Citat:
Ursprungligen postat av
Farfar123
Skulle gissa på att dem personerna du syftar på inte är tillräckligt missnöjda eller obekväma i livet för att ta steget. Tycker även du är rätt hård mot dessa personer, har du själv aldrig haft en period där allt känns för hopplöst för att orka bry sig eller orka göra saker? Det är så jag antar att dem alltid känner även om det för mig aldrig blir så farligt att jag förlorar mitt liv och bara ligger i sängen hela dagarna.
Sen brukar jag alltid vilja dra en koppling till folks självförtroende. Jag har väldigt svårt att tro att en person med gott självförtroende som respekterar sig själv, lever som han vill och känner "inre frid" skulle få en likadan depression (även om han har obalands av hormoner eller vad det är som kan orsaka depression) som dessa personer som inte släpper ut sitt rätta jag och istället följer strömmen och aldrig känner sig riktigt helt fri att göra vad hen vill pga självförtroendet.
Jo jag tillhör nog de personer som mått allra sämst. Just därför kom jag till insikt om hur jävla bortkastad tid det är att må dåligt och vara apatisk. Det är när man mår bra man är kreativ och orkar genomföra saker utan knot. Att bara ligga i sängen deprimerad och apatisk över sakernas tillstånd leder absolut ingenvart.
Det handlar om att ta sig ur det där tycka-synd-om-sig-själv-tänket som ställer till det för alltför många, som annars hade varit glada och kreativa människor.
Det finns mer att glädjas åt i livet än att vara deprimerad över, bara man har förmågan att kunna se det.
Men sen hör det ju också till saken att det tyvärr är "trendigt" att vara deprimerad idag. Gå till vilken jävla psykolog som helst idag, anno 2013, och du kommer garanterat få frågan om du är deprimerad, trots att du inte har nämnt att du är det.
Precis som om det är något "ädelt" med att vara deprimerad, omotiverad och hata livet. Har märkt att attityden till dem som mår lite bättre än genomsnittet har hårdnat den sista tiden. Den som går omkring och mår bra är en egoist, en skitstövel och oempatisk.
Jag skiter i vad folk tycker. Jag har mått så dåligt innan i mitt liv så jag tar mig rätten att må bra idag, oavsett vad någon gnällnisse säger. Det handlar inte om att vara "hård" eller oempatisk. Jag hatar helt enkelt att må dåligt, jag VILL inte må dåligt, så enkelt är det!!