• 1
  • 2
2012-01-01, 17:19
Medlem
dextons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dexton Karnitin är en ikke essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka. De tillfällen man kan få effekt av tillskottet är då man har nåt problem i kroppen, eller att ens kost är fullständigt felkomponerad. Hos en frisk individ som sköter sig har inte tillskottet nån effekt.

Kroppen kommer förmodligen inte producera mer L-karnitin än den absolut behöver, så funkar kroppen. Kroppen är ju främst konstruerad och inställd för att ÖVERLEVA, inte för maximal muskelbyggande eller maximal fettförbränning eller maximal explosivitet.

Att kroppen själv kan producera L-karnitin är sant, däremot HUR MYCKET kroppen producerar är en annan femma.

En person som äter nötkött varje dag får ju ett naturligt tillskott av L-karnitin. Detta skulle många kalla för "helt naturligt". Däremot att ta en tablett med 250mg ren L-karnitin skulle inte vara naturligt?
Vem bryr sig om vad som kallas naturligt eller inte, människan behöver ju inte äta ett enda gram nötkött för att överleva eller upprätthålla god hälsa. Lika lite som han behöver äta en enda L-karnitin-tablett i sitt liv.

Vill man bränna fett mer effektivt och få ut mer av sin träning och vara mer explosiv så kan man äta 200g nötkött eller ta en liten tablett. Eller avstå från båda alternativen och nöja sig med mindre explosivitet. Handlar väl mest om prioriteringar man gör. Dom flesta har råd med 1 tablett L-karnitin om dagen och dom flesta skulle nog uppskatta att vara piggare och ha bättre fettförbränning.

Hursomhelst så är ditt påstående helt enkelt inkorrekt... Karnitin, precis som dom flesta andra populära tillskott HAR effekt.
Varför tar folk kosttillskott för att öka sin prestationsförmåga? För att dom inte är nöjda med hur kroppen beter sig i sin naturliga "överlevnadsinställning".

Finns inga belägg för att kronisk Karnitin-användning skulle vara skadlig heller.

EDIT: som ytterligare kuriosa så kan jag berätta om hur jag blev Karnitin-användare... Det var efter att ha druckit ett antal Monster energidrycker som jag började titta på innehållsförteckningen. Dom allra flesta ingredienserna såsom B-vitaminer, taurin och koffein finns alla i konkurrerande energidrycker. Dock inte 0,04% L-karnitin-tartrat (200mg L-karnitin per burk).
Hade aldrig fått i närheten av samma "effekt" och "drag" av en energidryck förut. Hade ofta problem att somna på kvällen när jag druckit en Monster vid 16-tiden på eftermiddan!
Så jag läste på om Karnitin på nätet och köpte hem karnitin-kapslar med 375mg/kapsel. Testade vid flera tillfällen att lägga av i en vecka men märkte av samma grymma effekt varje gång jag började använda igen. Har sedan dess testat 3 andra märken och alla funkar utmärkt
Köpte efter ett halvår acetyl-carnitine för att den påstod vara "en effektivare form av Karnitin", vilket inte riktigt stämmer bra alls. Blev seg efter en vecka utan vanligt L-karnitin... köpte en ny burk och kom ur dimman igen och la acetyl-carnitine på hyllan. Efter att ha läst mer om Acetyl-varianten så började jag använda båda formerna av Karnitin parallellt eftersom dom har så olika effekt.
Senast redigerad av dexton 2012-01-01 kl. 17:43.
Citera
2012-01-01, 17:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

ALLA tillskott fungerar om man är duperad av tillskottstillverkarna. Isåfall skulle vatten vara lika muskeluppbyggande som karnitin, eftersom det också behövs.

Ju mer karnitin du stoppar i dig, desto mer kommer tarmbakterierna använda som bränsle.

Det finns tillskott som har bra effekt på marknaden. Men det är inte många %. Resten är tyvärr pengar i sjön såvida man inte har mycket av den varan och ett stort knippe placebo på fickan.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2012-01-01 kl. 17:44.
Citera
2012-01-01, 17:44
Medlem
dextons avatar
Citat:
dexton

ALLA tillskott fungerar om man är duperad av tillskottstillverkarna. Isåfall skulle vatten vara lika muskeluppbyggande som karnitin, eftersom det också behövs.

Det finns tillskott som har bra effekt på marknaden. Men det är inte många %. Resten är tyvärr pengar i sjön såvida man inte har mycket av den varan och ett stort knippe placebo på fickan.

Vad skönt för alla kommunister att dom kan åtminstone ett fint klingande ord som "placebo". Vad vore livet för dom annars?
Senast redigerad av dexton 2012-01-01 kl. 17:48.
Citera
2012-01-01, 17:45
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

Tur att alla inte är lika lättlurade.
Citera
2012-01-01, 17:52
Medlem
dextons avatar
Citat:
dexton

Tur att alla inte är lika lättlurade.

Och vad skulle hända om alla var lika lättlurade, skulle världen gå under?
Citera
2012-01-01, 17:54
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

Nä inte gå under, men det skulle vara en bättre värld utan alla skojare, och de som dansar efter deras pipa..
Citera
2012-01-01, 19:42
Medlem
dextons avatar
Citat:

Nä inte gå under, men det skulle vara en bättre värld utan alla skojare, och de som dansar efter deras pipa..

Själv tycker jag "consumer intelligence" är ett rätt så bra vapen mot lurendrejeri. Har ju alltid existerat men kanske mer varit ett överklassfenomen (slang för sluga/smarta individer), men idag vet ju varenda kotte vad prisjakt är för nåt... för att inte tala om "användaromdömen" på många butikers hemsidor.

Då har man ju möjligheten att alltid jämföra tillverkarens "säljsnack" mot faktiska erfarenheter av kunder samt tusentals diskussionsforum. Förstår inte hur svårt det kan vara att klara av att nyttja verktygen som serveras gratis till alla med en Internetuppkoppling. Såvida man inte bestämt sig för att alla företag av naturen är onda eller nåt sånt. Vilket möjligen kan kallas sanning om du heter Marx i efternamn...

I vilken verklighet lever du egentligen, kära pezrulezhaakon?
Citera
2012-01-01, 19:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

I den verkligheten där det finns klara skillnader på fakta och påhittad fakta. Vad tror du det beror på att kosttillskottsbranschen ändrar på sina produkter ofta, med nytt innehåll, nya namn och nya flashiga förpacknngar?

Det kan ju aldrig vara så att konsumenterna har genomskådat den tidigare produktens bluff, så den inte säljer lika bra.... eller?
Citera
2012-01-01, 22:44
Medlem
dextons avatar
Citat:
dexton

I den verkligheten där det finns klara skillnader på fakta och påhittad fakta. Vad tror du det beror på att kosttillskottsbranschen ändrar på sina produkter ofta, med nytt innehåll, nya namn och nya flashiga förpacknngar?

Det kan ju aldrig vara så att konsumenterna har genomskådat den tidigare produktens bluff, så den inte säljer lika bra.... eller?

Det finns absolut bluffprodukter på marknaden med snyggare etikett eller större burk, än produkter som faktiskt fungerar.
Handlar väl i grunden om att "skilja agnarna från vetet". Är man dum i huvudet så får man väl köpa "pengar i sjön"-produkter. Drabbar ju knappast mig eller dig, eller hur?

Har själv köpt massa olika fettförbrännare vilket nån kanske kallar "pengar i sjön"... men på vägen lärde jag mig effekten av de olika ingredienserna. Blandar själv min egen fettförbrännare idag tack vare detta och den innehåller helt enkelt: kakaopulver 10gram, 1st grönt te kapsel/tablett, Espresso-kaffe 20-30ml och lite DMAA. Vilket i grunden är väldigt likt många fettförbränningspiller. Förutom att dom flesta kapslar inte har plats för 10gram kakaopulver utan använder "chocamine" eller rent theobromin istället... samt rent koffein istället för kaffe. Har massa oanvända fettbrännar-piller här hemma men jag är ändå nöjd för min egen blandning klår pillren som gav fler biverkningar.
På samma sätt så upptäckte jag Karnitins effekt tack vare Monster energidryck, men slipper numera betala för massa Monster-drickor och utsätta mina tänder för 50gram flytande socker (+ konserveringsmedel) varje gång jag vill ha i mig Karnitin... vaddå WIN?

Vill man handla "säkra kort" så tar man företrädelsevis en produkt som funnits på marknaden 5år eller mer och inte nämnvärt förändrats i innehåll eller utseende. Alla vet att Whey-80 är ett dugligt vassleprotein. L-karnitin har funnits i säkert 15år som kosttillskott och finns fortfarande och säljs av de flesta tillverkare. Om det hade varit en helt verkningslös produkt så skulle ingen tillverkare längre vilja sälja L-karnitin i sitt namn, det skulle skada deras rykte.

Alla företag säljer vassle, alla företag säljer L-glutamin, alla företag säljer koffeintabletter, alla företag säljer L-karnitin. Alla dessa produkter innehåller endast "en ingrediens". Det är inga "hokus-pokus femtielva ingredienser i en salig blandning"-produkter.
Om L-glutamin vore ett totalt onödigt tillskott så skulle man inte kunna döpa om det till L-glibbin. Och om vassle inte stimulerade muskeluppbyggnad så skulle man inte kunna kalla det för hamsterprotein.

Sen om du fortfarande vill använda uttrycket placebo för allt som kommunistforskare inte officiellt kallar för fakta... be my guest.

Till alla andra: testa alla kosttillskott som verkar intressanta och verkar funka för andra, bedöm sedan effekten för dig själv och om du köper produkten igen. Statlig forskning är lika lite "oberoende" som privat forskning. Frågan är mer om du tror på marknadens krafter eller på kommunism.

Jag tror på kapitalism, marknaden och konsumentens makt!

En dålig produkt kommer inte att kunna fortsätta säljas länge... en bra produkt kommer samla fler aktörer att konkurrera om kundernas gunst. Mer konkurrens skapar förbättrade produkter och/eller lägre priser... Det blir hursomhelst en win-win situation, oavsett vad kommunister tror eller tycker. Låt dom grina
Senast redigerad av dexton 2012-01-01 kl. 22:47.
Citera
2012-01-01, 22:53
Medlem
pezrulezhaakons avatar
dexton

Whatever makes you tick, så att säga...
Citera
2012-09-09, 19:45
Medlem
Gör man fel så fungerar ingenting.

Vid intag av Acetyl L-Carnitine så får man en ökad mitokondriell aktivitet, det bidrar också till en ökad oxidativ skada på mitokondrier. För att minska den skadan, så bör man också inta Alpha Lipoic Acid (alfa liponsyra). I förhållande till Acetyl L-Carnitine, så bör dosen på Alpha Lipoic Acid vara ungefär hälften.

Alpha Lipoic Acid and Acetyl L-Carnitine Can they improve sports performance?
Citera
2013-09-04, 19:25
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexton
Det finns absolut bluffprodukter på marknaden med snyggare etikett eller större burk, än produkter som faktiskt fungerar.
Handlar väl i grunden om att "skilja agnarna från vetet". Är man dum i huvudet så får man väl köpa "pengar i sjön"-produkter. Drabbar ju knappast mig eller dig, eller hur?

Har själv köpt massa olika fettförbrännare vilket nån kanske kallar "pengar i sjön"... men på vägen lärde jag mig effekten av de olika ingredienserna. Blandar själv min egen fettförbrännare idag tack vare detta och den innehåller helt enkelt: kakaopulver 10gram, 1st grönt te kapsel/tablett, Espresso-kaffe 20-30ml och lite DMAA. Vilket i grunden är väldigt likt många fettförbränningspiller. Förutom att dom flesta kapslar inte har plats för 10gram kakaopulver utan använder "chocamine" eller rent theobromin istället... samt rent koffein istället för kaffe. Har massa oanvända fettbrännar-piller här hemma men jag är ändå nöjd för min egen blandning klår pillren som gav fler biverkningar.
På samma sätt så upptäckte jag Karnitins effekt tack vare Monster energidryck, men slipper numera betala för massa Monster-drickor och utsätta mina tänder för 50gram flytande socker (+ konserveringsmedel) varje gång jag vill ha i mig Karnitin... vaddå WIN?

Vill man handla "säkra kort" så tar man företrädelsevis en produkt som funnits på marknaden 5år eller mer och inte nämnvärt förändrats i innehåll eller utseende. Alla vet att Whey-80 är ett dugligt vassleprotein. L-karnitin har funnits i säkert 15år som kosttillskott och finns fortfarande och säljs av de flesta tillverkare. Om det hade varit en helt verkningslös produkt så skulle ingen tillverkare längre vilja sälja L-karnitin i sitt namn, det skulle skada deras rykte.

Alla företag säljer vassle, alla företag säljer L-glutamin, alla företag säljer koffeintabletter, alla företag säljer L-karnitin. Alla dessa produkter innehåller endast "en ingrediens". Det är inga "hokus-pokus femtielva ingredienser i en salig blandning"-produkter.
Om L-glutamin vore ett totalt onödigt tillskott så skulle man inte kunna döpa om det till L-glibbin. Och om vassle inte stimulerade muskeluppbyggnad så skulle man inte kunna kalla det för hamsterprotein.

Sen om du fortfarande vill använda uttrycket placebo för allt som kommunistforskare inte officiellt kallar för fakta... be my guest.

Till alla andra: testa alla kosttillskott som verkar intressanta och verkar funka för andra, bedöm sedan effekten för dig själv och om du köper produkten igen. Statlig forskning är lika lite "oberoende" som privat forskning. Frågan är mer om du tror på marknadens krafter eller på kommunism.

Jag tror på kapitalism, marknaden och konsumentens makt!

En dålig produkt kommer inte att kunna fortsätta säljas länge... en bra produkt kommer samla fler aktörer att konkurrera om kundernas gunst. Mer konkurrens skapar förbättrade produkter och/eller lägre priser... Det blir hursomhelst en win-win situation, oavsett vad kommunister tror eller tycker. Låt dom grina

Du förstår verkligen inte människors psyke och hur kosttillskottsmarknaden fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in