• 1
  • 2
2013-08-03, 13:37
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Brandkår och ambulans kan passera på de gator jag tänker på även om en bil står parkerad där. Däremot kan två bilar inte mötas samtidigt i höjd med den parkerade bilen. Bilägarna ställer således bilen på trottoaren för att andra bilförare vid möte skall spara fem sekunder. Att gående förlorar än mer tid då och tvingas till risker då de måste ut i gatan spelar för dessa dårar mindre roll.
Jag försvarade inte beteendet utan citerade hur vissa individer tänker.
Citera
2013-08-05, 13:21
Medlem
För mig är det självklart att parkera bilen så att den stör motortrafikflödet så lite som möjligt. För gående är det mycket lättare att tränga sig förbi trånga passager jämfört med bil. Dessutom tvivlar jag på att det blir såppass trång på din gata att gående skulle ha problem att ta sig fram.
Citera
2013-08-05, 15:23
Medlem
JustZlatans avatar
För mig är de självklart att rätta sig till lagen och därför förstår inte jag bilister som parkerar med halva bilen på trottoaren. Det är nog samma bilister som parkerar snett. Det är olagligt att parkera med halva bilen på trottaren och dessutom ser det fult ut.

Trafiken får helt enkelt rätta sig till att jag står parkerad på gatan. Men givetvis finns det en del som tutar fast man står lagligt parkerad på en gata, till exempel Sankt Eriksgatan i Stockholm. Dessa människor kan inte regler och lagar så de tutar fast jag inte har gjort något fel.
Citera
2013-08-06, 11:40
Medlem
När jag bodde i villa gjorde jag exakt så som OP inte vill att man ska göra. Grannarna föredrog att jag ställde bilen upp på trottoaren, och jag bodde olyckligtvis precis i en trevägskorsning, så ville få undan bilen pga sikten. Det uppskattades inte av grannarna att jag parkerade utanför deras tomt istället...

Just på den gatan gick alla ändå mitt i vägen, för längs trottoaren var det också trångt och en del buskar som hängde ut, så de gående fick ändå ut på vägen om de hade rollator eller barnvagn.

Men givetvis finns det alltid olika förutsättningar, på min gata fungerade det, men på din kanske det inte gör det.
Citera
2013-08-06, 13:05
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjimme
Detta måste ju vara på mindre orter, testa parkera på trottoaren i ex malmö så får du se hur lång tid det tar innan du har en p-bot på rutan!

Nej, nej, nej. Ta en tur till Rosengård, Herrgården, Oxie, Kirseberg. Dit vågar sig inte P-vakterna.
Citera
2013-08-06, 14:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Slutligen diskuterar vi vad som kan göras åt problemet med att bilar ställs på trottoaren istället för på gatan.

Sluta bygg nya trottoarer och ta bort de befintliga. Använd utrymmet till att bredda gatan. Då är problemet löst.
Citera
2013-08-06, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Brandkår och ambulans kan passera på de gator jag tänker på även om en bil står parkerad där. Däremot kan två bilar inte mötas samtidigt i höjd med den parkerade bilen. Bilägarna ställer således bilen på trottoaren för att andra bilförare vid möte skall spara fem sekunder. Att gående förlorar än mer tid då och tvingas till risker då de måste ut i gatan spelar för dessa dårar mindre roll.

Är det så lite trafik vågar du nog ta ett steg ut på vägen för att gå upp på trottoaren igen. Tycker mer låter som revirpinkande från ditt håll.
Citera
2013-08-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det så lite trafik vågar du nog ta ett steg ut på vägen för att gå upp på trottoaren igen. Tycker mer låter som revirpinkande från ditt håll.

Varför det? Gående har trottoaren, bilarna har gatan. Hur motiverar du att bilarna skall ha både gata och trottoar? Sen gäller detta inte mig i första hand utan främst äldre, rörelsehandikappade, barn och småbarnsföräldrar. Tycker du det är lämpligt att tvinga dessa grupper ner för trottoarkanten, ut i gatan och sen över trottoarkanten igen?

Det är en liten minoritet av bilisterna som kan tänka sig att göra så här, mindre än tio procent, men ni skall vara medvetna om att alla andra direkt idiotförklarar er när de ser vad ni håller på med.
Citera
2013-08-06, 14:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Varför det? Gående har trottoaren, bilarna har gatan. Hur motiverar du att bilarna skall ha både gata och trottoar? Sen gäller detta inte mig i första hand utan främst äldre, rörelsehandikappade, barn och småbarnsföräldrar. Tycker du det är lämpligt att tvinga dessa grupper ner för trottoarkanten, ut i gatan och sen över trottoarkanten igen?

Det är en liten minoritet av bilisterna som kan tänka sig att göra så här, mindre än tio procent, men ni skall vara medvetna om att alla andra direkt idiotförklarar er när de ser vad ni håller på med.

Så du vill med andra ord förbjuda gående på gatan då m.a.o?
Nej, om jag ska bli en smula seriös: Här där jag bor används byggandet av BREDA trottoarer som ett slags hastighetsdämpande inslag i gatubilden. Man gillar helt enkelt inte bilar. Om jag då väljer att parkera bilen - inte på gatan, utan längst in på trottaren/diket så kanske jag tar upp 10 cm av trottoaren (närmast kanten) som är nära 2 meter bred. Vad händer då? Jo, någon glad person ringer gatukontoret som kommer ut och lappar för att jag parkerat bilen i terrängen/på trottoaren. Gatan har tyvärr lämpligt nog fått parkeringsförbud eftersom den blivit så smal när den nya trottaren tillkom. Tyvärr är mitt exempel alldeles sant. Tror det kan vara ett svar på din fråga, varför folk gör som de gör i vissa situationer. Självklart vill man inte ställa till med trassel eller vara ivägen.
Citera
2013-08-07, 12:07
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du vill med andra ord förbjuda gående på gatan då m.a.o?
Nej, om jag ska bli en smula seriös: Här där jag bor används byggandet av BREDA trottoarer som ett slags hastighetsdämpande inslag i gatubilden. Man gillar helt enkelt inte bilar. Om jag då väljer att parkera bilen - inte på gatan, utan längst in på trottaren/diket så kanske jag tar upp 10 cm av trottoaren (närmast kanten) som är nära 2 meter bred. Vad händer då? Jo, någon glad person ringer gatukontoret som kommer ut och lappar för att jag parkerat bilen i terrängen/på trottoaren. Gatan har tyvärr lämpligt nog fått parkeringsförbud eftersom den blivit så smal när den nya trottaren tillkom. Tyvärr är mitt exempel alldeles sant. Tror det kan vara ett svar på din fråga, varför folk gör som de gör i vissa situationer. Självklart vill man inte ställa till med trassel eller vara ivägen.
Är det parkeringsförbud så är det.
Då får man helt enkelt låta bli att parkera.
Citera
2013-08-07, 16:26
Medlem
Lugini3s avatar
Jag kom att tänka på en ganska uppenbar orsak. Det är problem med prostitution i området och genom att parkera på trottoaren förhindrar man fnask från att röra sig fritt i området?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in