• 1
  • 2
2005-06-19, 00:24
Bannlyst
Är det bra för att deffa eller? Köpte det en gång för 5 år sedan, men tabletterna var enorma, så jag sket i att gå på det, för att jag ville inte riskera att bli kvävd Men vad finns det för bieffekter, för/nackdelar, och hur mycket är det rekommenderat att ta dagligen för att uppnå önskad resultat för att bränna fett?
Citera
2005-06-19, 00:27
Medlem
L-Carnitine funkar inte enligt Fredrik Paulun.
Citera
2005-06-22, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wander
L-Carnitine funkar inte enligt Fredrik Paulun.
Men vem bryr sig om honom? Vill veta hur det har funkat för folk som har testat det.
Citera
2005-06-22, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Men vem bryr sig om honom? Vill veta hur det har funkat för folk som har testat det.

Du frågar o han svarar, varför vara så otrevlig tillbaka?. Fredrik kan nog sin sak ska du se.
Citera
2005-06-22, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullis[SOMFAN]
Du frågar o han svarar, varför vara så otrevlig tillbaka?. Fredrik kan nog sin sak ska du se.
Oj, ursäkta. Menade inte att vara otrevlig mot honom. Litar inte riktigt på Fredrik. Litar faktiskt mer på folk som har testat det än vad han skriver.
Citera
2005-06-22, 19:37
Medlem
King Grubs avatar
Han skriver sådant som studier visat, inte saker som han suttit och hittat på själv. "Funkar för mig" finns i princip inte.

"L-Carnitine serves as an important
transporter of fatty acids from the cytosol into
the mitochondria of the cell. Theoretically,
increasing cellular levels of carnitine would
thereby enhance transport of fats into the
mitochondria and fat metabolism. For this
reason, L-carnitine has been one of the most
common nutrients found in various weight
loss supplements. Over the years, a number
of studies have been conducted on the effects
of L-carnitine supplementation on fat
metabolism, exercise capacity and body
composition. Although there is some data
showing that L-carnitine supplementation
may be beneficial for some patient
populations, most well controlled studies
indicate that L-carnitine supplementation does
not affect muscle carnitine content, fat
metabolism, and/or weight loss in overweight
or trained subjects. For example, Villani
et al reported that L-carnitine
supplementation did not
affect weight loss, body composition, or
markers of fat metabolism."

Sports Nutrition Review Journal. 1 (1):1-44, 2004
Citera
2005-06-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan

Nåja, då kan jag väl säga att jag har testat och de fungerade inte för mig heller.
Citera
2011-12-30, 17:38
Medlem
dextons avatar
L-Karnitin funkar prima för mig personligen. Blir piggare, alertare, mer "på", tvekar mindre, känner mig mer "direkt". Påverkar kroppen/fysiken men inte hjärnan vad jag märkt.

Precis efter intag kan jag känna mig lite över-"på", typ överdrivet ivrig, säger saker lite för snabbt utan att tänka först etc.
Brukar ta 250-500mg på förmiddagen, en gång om dagen. Brukar bli lite seg/halvkoma runt 4h efter uppvaknande. Då tar jag L-karnitin och "kommer ur dimman". Händer även att hungerskänslor försvinner samt att humöret höjs, blir mer positiv och pratsam.

Min kost kan nog kallas relativt låg-kolhydrat, så jag är beroende av en god fettförbränning. Kör periodisk fasta 22:00 till 16:00 (18 timmar). Jobbar fysiskt, går typ 1 mil om dagen på jobbet. Cyklar 1-2mil om dagen.

Tar även Acetyl-L-carnitine som har en annan effekt (klarhet i skallen, mer snabbtänkt, ökad uppmärksamhet). Blandar jag i BCAA-drinken.

L-karnitin försöker jag ta på tom mage så mycket som möjligt, ska inte blandas med protein eller andra aminosyror. Blir konkurrens (mellan aminosyrorna) eller fördröjning av effekten då.
Citera
2011-12-31, 15:18
Medlem
Jensofswedens avatar
Förutom eventuella kognitiva effekter carnitine (särskilt i formen acetyl-l-carnitine) verkar ha i olika studier på allt från ADHD till depression, så har carnitine en mängd effekter. Frågan har ju tidigare varit om det hjälper med fettförbränningen.

Några exempel på studier med intressanta resultat:

Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21224234

Androgenic responses to resistance exercise: effects of feeding and L-carnitine.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16826026

Effects of carnitine coingested caffeine on carnitine metabolism and endurance capacity in athletes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11922111
Citera
2011-12-31, 15:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

Då får du en bra placeboeffekt av dem.
Citera
2011-12-31, 22:46
Medlem
dextons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
dexton

Då får du en bra placeboeffekt av dem.

synd att människor hellre lyssnar på ett gäng forskare (mestadels kommunister) än att testa tillskotten själv och bedöma nyttan utifrån eget perspektiv. Hittills har jag märkt att tillverkarnas säljsnack stämmer bättre med verkligheten än forskningsresultaten som oftast har en kraftigt nego-attityd till allt som möjligen går att tjäna pengar på.

Huruvida jag bränner mer fett på karnitin eller inte, spelar för mig ingen som helst roll. Bränna fett gör jag nog mest pga. begränsat kolhydratintag i kombination med högt proteinintag samt mest effektivt: periodisk fasta.
NÅNTING i kroppen hoppar iaf igång när jag tar en L-karnitin-kapsel... efter 5min känner jag mig piggare och alertare. Tar jag 2st kapslar (1000mg) så kan jag bli hyperaktiv, speciellt om jag skulle råka ta det nära koffeinintag. 250-300mg per dag verkar lagom. Samma sak med acetyl-carnitine, tar aldrig mer än 250mg per tillfälle, då blir jag helt hyper i hjärnan. 300mg DMAE vid ett och samma tillfälle ger också lite överdriven effekt, tror 100mg är lagom.

Lyssnar man på kommunister så funkar nästan inga produkter alls
Lyssnar man på användare och tillverkare så finns det massor av effektiva produkter på marknaden
Citera
2012-01-01, 01:34
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dexton Karnitin är en ikke essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka. De tillfällen man kan få effekt av tillskottet är då man har nåt problem i kroppen, eller att ens kost är fullständigt felkomponerad. Hos en frisk individ som sköter sig har inte tillskottet nån effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in