Citat:
Ursprungligen postat av
Zapko
1) Hur ska man vara när man försöker stötta någon med alkoholmissbruk?
2) Har jag gjort allt fel hittills för att försöka få honom nykter?
3) Är det mitt fel att han började supa igen, då han tydligen börjar dricka för minsta lilla? Det kommer inte från honom, utan det är andra som påstår det.
4) Om jag verkligen inte orkar med honom mer, hans ständiga drickande och återfall, vad tusan gör jag då? För jag vill att han ska vara nykter.
5) Om det nu är mitt fel att han börjar dricka för att jag säger saker som sårar och blir arg och frustrerad emellanåt när han ljuger, manipulerar eller gör något annat som jag inte tycker om (ni kanske vet hur missbrukare är?), vad ska man göra istället?
6) Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga nu. Har redan försökt med vård och behandling i olika former, och försökt finans där när han har behövt prata. Idag har pappa hjärtproblem, och kan inte ta antabus på grund av det. Samtidigt har han tidigare kunnat dricka, trots antabus. Har även fått det bekräftat att en liten minoritet kan dricka trots att de har antabus i kroppen. Så när jag har tid och energi, vad kan jag göra för att få pappa nykter?
1. Svårt att veta hur du ska agera innan man vet din ålder, bor du hemma, var finns din mamma?
Men grundregeln vid missbruk är oftast att man inte ska dalta med den beroende. Det är lätt att bli medberoende och möjliggöra missbruket. Du behöver inte vara dum och elak, men du ska inte heller gå runt på tå och inte kunna leva ditt liv.
Underlätta inte för honom: städa inte, köp inte ut åt honom, låna inte ut massa pengar. Man kan hjälpa till att se till så räkningar blir betalda, alltså med hans pengar, så han inte blir vräkt, resten är hans ansvar. Förklara att du hjälper honom när han gör något åt sitt missbruk, inte innan dess. Att sitta och säga att man vill bli nykter räknas inte, han måste göra något.
2.Du kan inte få honom nykter så ge upp den tanken. Spelar ingen roll om du är perfekta barnet, hemska barnet, tagit på dig föräldraroll för din pappa eller skiter i honom helt. Du kan inte göra honom nykter. INGEN förutom han kan få igenom den förändringen. Blir han nykter enbart för någon annan håller det inte i längden. Så nej du har inte gjort fel, det är inte ditt jobb.
3. Nej det är inte ditt fel. Han är missbrukare, han skulle kunna skylla på att han såg en blå fågel om han vill dricka. Det är hans val.
4. Flytta hemifrån. Låt honom ta hand om sig själv. Han är vuxen och har ansvar över sitt liv. Blir det illa så ring socialtjänsten och be dom hjälpa din pappa.
5. Det är inte ditt fel, inte samhällets fel, inte släktens fel. Din pappa dricker för att han inte vill sluta till 100%. Han tar ett aktivt beslut att gå till bolaget, köpa alkohol och dricka den. Han råkar inte börja dricka igen, det blir inte bara så att han är onykter igen. Han tar medvetet flera steg för att hamna packad i soffan och han kan bara skylla på sig själv.
6. De flesta kan väl dricka på antabus, är mer en fråga om hur dåligt man är villig att må. Det är inte bra för kroppen men är man desperat så..
Du kan inte få din pappa nykter, det är det du måste inse. Han måste själv vilja bli nykter, inte "vilja" som i att säga att han vill för att göra alla glada, utan verkligen kämpa.
Jag tycker du ska sluta vara barnvakt åt din pappa. Förklara hur hans beteende får dig att må. Förklara att du from nu slutar vara hans lilla uppassare som tar hand om honom. Du kommer inte finnas där så länge som han dricker. MEN du måste också vara tydlig med att den dagen han tar beslutet att söka hjälp, att börja kämpa och göra en förändring, då kommer du kämpa med honom. Då kommer du ta hand om allt så han bara behöver tänka på att kämpa mot sitt missbruk.
Du älskar din pappa, personen som är din pappa, men du hatar hans beteende. Man får skilja på de två sakerna och sluta hjälpa honom fortsätta med sitt beteende. Det finns hjälp att få, det finns ställen att vända sig till så vill han på riktigt får han ta hjälp av professionella.
Du själv kanske behöver gå i anhöriggrupp eller liknande för att sluta ta på dig ansvar och skuld för din pappas missbrukande. Ibland har kommunen anhörigstöd, ibland har AA anhöriggrupper där man får träffa andra i samma situation.
Ta hand om DIG nu, du är också viktig.