2012-01-01, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dexton Karnitin är en ikke essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka. De tillfällen man kan få effekt av tillskottet är då man har nåt problem i kroppen, eller att ens kost är fullständigt felkomponerad. Hos en frisk individ som sköter sig har inte tillskottet nån effekt.
Kroppen kommer förmodligen inte producera mer L-karnitin än den absolut behöver, så funkar kroppen. Kroppen är ju främst konstruerad och inställd för att ÖVERLEVA, inte för maximal muskelbyggande eller maximal fettförbränning eller maximal explosivitet.
Att kroppen själv kan producera L-karnitin är sant, däremot HUR MYCKET kroppen producerar är en annan femma.
En person som äter nötkött varje dag får ju ett naturligt tillskott av L-karnitin. Detta skulle många kalla för "helt naturligt". Däremot att ta en tablett med 250mg ren L-karnitin skulle inte vara naturligt?
Vem bryr sig om vad som kallas naturligt eller inte, människan behöver ju inte äta ett enda gram nötkött för att överleva eller upprätthålla god hälsa. Lika lite som han behöver äta en enda L-karnitin-tablett i sitt liv.
Vill man bränna fett mer effektivt och få ut mer av sin träning och vara mer explosiv så kan man äta 200g nötkött eller ta en liten tablett. Eller avstå från båda alternativen och nöja sig med mindre explosivitet. Handlar väl mest om prioriteringar man gör. Dom flesta har råd med 1 tablett L-karnitin om dagen och dom flesta skulle nog uppskatta att vara piggare och ha bättre fettförbränning.
Hursomhelst så är ditt påstående helt enkelt inkorrekt... Karnitin, precis som dom flesta andra populära tillskott HAR effekt.
Varför tar folk kosttillskott för att öka sin prestationsförmåga? För att dom inte är nöjda med hur kroppen beter sig i sin naturliga "överlevnadsinställning".
Finns inga belägg för att kronisk Karnitin-användning skulle vara skadlig heller.
EDIT: som ytterligare kuriosa så kan jag berätta om hur jag blev Karnitin-användare... Det var efter att ha druckit ett antal Monster energidrycker som jag började titta på innehållsförteckningen. Dom allra flesta ingredienserna såsom B-vitaminer, taurin och koffein finns alla i konkurrerande energidrycker. Dock inte 0,04% L-karnitin-tartrat (200mg L-karnitin per burk).
Hade aldrig fått i närheten av samma "effekt" och "drag" av en energidryck förut. Hade ofta problem att somna på kvällen när jag druckit en Monster vid 16-tiden på eftermiddan!
Så jag läste på om Karnitin på nätet och köpte hem karnitin-kapslar med 375mg/kapsel. Testade vid flera tillfällen att lägga av i en vecka men märkte av samma grymma effekt varje gång jag började använda igen. Har sedan dess testat 3 andra märken och alla funkar utmärkt

Köpte efter ett halvår acetyl-carnitine för att den påstod vara "en effektivare form av Karnitin", vilket inte riktigt stämmer bra alls. Blev seg efter en vecka utan vanligt L-karnitin... köpte en ny burk och kom ur dimman igen och la acetyl-carnitine på hyllan. Efter att ha läst mer om Acetyl-varianten så började jag använda båda formerna av Karnitin parallellt eftersom dom har så olika effekt.
Senast redigerad av dexton 2012-01-01 kl. 17:43.
Senast redigerad av dexton 2012-01-01 kl. 17:43.