• 1
  • 2
2013-08-03, 09:25
Medlem
Det blir allt vanligare att bilägare i bostadsområden ställer sin bil uppe på trottoaren istället för på gatan där den hör hemma. Resultatet av detta är att gående, t ex äldre med rullator eller en mamma med sin barnvagn, inte kommer förbi bilen på trottoaren utan istället tvingas ut i gatan.

Jag tror att vissa bilägare ställer bilen på trottoaren istället för på gatan för att de tror att de är duktiga då. De vill nämligen inte "blockera" gatan för andra bilar men tänker inte på att de istället blockerar trottoaren för gående.

I den här tråden diskuterar vi tänkbara förklaringar till varför folk ställer bilen på trottoaren istället för på gatan. Vi diskuterar även om det är någon särskild grupp av förare som är mer benägen att agera på detta sätt. Slutligen diskuterar vi vad som kan göras åt problemet med att bilar ställs på trottoaren istället för på gatan.
Citera
2013-08-03, 09:31
Medlem
molle4365s avatar
Audi-förare! De har mycket fuffens på sitt samvete i trafiken. Skulle inte förvåna mig om det står lite audis och lurar på gatan i just detta ögonblick med ett däck eller två på trottoaren
Citera
2013-08-03, 09:33
Medlem
OffensiveShits avatar
De ska lasta av något eller så står de där en kort stund för de vill slippa betala parkering.
Oavsett vad så tycker jag det är ruttet beteende.

Hantverkare gör detta ofta eller morsor som måste snabbt parkera bilen och utföra något och de skyller på att de har barn och måste iväg fort.
Citera
2013-08-03, 10:00
Medlem
Lugini3s avatar
Nu vet jag inte riktigt hur du menar, jag har inte sett att folk börjat parkera på trottoarer istället för på gatan. Vid avlastning kanske någon kör upp på trottoaren men annars har jag inte sett det?
Man lär ju få böter om man parkerar på trottoaren, dom brukar vara framme snabbt med tanke på den uppenbara överträdelsen som är synlig från långt avstånd.
Citera
2013-08-03, 10:13
Medlem
Detta måste ju vara på mindre orter, testa parkera på trottoaren i ex malmö så får du se hur lång tid det tar innan du har en p-bot på rutan!
Citera
2013-08-03, 10:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Slutligen diskuterar vi vad som kan göras åt problemet med att bilar ställs på trottoaren istället för på gatan.

Är det ett problem så tar du lite bilder och skickar till det lokala parkeringsbolaget. Fungerar det som det borde så kommer du se någon lapplisa i området lite oftare i fortsättningen.
Citera
2013-08-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjimme
Detta måste ju vara på mindre orter, testa parkera på trottoaren i ex malmö så får du se hur lång tid det tar innan du har en p-bot på rutan!

Det är framförallt ett problem i bostadsområden som inte ligger i centrum och därmed också saknar tillgång till patrullerande lapplisor/poliser. Sen är det naturligtvis också så att folk som regel inte parkerar bilen hela dagar på trottoaren. Men för de personer som skall använda trottoaren just då spelar det ingen roll om bilen står där i fem minuter eller fem timmar, konsekvensen blir ändå att fotgängare tvingas ut i gatan eller riskerar att smutsa ner sina kläder genom att stryka förbi mot bilen.

Flera nämner lastning/lossning som orsak till att ställa bilen på trottoaren. Jag förstår faktiskt inte hur lossning eller lastning skulle underlättas av att du parkerar bilen 50 cm närmare dörren genom att ställa den till hälften på trottoaren.
Citera
2013-08-03, 11:16
Medlem
fiskmasen99s avatar
Det kanske är en riktigt trång gata där detta händer? I så fall vill de underlätta för trafiken och då får du som gående helt enkelt kolla om det kommer någon bil och gå ut i gatan och gå runt bilen.
Citera
2013-08-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmasen99
Det kanske är en riktigt trång gata där detta händer?

Nej, det handlar om gator där två bilar kan passera samtidigt, dvs om bilen parkeras på gatan kan en annan bil köra förbi, dock bara i en riktning åt gången.

Citat:
I så fall vill de underlätta för trafiken och då får du som gående helt enkelt kolla om det kommer någon bil och gå ut i gatan och gå runt bilen.

Jag tror också att de vill underlätta för trafiken. Men det är bara riktiga jubelidioter som tycker det är viktigare att underlätta för en och annan bil att köra förbi än att låta gående kunna använda trottoaren. Kul att du kommer ut som jubelidiot. Jävla jubelidiot.
Citera
2013-08-03, 12:42
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Jag tror att vissa bilägare ställer bilen på trottoaren istället för på gatan för att de tror att de är duktiga då. De vill nämligen inte "blockera" gatan för andra bilar men tänker inte på att de istället blockerar trottoaren för gående.
Vrf starta en tråd då du redan vet svaret.
Jag kan bekräfta att det är oftast av den anledningen då jag frågade flertalet varför de gjorde så, i mitt gamla liv som husägare i småvillaområde.
Då kan brandkåren/ambulans passera var den största förklaringen.
Citera
2013-08-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Vrf starta en tråd då du redan vet svaret.
Jag kan bekräfta att det är oftast av den anledningen då jag frågade flertalet varför de gjorde så, i mitt gamla liv som husägare i småvillaområde.
Då kan brandkåren/ambulans passera var den största förklaringen.

Brandkår och ambulans kan passera på de gator jag tänker på även om en bil står parkerad där. Däremot kan två bilar inte mötas samtidigt i höjd med den parkerade bilen. Bilägarna ställer således bilen på trottoaren för att andra bilförare vid möte skall spara fem sekunder. Att gående förlorar än mer tid då och tvingas till risker då de måste ut i gatan spelar för dessa dårar mindre roll.
Citera
2013-08-03, 13:30
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Det är framförallt ett problem i bostadsområden som inte ligger i centrum och därmed också saknar tillgång till patrullerande lapplisor/poliser.

Du menar på landet? För nog fan finns det lapplisor utanför centrum i alla städer, det kan jag lova dig heligt.
Själv har jag aldrig stött på fenomenet, men så går jag inte med barnvagn då jag hatar ungar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in