• 1
  • 2
2013-07-28, 15:52
Medlem
Tjena

Sågade ner en en i trädgården för några veckor sen och tänkte använda träet som rökved.
Men jag vet att jag har läst innan att det kan vara giftigt att röka med barrträd, samtidigt så kan man ju köpa enrisrökt skinka på Ica.

Det är träet och inte riset jag ska röka med.

Är det farligt? Blir det någon äcklig bismak?
Citera
2013-07-28, 15:53
Medlem
Alltid vi rökte aborre när jag var liten använde vi En, svårt att tro att det ska vara nån skillnad på trät och riset.

Rök på bara!
Citera
2013-07-28, 15:57
Medlem
novus.s avatar
Är det giftigt att röka saker med barrträ..?
Citera
2013-07-28, 16:02
Medlem
Nä, elda med töre är däremot ingen höjdare.

Googlat det är jättegiftigt me barrträd, aldrig brytt mej,kommer inte bry mej.
Citera
2013-07-28, 16:50
Medlem
I stora utsträckningar är det inte bra att röka med enbart träet har jag hört. Jag hade nog hållit mig från att använda enträet till rökning. Vad hände med all barr?
Citera
2013-07-28, 16:53
Medlem
Sereenas avatar
Har använd En som rökspån många gånger, prima smak och har då inte hört att det skulle vara farligt.
Citera
2013-07-28, 22:59
Medlem
christerys avatar
Varmröker fisk (egenmördad abborre, sik och ev i nödfall gädda) i tunna, använder enris som ligger i botten och det fungerar utmärkt.

Om man får grövre bitar och kan göra spån av dessa håller jag för troligt, men då jag inte testat det utan alltid tar färskt enris (växer jämte röken) så vet jag inte.

Skulle enris vara giftigt så dör jag hellre lycklig än avstår.
Citera
2013-07-28, 23:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Är det giftigt att röka saker med barrträ..?
Alla terpentiner och annan skit man pratar om då.

En är en klassisk rökgivare, använder den själv ofta.
Citera
2013-07-29, 12:25
Medlem
Det är endast tänkt att jag ska använda små bitar tillsammans med grillkol i grillen för att ge extra smak.
Ger en raport när jag har testat. Om jag inte dör
Citera
2013-07-29, 12:42
Medlem
christerys avatar
Tja, brukar man inte göra en rökpåse av alufolie med hål i som läggs ovanpå grillgallret. Eventuellt blötlagda bitar dessutom.

Tänkte du snöra ner dom i glöden så är risken att du istället gör upp eld, vilket inte är så förträffligt om det nu var att grilla du tänkt göra.

Men testa du, återkom med resultat. Kanske kapar lite en och tar med till gasolgrillen i stan om det funkar bra.
Citera
2013-07-29, 17:02
Medlem
JoeDevolas avatar
Det handlar ju om en sorts kontrollerad brandrök, och all brandrök lär ju vara giftig. Därmed inte sagt att giftet hamnar på livsmedlet. Jag skulle också tuta och köra.
Citera
2013-07-29, 18:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det handlar ju om en sorts kontrollerad brandrök, och all brandrök lär ju vara giftig. Därmed inte sagt att giftet hamnar på livsmedlet. Jag skulle också tuta och köra.
Nu är ju det knappast rökgaser man avser, utan röken i sig och vad den levererar in i det man grillar.

Jag hört detta många ggr om gran/tall att man inte ska grilla över dessa pga det är giftigt.
Dock aldrig bemödat mig att ta reda på om det stämmer eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in