snällare mot min mage som annars reagerar starkt på mitt vanliga (1.2mg/l fluor-) kranvatten (vatten = halsbränna, magont osv, coca cola = inga problem =S).

Jag är inte intresserad av någon diskussion i vare sig fluor / fluorid är ofarligt eller ej, jag är bara intresserad vart jag kan införskaffa vatten renat från fluorid genom tex reverse osmosis.

Självklart finns det metoder för att mäta låga fluoridhalter i blod/urin.

Man blir inte långtidssjuk av att äta tandkräm eller fluortabletter som barn.

Om dina läkare inte tar dig på allvar så är du sannolikt inte sjuk.

Fluorhalten i vanligt kranvatten eller flaskvatten är helt ofarlig för människor.

Det finns möjligheter att ytterliga sänka fluorhalterna i kranvatten vilket blir dyrt och...i ditt fall säkert i onödan.
Senast redigerad av Moltas666 2013-08-07 kl. 14:42.
Citera
2013-08-07, 14:35
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zycomb
Och utan alla andra livsnödvändiga mineraler, så att man dör i kramper.
Citera
2013-08-07, 14:46
Moderator
vfs avatar
Alkohol och dryck--->Kemi och pyroteknik
Citera
2013-08-07, 14:54
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Självklart finns det metoder för att mäta låga fluoridhalter i blod/urin.
Källa ?
Citat:
Man blir inte långtidssjuk av att äta tandkräm eller fluortabletter som barn.
Källa ?
Citera
2013-08-07, 15:20
Medlem
Citat:
Fluorhalten i vanligt kranvatten eller flaskvatten är helt ofarlig för människor.
Ja, i Sverige är den det. På många andra ställen har man högre halter som vissa tror kan ge skada på olika sätt. Några intressanta länkar följer:

CDC - PREVALENCE & SEVERITY OF DENTAL FLUOROSIS
FLUORIDE IN DRINKING WATER: A SCIENTIFIC REVIEW OF EPA:S STANDARDS
FLUORIDE LEVELS IN WATER TOO HIGH, U.S. AGENCY SAYS
WILL FLUORIDATED WATER LOWER MY CHILD'S IQ?
Citera
2013-08-07, 18:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Ja, i Sverige är den det. På många andra ställen har man högre halter som vissa tror kan ge skada på olika sätt. Några intressanta länkar följer:

Det förekommer internationellt områden med betydligt högre fluoridhalter än i Sverige. Det är iofs intressant men är inte så relevant för den här diskussionen.
Citera
2013-08-07, 19:30
Medlem
softaroftas avatar
De behöver inte alls vara så dyrt som du påstår, det finns enkla kranfilterlösningar för ett par hundra endast. Dessa fungerar att rena några hundraliter vatten med innan man behöver byta ut/rengöra dem så tycker du ska testa en sådan. Annars kan du samla regnvatten för att sedan filtrera med liknande ovanstående exemplar.

Tills du inhandlat ett filter och som ett tillfälligt billigare alternativ beroende på var du bor, det bästa vattnet du kan dricka är det du finner i berg/skogs bäckar som du helt gratis kan tappa upp några liter av.
Finns en anledning till att det bästa vattnet på flaska kommer från källor som dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in