Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 04:58
  #1
Medlem
Summerbirds avatar
Måste man utföra mycket djurförsök om man läser biomedicinprogrammet (Umeå)? Och senare om man ska forska på t ex cancermedicin od. Jag har svårt att tänka mig att man inte håller på med djurförsök som en del i arbetet. Eller har man övergått till alternativa metoder i någon större skala?
Citera
2013-07-31, 06:25
  #2
Medlem
Nu är inte jag biomedicinare utan i ett närliggande område men jag tror att en överväldigande mängd försök utförs in vitro, alltså på cellkulturer i en agarplatta, och inte in vivo som är i levande organismer.
Citera
2013-07-31, 07:48
  #3
Medlem
Vill du hålla på med djurförsök så kan du göra det inom cancerforskning, men du kan likväl slippa och istället antingen jobba med celler (in vitro) eller datormodeller (in silico).
Citera
2013-07-31, 08:12
  #4
Medlem
Rebbiehs avatar
Vet inte hur det är i Umeå men i Uppsala måste man läsa en kurs i "försökdjursvetenskap". Kanske inte är något som måste användas senare men det är nog ändå något man kan behöva göra, därav kursen.
Citera
2013-07-31, 22:47
  #5
Medlem
Summerbirds avatar
Jag tänker på ifall man inte vill utföra djurförsök av etiska skäl. För mig skulle det bli väldigt svårt om jag blev "tvingad" att göra det. Har en vän som jobbar inom bioteknik och där används möss i försöken. Även en del forskning som jag läst bygger på att man har skadat hjärnorna på möss och sedan obducerat dessa för att se förändringarna.

Jag har förståelse för forskningen till viss del, men det skulle innebära att jag måste bli en person jag inte är... Ändå skulle jag verkligen vilja jobba med något som "gör skillnad".
Citera
2013-08-01, 08:01
  #6
Medlem
Läste du vad jag skrev? Det finns få forskningsområden idag som enbart innefattar djurförsök, en av de få är väl beroendefarmakologi. Oavsett vilket område du är intresserad av så finns det möjlighet att forska på djur eller att inte göra det.
Citera
2013-08-01, 18:31
  #7
Medlem
Ingår en kurs som heter försöksdjursvetenskap så måste du det. Denna kurs ger nån form av internationell licens att utföra vissa djurförsök. Är åtminstone så i uppsala, så är ju inte riktigt säker men känns ju som de skulle vilja ha en sån kurs med.

Där ingår iaf ett par försök på råttor, bl.a. så ska du skjuta barbiturater i hjärtat på råtta och separera nackkotor "knäcka nacken". Är även nåt försök på mus och ett försök där du ska sätta dialys på en råtta. Även gris ingår där du ska sätta pacemaker. Alla djur måste avlivas efter försök.

Ring institutionen och fråga. Borde dock gå att läsa på universitetets hemsida.

EDIT: Kandidatutbildningen verkar inte innehålla en sådan kurs http://www.umu.se/digitalAssets/123/...2013-05-31.pdf

Men om du vill forska inom cancerområdet så skulle jag tro att du stöter på det till slut.
__________________
Senast redigerad av ponungen 2013-08-01 kl. 18:37.
Citera
2013-08-02, 02:12
  #8
Medlem
Summerbirds avatar
Tack för era svar. Jadå, jag har läst alla. Jag ska titta lite närmare på kursernas innehåll. Det är ändå inte aktuellt till hösten.
Citera
2014-01-22, 11:29
  #9
Medlem
Kiltmannens avatar
Nu är tråden ganska gammal, men flikar ändå in en aning. Biomedicinprogrammet är i allra högsta grad en "forskarutbildning", och majoriteten av alla färdigexaminerade kommer troligtvis driva egna forskningsprojekt i framtiden. Idag är det i princip omöjligt att under hela forskningsstadiet undvika djurförsök. För att ett läkemedel (eller liknande) ens ska ha en chans att börja användas på människor krävs utförliga djurförsök med goda resultat. Självklart kan det ta flera år att komma till det stadiet där djurförsök är aktuellt (för att minska osäkra faktorer = minska eventuellt lidande) men förr eller senare är det nödvändigt. Detta gäller i princip i alla olika biomedicinska fält. Skillnaden mellan en provrörsmiljö och t.ex. en jästcell är oerhört stor, och då är det ändå ingenting i jämförelse med en flercellig, eukaryot organism.

Man kan ta det ganska långt, samt göra grundforskning utan djurförsök men för att faktiskt utveckla en produkt är det oundvikligt.
Citera
2014-01-22, 18:15
  #10
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Kan dock tydliggöra att djurförsök i sig är inget du utför under själva utbildningen (förutom eventuellt exjobbet, men där väljer du ju själv), däremot så ingår det att lära sig om djurförsök.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback