Citat:
Ursprungligen postat av
BenAsslick
Som andra har sagt så är ubuntu i sig en seg sörja, sen måste jag bara fråga vilket OS du hade du i ditt gäst-OS? Bara windows i sig vill ha mycket mer än en fjuttig gig i ram, om du sen ska spela på det så kommer det inte bli bra ens i en fysisk maskin.
Men ja, oavsett specs så är det ju en nödlösning att spela virtualiserat, men det kommer bråka bra mycket mindre än att hålla på och slåss mot Wine för varje jävla spel man ska köra.
Jag använde Ubuntu 13.04 som både host och gäst OS, och anledningen till det var för att jag bland annat ville testa Unity smart scope utan att riskera att fucka upp mitt riktiga OS.
Poängen med mitt inlägg var den att att om Ubuntu får min maskin att gå på knäna av att dra runt en virtuell maskin, så lär du behöva en riktigt kraftfull maskin för att dra runten VM med något kraftfullare spel i.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenAsslick
Virtualbox ska stödja VT-x (har inte kollat upp dock, googla om du är intresserad), likaså VMware's lösningar, dock måste du ha en i7:a i toppsegmentet (kommer inte ihåg vilka exakt atm) för att kunna aktivera VT-x.
Nej, det där stämmer defintivt inte VT-X stöds av alla moderna processorer i princip. (AMD kallar dock sin implementation för AMD-V)
En förutsättning att är ju naturligtvis att det är påslaget i bIOS, men att VT-X skulle kräva en I7-processor för att fungera är helt uppåt väggarna fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD-V#S....2For_Intel_VT