Citat:
Ursprungligen postat av
Zapko
Så jag antar att han ska behöva vara nykter ett längre tag, och återfallsrisken ska vara låg, innan jag kan släppa taget och må bra. Lär väl aldrig hända, antar jag. Men folk påstår att missbrukare behöver hjälp av sina anhöriga för att kunna bli kvitt sina problem, så det är väl därför som jag har kämpat så länge och försöka hjälpa pappa även om han inte vill ha hjälp. För han kommer bara isolera sig i huset (han bor själv i huset sedan mina föräldrar skildes), om ingen orkar finnas där för honom, och isolering och ensamhet lär knappast hjälpa honom att bli nykter.
Men du hjälper honom inte att bli nykter nu heller. Missförstå mig inte, jag menar inte att du gjort ett dåligt jobb och gjort fel på något sätt, utan att det sättet hjälper inte. Du kan inte vara snäll och därigenom få din pappa att sluta dricka. Du måste vara tuff. Det är skitsvårt och du kommer må dåligt, men det gör du ju redan.
Så, sluta hjälp honom. Det enda du hjälper honom med är att fortsätta dricka. Du behöver inte säga upp kontakten, gör det klart och tydligt att du bara tänker träffa honom när han är nykter, då kan ni umgås. Du ska INTE hjälpa honom städa undan efter fyllegrejer, han behöver se sin egen skit.
Ja om han blir ensam, då väljer han ju det, eller hur? Det låter hårt men det är så krasst. Om han vet att han kan umgås med dig bara han håller sig nykter en dag, men han väljer att dricka istället så har HAN valt sin situation. Du måste vara konsekvent här. Alkohol = ingen kontakt, nyktra dagar så har ni kontakt.
Du är inte dum och elak, det är hans val. Det är det du måste fatta, det är hans val, han kan bestämma att inte gå ut och dricka. Ja han kan må skit, få abstinens, ångest osv, men han kan fortfarande göra valet.
Om din familj härjar på dig om att du ska fixa din pappas missbruk tycker jag du ska förklara för dom vad medberoende innebär och främst vad möjliggörande innebär. Daltande gör det enklare för honom att dricka.
Fattar dom inte så lämna över stafettpinnen. Säg att nu har du kämpat såhär länge, nu behöver du en paus så får mamma, syskon, farföräldrar ta över. Men där också behöver du inse att dom har fel.
Du lever inte ditt liv genom din pappa. Ditt mående kan du jobba med oavsett om han dricker eller inte. Pallra dig iväg till anhörigstöd, jag lovar du kommer känna igen dig i andras berättelser. Skaffa en samtalskontakt för din egen skull. Om du går sönder totalt, vem hjälper det? Kommer din pappa dricka mindre om du går in i väggen? Nej just det.
Nu är det dags att låta din pappa ta konsekvenserna av hans handlande. Det ska vara svårt att fortsätta missbruket. Det ska komma jobbiga konsekvenser, varför ska han annars sluta dricka? Så sluta.. nu! Din pappa är vuxen, kärlek och stöttning får han när han är nykter, inte när han är packad.
Du tar ju inte bort stödet för att du inte träffar honom när han är full, tvärtom. Du visar att han har fullt stöd när han är nykter men supandet får han stå ensam i.