• 1
  • 2
2013-08-03, 00:50
Medlem
Tja.

Jag har alltid vart skeptisk om att maila projektdetaljer (jag är programmerare samt skribent), ha mina filer lätt tillgängliga i molnet och liknande.

Innan Snowden kaoset så var jag väldigt emot Google eftersom deras policy säger klart och tydligt att Google kan och kommer att använda användares data för "ads" - så jag höll mig till Microsoft och Apple.

Men nu är jag väldigt förvirrad och har mina saker på både Mac, Windows och Ubuntu med lösenord samt kryptering.

Vad ska jag gå med? Vilket är säkrast? Hur gör ni för att inte få era filer läckta / låta företag ha möjlighet att snoka runt?

Även om jag inte gör illegala aktiviteter känns det obehagligt att man inte har någon personlig integritet.

Uppskattar alla OT svar!
Citera
2013-08-03, 01:02
Medlem
TorrentLovers avatar
Tja, ett Linux-baserat OS (utan proprietära program) är säkrast. Om du har Google Earth, Skype, Adobe Flash Player eller insticks-Java installerat under Linux, är det i princip verkningslöst. Skype innehåller, utan tvekan, bakdörrar till NSA, även Linux-versionen.

Både Google och M$ säljer sin data vidare. De äger datan. Linux är fritt. Du bestämmer. Ingen snokar.
Citera
2013-08-03, 01:09
Medlem
BenAsslicks avatar
"molnet" (hatar det uttrycket f.ö) är aldrig säkert, men på lokal OS-nivå så är linux (eller *BSD etc) det bästa valet för integritet.

Vill du ha säkra nätverkstjänster (aka "moln") så bör du hosta dom själv (tex owncloud osv).
Citera
2013-08-03, 01:23
Medlem
Det spelar ingen roll vilket OS du har om du skickar ut filer via nätet.
Dom kan plockas upp av vem som helst som har kunskap och utrustning.
Vill du vara hyfsat säker får du väl skapa en VPN-tunnel till mottagaren.
Vill du vara 100% säker får du lägga över filerna på en USB-sticka eller annat lagringsmedia och leverera personligen.
Citera
2013-08-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tja, ett Linux-baserat OS (utan proprietära program) är säkrast. Om du har Google Earth, Skype, Adobe Flash Player eller insticks-Java installerat under Linux, är det i princip verkningslöst. Skype innehåller, utan tvekan, bakdörrar till NSA, även Linux-versionen.

Både Google och M$ säljer sin data vidare. De äger datan. Linux är fritt. Du bestämmer. Ingen snokar.

Och ett tips för att kolla så man verkligen inte har någon proprietär programvara i sitt system.
Är att installera vrms (Virtual Richard Matthew Stallman) och köra det en gång.

Det skannar alla paket som är installerade för tillfället och kollar om dom är proprietär eller inte.
Senast redigerad av Rouko 2013-08-03 kl. 02:07.
Citera
2013-08-03, 02:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Och ett tips för att kolla så man verkligen inte har någon proprietär programvara i sitt system.

Det skannar alla paket som är installerade för tillfället och kollar om dom är proprietär eller inte.
Älskar det namnet!
Angående moln är självhostande moln säkrast. Owncloud är ett bra val.
Fler tips på programvaror/tjänster för att slippa bli avlyssnad finns här; https://prism-break.org/.
Sedan är det VPN som gäller, om man inte vill att FRA ska avlyssna trafiken. Personligen rekommenderar jag www.mullvad.net.
Citera
2013-08-03, 19:50
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:

Du råkar inte veta vad detta paketet heter i Portage? Hittar ingenting via varken sök eller gissningar.
Har det på mina Debian-baserade riggar, men finns den till Gentoo?

On topic; Bara för att system kör helt öppen mjukvara betyder det inte att det är helt säkert, heller. SELinux är ganska troligt en bakdörr på något sätt, om än en skickligt obfuskerad sådan i så fall. Jag är relativt säker på att det finns många bakdörrar i ett "öppet" GNU/Linux system. Det är bara att börja leta.
Citera
2013-08-03, 20:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
Du råkar inte veta vad detta paketet heter i Portage? Hittar ingenting via varken sök eller gissningar.

On topic; Bara för att system kör helt öppen mjukvara betyder det inte att det är helt säkert, heller. SELinux är ganska troligt en bakdörr på något sätt, om än en skickligt obfuskerad sådan i så fall. Jag är relativt säker på att det finns många bakdörrar i ett "öppet" GNU/Linux system. Det är bara att börja leta.
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-53274-start-0.html (post 3)
http://tekniklr.com/wpblog/2005/03/0...rms-ish-thing/
https://github.com/orospakr/vrms-arch (vrms för Arch)

Ja, och därför finns AppArmor.
Citera
2013-08-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat

Självklart är inte ett system 100% säkert bara för att det använder endast fri programvara. Inget system är 100% säkert. Det finns alltid en lucka någonstans. Men det är i alla fall betydligt säkrare än ett system som använder sig ut av proprietär programvara. Eftersom koden kan granskas av många fler personer och buggarna rättas oftast till mycket fortare om det uppstår i program som är fria.
Senast redigerad av Rouko 2013-08-03 kl. 20:06.
Citera
2013-08-04, 00:43
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Självklart är inte ett system 100% säkert bara för att det använder endast fri programvara. Inget system är 100% säkert. Det finns alltid en lucka någonstans. Men det är i alla fall betydligt säkrare än ett system som använder sig ut av proprietär programvara. Eftersom koden kan granskas av många fler personer och buggarna rättas oftast till mycket fortare om det uppstår i program som är fria.
Dessutom är risken för bakdörrar till NSA betydligt mindre.
Citera
2013-08-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Dessutom är risken för bakdörrar till NSA betydligt mindre.

Där kom dagens sanning du Microsoft Apple och alla andra stor företag är ju NSAs små älsklingar. Som lyder deras minsta vink.
Senast redigerad av Rouko 2013-08-04 kl. 02:05.
Citera
2013-08-04, 02:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Där kom dagens sanning du Microsoft Apple och alla andra stor företag är ju NSAs små älsklingar. Som lyder deras minsta vink.
Snarare USAs minsta vink.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in