Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-30, 21:06
  #1
Medlem
Nemesis1s avatar
En vuxen katt är ju mer än kapabel att försvara sig själv och jag kan tänka mig att få djur skulle tycka en raggresande katt skulle vara värd besväret att döda, även om djuret ifråga kunde... De flesta rovdjur som skulle kunna döda katter: varg, järv, räv, björn, etc är ju dessutom allätare och skulle kanske därför kunna äta växter om de svalt... Lodjur är väl dock rätt så karnivora, tror ni att ett utsvultet lodjur skulle kunna drista sig till att äta upp en katt??

Stora rovfåglar kan jag däremot tänka mig att katter är så ganska så hjälplösa mot...

Sen måste ju katten vara ganska så hjälplös i sömnen också...

Lokatter anfaller väl också genom att lurpassa på sina tilltänkta byten, så även om ett lodjur inte skulle attackera en beredd katt kanske det smyger sig på ouppmärksamma katter?? Någon som vet??

Huggormars gift kanske också är farligt för katter - katter kan anfalla huggormar och döda huggormar, men risken att bli biten finns ju alltid...

Och slutligen har jag förstått att vargar ofta jagar genom att utnyttja överlägset luktsinne och kondition för att ihärdigt följa efter sina bytesdjur tills bytet ifråga inte orkar fly mer... Men att jaga en katt på det sättet borde väl förbruka mer energi än vad som finns i måltiden, även om vargen är ensam... Sen så äter ju vargar som sagt växter också (fast jag måste erkänna att jag inte vet i hur pass stor utsträckning hungriga vargar äter växter, och hur petiga de är med vilka växter som kan äta)...
Citera
2013-07-30, 21:13
  #2
Medlem
idiamin2s avatar
räv har jag hört kan ta katter tror nog det e rätt vanligt på landet att rävar kniper en o anna katt när de kommer åt
Citera
2013-07-30, 21:29
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
räv har jag hört kan ta katter tror nog det e rätt vanligt på landet att rävar kniper en o anna katt när de kommer åt
Hur gör de då de tar katter?? Smyger de sig på ouppmärksamma eller sovande katter?? Överrävar de katter som försöker försvara sig eller springer de helt enkelt ifatt flyende katter?? Individuella djur är ju väldigt olika precis som människor, så man simplifierar väl saker och ting väldigt mycket om man tänker sig att djur alltid har "programmerade" instinkter som säger åt dem hur de skall reagera på andra arter; visst förstår jag att alla katter och rävar inte reagerar likadant då de ser varann, men överlag borde man väl kunna observera någon sorts standardbetende??


Inte för att bara standardbeteenden är intressanta, som kattägare är man väl mer oroad för vilka djur som potentiellt kan döda en katt ifall omständigheterna är de "rätta" än vilka djur som ser katter som mat... Fast sanningen är väl att en hel massa djur från morddjur mindre än katten själv potentiellt kan döda en katt, samtidigt som sanningen också är att katten inte är något djurs favoritbyte... Så sanningen är alltså en sorts mittemellansanning, antar jag... Låt oss i vilket fall som helst fortsätta diskutera, jag tycker det är en intressant diskussion... Att lära sig om kattens naturliga fiender tycker jag möjliggör en bättre inblick i hur det är att vara katt... Normalt så ser väldigt lite av sina katters äventyr ute i skogen och på så sätt är mycket av kattens liv en gåta för en...
Citera
2013-07-30, 21:29
  #4
Medlem
f0cuss avatar
Jag skulle vilja påstå att huskatten inte normalt ligger på någon av våra svenska vilddjurs matcirkel. Antagligen mest för att den inte går så långt ifrån hemmet och befinner sig normalt inte i någon större skog där våra vilddjur finns. Men om ett svultet djur får en chans att fälla en katt så kör den säkerligen på.
Citera
2013-07-30, 21:33
  #5
Medlem
idiamin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Hur gör de då de tar katter?? Smyger de sig på ouppmärksamma eller sovande katter?? Överrävar de katter som försöker försvara sig eller springer de helt enkelt ifatt flyende katter?? Individuella djur är ju väldigt olika precis som människor, så man simplifierar väl saker och ting väldigt mycket om man tänker sig att djur alltid har "programmerade" instinkter som säger åt dem hur de skall reagera på andra arter; visst förstår jag att alla katter och rävar inte reagerar likadant då de ser varann, men överlag borde man väl kunna observera någon sorts standardbetende??


Inte för att bara standardbeteenden är intressanta, som kattägare är man väl mer oroad för vilka djur som potentiellt kan döda en katt ifall omständigheterna är de "rätta" än vilka djur som ser katter som mat... Fast sanningen är väl att en hel massa djur från morddjur mindre än katten själv potentiellt kan döda en katt, samtidigt som sanningen också är att katten inte är något djurs favoritbyte... Så sanningen är alltså en sorts mittemellansanning, antar jag... Låt oss i vilket fall som helst fortsätta diskutera, jag tycker det är en intressant diskussion... Att lära sig om kattens naturliga fiender tycker jag möjliggör en bättre inblick i hur det är att vara katt... Normalt så ser väldigt lite av sina katters äventyr ute i skogen och på så sätt är mycket av kattens liv en gåta för en...


som du skrev en sovande katt kan man smyga sigpå ja ha rlyckars med min katt . o en räv jagar harar deme snabba o uppmärksamma . tror den springer i fatt katten o försöker ta han nä r den inte e vaksam av sig .
Citera
2013-07-30, 21:35
  #6
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Hur gör de då de tar katter?? Smyger de sig på ouppmärksamma eller sovande katter?? Överrävar de katter som försöker försvara sig eller springer de helt enkelt ifatt flyende katter?? Individuella djur är ju väldigt olika precis som människor, så man simplifierar väl saker och ting väldigt mycket om man tänker sig att djur alltid har "programmerade" instinkter som säger åt dem hur de skall reagera på andra arter; visst förstår jag att alla katter och rävar inte reagerar likadant då de ser varann, men överlag borde man väl kunna observera någon sorts standardbetende??
Rävar jagar större djur genom att ligga och lurpassa. De lär in beteendet hos bytet under en längre tid så den springer nog inte efter ett så stort djur som en katt. Ett exempel är att den lurpassar på rådjursgeten och lär in hennes rutiner, när hon lämnar sina kid och då passar räven på att haffa ett kid.
Citera
2013-07-30, 22:00
  #7
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Rävar jagar större djur genom att ligga och lurpassa. De lär in beteendet hos bytet under en längre tid så den springer nog inte efter ett så stort djur som en katt. Ett exempel är att den lurpassar på rådjursgeten och lär in hennes rutiner, när hon lämnar sina kid och då passar räven på att haffa ett kid.
Fast det är väl ändå mer uppenbart att vänta på ett getkid skall bli lämnat ensam en stund än att en möjlighet att ta en katt skall uppenbara sig... En ung get kan väl en räv ta lite när som helst bara dess moder inte är i närheten, medan en vuxen katt direkt börjar klösa så fort den uppmärksammar räven??

Fast katter kan ju vara väldigt klantiga också, då de ligger och åmar sig kan de ju t.o.m. rulla ned från möbler utan att de märker det... Men sen då de väl fallit reagerar de ju snabbt nog för att ändå landa väl... Och katter kanske inte sänker garden lika mycket i vildmarken som de gör i hemmet?? Eller gör de det?? Kan de vara lika klantiga i skogen som hemma måste ju möjligheter att överraska dem dyka upp lite hela tiden... =)
Citera
2013-07-30, 22:21
  #8
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Fast det är väl ändå mer uppenbart att vänta på ett getkid skall bli lämnat ensam en stund än att en möjlighet att ta en katt skall uppenbara sig... En ung get kan väl en räv ta lite när som helst bara dess moder inte är i närheten, medan en vuxen katt direkt börjar klösa så fort den uppmärksammar räven??

Fast katter kan ju vara väldigt klantiga också, då de ligger och åmar sig kan de ju t.o.m. rulla ned från möbler utan att de märker det... Men sen då de väl fallit reagerar de ju snabbt nog för att ändå landa väl... Och katter kanske inte sänker garden lika mycket i vildmarken som de gör i hemmet?? Eller gör de det?? Kan de vara lika klantiga i skogen som hemma måste ju möjligheter att överraska dem dyka upp lite hela tiden... =)
Jo, men det jag försöker säga är att rävar spanar in sitt byte noga för att med ett snabbt och kort språng attackera. De är inte heller jätteglada över att ta strid så att överfalla en katt som faktiskt är bra på att försvara sig känns inte optimalt. Rävar prederar mest på djur som ej kan försvara sig eftersom det är ett ganska fegt djur.

Men om jag kör en liten gissning så tror jag nog att de allra flesta huskatter tas av rovfåglar.

Jag kan dock ingenting om katter, hehe. Sover dem ens när dem är utomhus?
Citera
2013-07-30, 22:33
  #9
Medlem
FBMinchias avatar
Min katt har dodgat räv och grävling som finns runt knuten. Sedan gillar han inte att vara på öppna ytor heller, så rovfåglar undviker han instinktivt. Nog dunar han ute alltid, men då någonstans där han är gömd och har överblick. Precis som lodjuren.

Ibland har lo passerat och där tror jag katten är chanslös om lon får syn på honom först. Lodjur äter mest rådjur, men tar allt möjligt som kommer i vägen. Till och med koltrastar.
Citera
2013-07-30, 22:47
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Lo tar bort katter för att minska konkurensen.
Citera
2013-07-30, 22:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
räv har jag hört kan ta katter tror nog det e rätt vanligt på landet att rävar kniper en o anna katt när de kommer åt

Inte helt ovanligt att räven tar katter när den kommer åt faktiskt.
Har sett det hända själv vid två tillfällen. Ena gången var det en kattunge, såg när räven sprang in i skogen med kattungen i mun, och den andra så var det mormodern till kattungen. Men hon var dock väldigt gammal och inte så snabb av sig längre så hon hade inte en chans att komma undan. Men lyckades i alla fall att skrämma iväg räven fast det var försent.
Citera
2013-07-31, 00:21
  #12
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lo tar bort katter för att minska konkurensen.
Smart! Det där tänkte jag inte på... Jag hade nog varit ett dåligt lodjur... Fast iofs tänkte jag om katter och lodjur "konkurrerade om revir", men av någon orsak fortsatte inte tanken så långt att jag insåg att de äter samma mat... Trots att jag nämnade lokatten i mitt första inlägg som mest karnivor av vilddjuren... Jag har väl helt enkelt problem att lägga ihop 2 och 2 även om jag snubblar på svaret!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback