Idioter som kommer hit och påstår att det är barnens fel om föräldrarna dricker för mycket får gärna motivera varför. Jag har redan dåligt samvete och skuldkänslor över pappas drickande, så ni behöver inte göra det värre genom att komma med grundlösa påståenden.
Många andra har dock kommit med bra förslag och tips. Problemet är att det inte är så lätt för mig att fokusera på mig själv och mitt eget mående. Jag vet att jag kommer må dåligt så länge pappa har ett alkoholmissbruk. Oavsett om jag har kontakt med honom eller inte. Säger jag dessutom upp kontakten så kommer jag garanterat få familjen/släkten på mig som kommer anse att jag är kallhjärtad och hård.
Tro mig. Mina farföräldrar sade till och med upp kontakten och under flera år hade vi ingen kontakt alls. Om jag sprang på dem på stan till exempelvis, så låtsades de som om de inte känner mig alls. De kunde inte ens hälsa. Träffade dem i alla fall nyligen, och farfar drog upp det där med antabus (igen! Han har en naiv tro på antabus och tror att det löser alla problem). Slutade med ett rejält bråk då jag inte höll med dem, så de har återigen sagt upp kontakten. Så att säga upp kontakten eller inte göra som andra vill när det gäller behandling, så kommer det leda till konflikter. Min familj resonerar ungefär likadant, och vi har redan en ansträngd relation. Delvis på grund av pappa. Så säger jag upp kontakten med honom så säger jag upp kontakten med andra i samma veva. Dessutom kommer jag alltid behöva oroa mig för honom, och aldrig riktigt veta hur han har det eller veta om han återigen är farligt nära alkoholförgiftning. För han klarar inte av att dricka små mängder, han måste dricka stora mängder för att ens bli full och kommer lätt upp i en hög promillehalt.
Så jag antar att han ska behöva vara nykter ett längre tag, och återfallsrisken ska vara låg, innan jag kan släppa taget och må bra. Lär väl aldrig hända, antar jag. Men folk påstår att missbrukare behöver hjälp av sina anhöriga för att kunna bli kvitt sina problem, så det är väl därför som jag har kämpat så länge och försöka hjälpa pappa även om han inte vill ha hjälp. För han kommer bara isolera sig i huset (han bor själv i huset sedan mina föräldrar skildes), om ingen orkar finnas där för honom, och isolering och ensamhet lär knappast hjälpa honom att bli nykter.
Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Vilka är de andra som skyller på dig?
Familjen och släkten framförallt. Det var min farfar som på något vis fick tag på antabustabletterna för länge sedan, och bad mig se till att pappa tog dem. Då var jag 13 år. Eftersom jag bodde med pappa (eller ja, båda föräldrarna) då, så var det lättast att be mig se till att han verkligen tog tabletterna. Speciellt då min pappa undvek sin egen far (min farfar). Jag vet att farfar var på mig för ett tag sedan angående antabustabletterna och visade till och med upp en burk med det. Fast jag förstår fortfarande inte varför, då pappa inte får äta antabus pga hjärtproblem. Men det har varit han som varit mest arg och besviken över att pappa inte tog antabus.
Sedan är det mina syskon och min mamma som tycker att jag ska sluta bråka med min pappa. När jag träffar honom så har jag aldrig avsikten att bli arg eller börja bråka. Oftast går det bra ändå. Men det förekommer att jag blir arg när han ljuger för mig, att han vill utnyttja mig under en hel helg genom att jag ska passa hans hund så att han kan supa eller göra vad han vill (och aldrig att jag passar hunden om pappa har en dålig ursäkt). Eller om jag anser att han behandlar mig illa på annat sätt. Då kan jag bli arg och frustrerad, och beroende på hur han reagerar då så kan det leda till bråk. Speciellt då han har en förmåga att aldrig lyssna på vad jag säger. I första hand är det mina syskon som anser att det är mitt fel om pappa väljer att supa i det läget, för han är inte stabil nog att hantera om man blir arg och säger saker som kan såra honom.