Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Windows är oerhört mycket mer optimerat för spel än vad Linux är. Du kommer tröttna redan vid dina futila försök att installera fungerande grafikdrivrutiner.
Man använder det bästa verktyget för uppgiften och när det gäller spel är det Windows. Linux duger för att knacka lisp i emacs eller något annat über-nördigt.
Det spel som finns och fungerar någorlunda på Linux är genom Steam och spelutbudet på Steam för Linux är bara en bråkdel av vad som finns för Windows, go figure.
Fast nu tramsar du faktiskt lite!
Att installera grafikkorts-drivrutiner i Ubuntu, gör ju systemet i princip åt dig.
Mängder av spel kan dessutom köras med wine och använder man playonlinux så sköter den sig allt det jobbiga åt dig.
Men visst spelar man mycket spel är Windows helt klart att föredra.
Citat:
Ursprungligen postat av
cavveman
Och om det är andra spel som du vill få igång så kan du göra sökningar på winehq.org
Det finns sätt att få igång spel på Linux där Wine helt enkelt fallerar, men då kräver det att du använder dig av Crossover, och det kostar. Har dock ej använt det själv.
Nja, det är en sanning med modifikation
CrossOver är Wine med en del tillägg
Det CrossOver, gör är att installera filer som wine självt saknar, såsom saknade DLL-filer och .NET
PlayOnLinux gör för övrigt samma sak gratis
Men det går också utmärkt att lägga installera det manuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenAsslick
Well, kan du få igång officiella drivrutiner från tillverkaren (genom att aktivera VT-x) så kan du ju dedikera hela grafikkortet till VM'et och då kan du få rätt bra prestanda (i teorin iaf, har inte testat det personligen), men annars så blir det bara drygt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorrentLover
Har aldrig prövat det heller. Men då måste man väl ha speciell virtualiseringsprogramvara, eller duger VirtaulBox?
Yes VirtualBox stödjer både 3D-acceleration och VTX.
Men personligen skulle jag aldrig använda det för att spela några krävande spel, om du inte har en riktigt kraftfull CPU.
Jag har provat att använda VirtualBox för att dra igång Ubuntu 13.04 i en virtuell maskin, och bara det går så slött att jag blir illamående.
Och det är ändå på Amd athlon X2 4800+ med 4 GB RAM och ett 8800 GT med 512 MB grafikminne.
Knappast någon värstingburk med andra ord, men det borde vara fullt tillräckligt för att bolla runt Ubuntu i en virtuell maskin kan man ju tycka.
Och det är med VTx enabled 1 GB RAM till min virtuella maskin och 3D accelerering aktiverad i den virtuella maskinen.