• 1
  • 2
2013-08-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nä, Ubuntu 13.04 är en seg sörja. Gav den hela 4 GiB minne och alla mina cores. Sirap ändå.
Canonical, FIX UBUNTU!

Ja blir inte dom kommande versionerna av Ubuntu bättre än till exempel 13.04. Så får man nog se sig om efter en annan dist att använda.
Citera
2013-08-05, 21:47
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Nä, Ubuntu 13.04 är en seg sörja. Gav den hela 4 GiB minne och alla mina cores. Sirap ändå.
Canonical, FIX UBUNTU!

Nu har jag egentligen lite svårt att jämföra Ubuntu 13.04 med tidigare versioner av Ubuntu, eftersom att jag bytte till en SSD i samband med 13.04, men av det jag har upplevt känns Ubuntu 13.04 hur rappt och fint som helst, på min vanliga maskin men kör jag det i en VM däremot blir det så segt att det nästan är oanvändbart

Än så länge upplever jag också 13.04 som mindre buggig än 12.04
Citera
2013-08-05, 23:02
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nu har jag egentligen lite svårt att jämföra Ubuntu 13.04 med tidigare versioner av Ubuntu, eftersom att jag bytte till en SSD i samband med 13.04, men av det jag har upplevt känns Ubuntu 13.04 hur rappt och fint som helst, på min vanliga maskin men kör jag det i en VM däremot blir det så segt att det nästan är oanvändbart

Än så länge upplever jag också 13.04 som mindre buggig än 12.04
Men alla lenses. All Amazonskit. Krascher hela tiden. Gud, alltså. Gjorde en full install nyss, men fuck vad 13.04 sög. Ingen aning om det var Unity eller själva OS:et. Jag stannar nog kvar med 12.04.
Citera
2013-08-06, 01:23
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Yes VirtualBox stödjer både 3D-acceleration och VTX.

Men personligen skulle jag aldrig använda det för att spela några krävande spel, om du inte har en riktigt kraftfull CPU.

Jag har provat att använda VirtualBox för att dra igång Ubuntu 13.04 i en virtuell maskin, och bara det går så slött att jag blir illamående.

Och det är ändå på Amd athlon X2 4800+ med 4 GB RAM och ett 8800 GT med 512 MB grafikminne.

Knappast någon värstingburk med andra ord, men det borde vara fullt tillräckligt för att bolla runt Ubuntu i en virtuell maskin kan man ju tycka.

Och det är med VTx enabled 1 GB RAM till min virtuella maskin och 3D accelerering aktiverad i den virtuella maskinen.

Som andra har sagt så är ubuntu i sig en seg sörja, sen måste jag bara fråga vilket OS du hade du i ditt gäst-OS? Bara windows i sig vill ha mycket mer än en fjuttig gig i ram, om du sen ska spela på det så kommer det inte bli bra ens i en fysisk maskin.

Men ja, oavsett specs så är det ju en nödlösning att spela virtualiserat, men det kommer bråka bra mycket mindre än att hålla på och slåss mot Wine för varje jävla spel man ska köra.
Citera
2013-08-06, 01:27
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Har aldrig prövat det heller. Men då måste man väl ha speciell virtualiseringsprogramvara, eller duger VirtaulBox?

Virtualbox ska stödja VT-x (har inte kollat upp dock, googla om du är intresserad), likaså VMware's lösningar, dock måste du ha en i7:a i toppsegmentet (kommer inte ihåg vilka exakt atm) för att kunna aktivera VT-x.
Citera
2013-08-06, 21:50
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Som andra har sagt så är ubuntu i sig en seg sörja, sen måste jag bara fråga vilket OS du hade du i ditt gäst-OS? Bara windows i sig vill ha mycket mer än en fjuttig gig i ram, om du sen ska spela på det så kommer det inte bli bra ens i en fysisk maskin.

Men ja, oavsett specs så är det ju en nödlösning att spela virtualiserat, men det kommer bråka bra mycket mindre än att hålla på och slåss mot Wine för varje jävla spel man ska köra.

Jag använde Ubuntu 13.04 som både host och gäst OS, och anledningen till det var för att jag bland annat ville testa Unity smart scope utan att riskera att fucka upp mitt riktiga OS.

Poängen med mitt inlägg var den att att om Ubuntu får min maskin att gå på knäna av att dra runt en virtuell maskin, så lär du behöva en riktigt kraftfull maskin för att dra runten VM med något kraftfullare spel i.

Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Virtualbox ska stödja VT-x (har inte kollat upp dock, googla om du är intresserad), likaså VMware's lösningar, dock måste du ha en i7:a i toppsegmentet (kommer inte ihåg vilka exakt atm) för att kunna aktivera VT-x.

Nej, det där stämmer defintivt inte VT-X stöds av alla moderna processorer i princip. (AMD kallar dock sin implementation för AMD-V)
En förutsättning att är ju naturligtvis att det är påslaget i bIOS, men att VT-X skulle kräva en I7-processor för att fungera är helt uppåt väggarna fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD-V#S....2For_Intel_VT
Senast redigerad av X_surfer 2013-08-06 kl. 21:58.
Citera
2013-08-07, 17:37
Medlem
Citat:
Nej, det där stämmer defintivt inte VT-X stöds av alla moderna processorer i princip. (AMD kallar dock sin implementation för AMD-V)
En förutsättning att är ju naturligtvis att det är påslaget i bIOS, men att VT-X skulle kräva en I7-processor för att fungera är helt uppåt väggarna fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD-V#S....2For_Intel_VT

Mjo. Jag tror många förväxlat VT-x med VT-d (som min processor tyvärr inte stödjer) där VT-d krävs för att kunna dedikera ett grafikkort helt åt en virtuell maskin.

VT-x verkar ju funnits att få tag i på vanliga pentium 4-maskiner sedan 2005.
Citera
2013-08-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappaden
Hallå flashback! Jag funderar på att övergå och ge Linux en testmånad och se om jag trivs bättre i Linux än jag gör i Windows. Jag har bara en fråga var gällande spel, kommer jag att kunna köra dessa spel på Linux?

Battlefield 4
Cube World
League of Legends
Wildstar
Everquest Next

är det inte så att battlefield 4 kommer kräva windows?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in