Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 09:05
  #13
Medlem
Yrkesks avatar
Skulle våga påstå att det inte finns något djur som fångar katten, en fullvuxen dvs. Smygmomentet fungerar nog inte riktigt då katten, med hjälp av sina 19 muskler till hörseln, inte låter något undgå vart en eventuell fiende skulle kunna vara. Den som säger att h*n lyckats smyga på sin katt, självklart. Varför skulle kattfan ge blanka fan i att husse kommer i närheten? Det är ni som föder katten.

Även med ett av djurvärldens bästa luktsinnen, och med möjlighet att smaka lukten så är det inte heller något djur som kommer i närheten av katten, även om det är med toppfart eller med tysta steg likt teskedsgumman. Sen så har katten ypperlig syn, ofattbara reflexer som får en orm att likna en säck med skit i jämförelse och därmed en topp predator i förhållande till storlek. Flyktvägarna för en katt är oändliga, dit många rovdjur inte kan för att rädda sitt liv, komma fram till.

Men det är vad jag tror. Någon som har några andra synpunkter?
Citera
2013-07-31, 14:49
  #14
Medlem
Nemesis1s avatar
Katter är tuffa djur, ja! Från denna internetdiskussion om rovfåglars möjligheter till att ta katter:
http://able2know.org/topic/111681-1
Citat:
a cat, as a predator, even smaller cats of less than 10 lbs, have significant weaponry, agility, and flexibility to overpower a bird of prey. i don't know if we're allowed to post links here, but there is a video- just google it- of a small cat that was being carried off by a large owl. over 30 ft in the air, the cat counter-attacked as both went plummeting to the ground. once on the ground, the cat tore off one of the owl's wings and began to feed on the owl.

Men i samma tråd finns det också flera exempel på rovfåglar som skadar och dödar katter... Precis som individuella människor varierar i tuffhet, desperation, tur, etc - även från dag till dag - gör även djur det... Så man skall komma ihåg att djurens "näringskedja" kan vara tämligen flexibel, åtminstone rovdjur/allätare emellan...
Citera
2013-07-31, 21:55
  #15
Medlem
dethalvabarnets avatar
//Uggla som försöker ta katt
https://www.youtube.com/watch?v=Xcm-e-1lgwM
//Uggla som försöker ta katt
https://www.youtube.com/watch?v=YQ5yZN4t9Lc
//Örn som försöker ta katt (Tror det är en Vithövdad havsörn som endast finns i amerika, men tror en kungsörn skulle försöka sig på samma sak iaf)
https://www.youtube.com/watch?v=oy1czXVuEg0
//katt som är väldigt rädd för uggla
https://www.youtube.com/watch?v=_WLSxaduG4Q

//Katt som tar uggla
https://www.youtube.com/watch?v=6Om5RSrqUHk

Tror att alla ugglorna i videona är denna(förutom den som katten tog som är en northern saw-wheat owl) dock som endast finns i Nord & Sydamerika.

Tror att Berguven inte skulle ha några problem med att ta katter då dom kan ta byten som väger upp till 17kg(rådjurskid) enligt denna källa.

Annars så tar ju björn, varg, järv, lo huskatter/vildkatter när tillfälle ges.(de har nog redan nämnts)
Citera
2013-11-30, 06:28
  #16
Medlem
spknoises avatar
http://m.youtube.com/watch?v=niVESa3...53DniVESa3ayew

Katt som slåss mot två vargar
Citera
2013-11-30, 06:58
  #17
Medlem
Rävar är listiga......de jagar tillsammans.

Två eller fler rävar omringar katten, släpper inte katten med blicken utan går sakta och målmedvetet mot katten, katten fräser, skriker och jamar..... om katten försöker smita så är ju räven också snabb.
Citera
2013-12-07, 09:34
  #18
Medlem
smakupplevelsens avatar
En större hökfågel dödar definitivt en katt om det skulle bli fight.
Citera
2013-12-08, 13:38
  #19
Medlem
Fris avatar
I parker i stadsmiljö ser man rätt ofta kadaver av harar som dödats av andra djur, men jag har aldrig sett ett kattkadaver som inte uppenbart blivit överkört, trots att det borde finnas fler katter än harar i städer.

Jag är uppväxt i glesbygd med en jättestor (och riktigt tuff) katt som var borta flera veckor i stöten. Den kom flera gånger hem med flera rätt svåra sår i pälsen, så nånting slogs den med. Andra katter borde inte ha varit ett problem för den. Det måste vara ett mycket svårt byte för ett rovdjur. Rovfågel kan säkert ta små katter, och kanske brände sig på att försöka ta vår tunga monsterkatt.
Citera
2013-12-08, 19:54
  #20
Medlem
Lodjur är det enda djur jag vet som aktivt jagar katter -får man i ettt lodjur i ett bostadsområde så är det inte helt ovanligt att den plockar det rent på katter...
Citera
2013-12-12, 09:54
  #21
Medlem
Djur som jag vet dödar katter i Sverige är lo, varg, havs och kungsörn och berguv, vad jag hört och sett på film så klarar katter möten med räv bra.
Om en duvhök skulle kunna slå en katt vet jag.

Edit, Själklart skulle järv och björn döda katt om dom fick tag på en.
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2013-12-12 kl. 10:34.
Citera
2013-12-24, 07:16
  #22
Medlem
MLEs avatar
Utan tvekan så är människan det farligaste djuret för katter. Därefter kommer nog hundar. Sen så dödar väl alla rovdjur katter.

Jag tror inte att det är så lätt att smyga sig på en katt som sover men dom vandrar ju sina vägar, går runt sina revir, går till sina jaktmarker, lockas av olika dofter, nog är dom bra på att försvara sig men dom är samtidigt väldigt, väldigt sårbara.
Citera
2013-12-24, 09:51
  #23
Medlem
Rävar är definitivt det vanligaste djuret som tar huskatter som släps ut.
Citera
2017-08-22, 16:39
  #24
Medlem
[QLon dödar katter ja. Ett lo kan döda alla katter i en by på några veckor
UOTE=Nemesis1|44546763]En vuxen katt är ju mer än kapabel att försvara sig själv och jag kan tänka mig att få djur skulle tycka en raggresande katt skulle vara värd besväret att döda, även om djuret ifråga kunde... De flesta rovdjur som skulle kunna döda katter: varg, järv, räv, björn, etc är ju dessutom allätare och skulle kanske därför kunna äta växter om de svalt... Lodjur är väl dock rätt så karnivora, tror ni att ett utsvultet lodjur skulle kunna drista sig till att äta upp en katt??

Stora rovfåglar kan jag däremot tänka mig att katter är så ganska så hjälplösa mot...

Sen måste ju katten vara ganska så hjälplös i sömnen också...

Lokatter anfaller väl också genom att lurpassa på sina tilltänkta byten, så även om ett lodjur inte skulle attackera en beredd katt kanske det smyger sig på ouppmärksamma katter?? Någon som vet??

Huggormars gift kanske också är farligt för katter - katter kan anfalla huggormar och döda huggormar, men risken att bli biten finns ju alltid...

Och slutligen har jag förstått att vargar ofta jagar genom att utnyttja överlägset luktsinne och kondition för att ihärdigt följa efter sina bytesdjur tills bytet ifråga inte orkar fly mer... Men att jaga en katt på det sättet borde väl förbruka mer energi än vad som finns i måltiden, även om vargen är ensam... Sen så äter ju vargar som sagt växter också (fast jag måste erkänna att jag inte vet i hur pass stor utsträckning hungriga vargar äter växter, och hur petiga de är med vilka växter som kan äta)...[/quote]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback