• 1
  • 2
2013-07-29, 18:25
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu är ju det knappast rökgaser man avser, utan röken i sig och vad den levererar in i det man grillar.

Jag hört detta många ggr om gran/tall att man inte ska grilla över dessa pga det är giftigt.
Dock aldrig bemödat mig att ta reda på om det stämmer eller inte.

Jag skrev det jag skrev för jag tänkte att det möjligtvis kan vara därifrån den eventuella myten om giftig en-rök kommer ifrån.

Jag har aldrig reflekterat över skillnaden mellan rök och rökgas, och jag erkänner att jag fortfarande inte har det klart för mig. Det är svårgooglat.
Citera
2013-07-29, 18:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag skrev det jag skrev för jag tänkte att det möjligtvis kan vara därifrån den eventuella myten om giftig en-rök kommer ifrån.

Jag har aldrig reflekterat över skillnaden mellan rök och rökgas, och jag erkänner att jag fortfarande inte har det klart för mig. Det är svårgooglat.
Rökgas pratar man ofta om kolmonoxid främst, men finns ju ett par till lömska gaser som bildas vid förbränning.
Citera
2013-07-29, 18:53
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Rökgas pratar man ofta om kolmonoxid främst, men finns ju ett par till lömska gaser som bildas vid förbränning.

OK, då är jag med på hur du tänker. Då tänkte jag på själva röken, som antagligen innehåller en massa gifter precis som t ex cigarettrök och annat som brinner avger. Därmed inte sagt att rökta livsmedel är giftiga.

Edit: Om röken är giftig lär ju det rökta livsmedlet också bli giftigt, men min gissning är att halterna är så låga att riskerna kan förbises.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-07-29 kl. 18:59.
Citera
2013-07-29, 19:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
OK, då är jag med på hur du tänker. Då tänkte jag på själva röken, som antagligen innehåller en massa gifter precis som t ex cigarettrök och annat som brinner avger. Därmed inte sagt att rökta livsmedel är giftiga.

Edit: Om röken är giftig lär ju det rökta livsmedlet också bli giftigt, men min gissning är att halterna är så låga att riskerna kan förbises.
Olika växtmaterial producerar olika grader av farlighet.
Så att det är skillnad mellan de olika träslagen och farlighet, finner jag som helt normalt.
Men frågan är hur farligt är dessa gran och tall, sen även vart en hamnar.
Enrisrökt är ju flitigt använt som rökgivare.
Citera
2013-07-29, 19:29
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Olika växtmaterial producerar olika grader av farlighet.
Så att det är skillnad mellan de olika träslagen och farlighet, finner jag som helt normalt.
Men frågan är hur farligt är dessa gran och tall, sen även vart en hamnar.
Enrisrökt är ju flitigt använt som rökgivare.

Ja, mycket tyder på att enen får en friande dom. Vi får väl se om det dyker upp någon expert. Skulle vara intressant med tall och gran också. Grankvistar kan ge en väldigt trevlig smak och tallskott (tallstrunt) används ibland som krydda.
Citera
2013-07-30, 00:29
Medlem
CrilleKexs avatar
Blir det någon skillnad om man röket själva enriset kontra enspånet(?)? Giftighetsmässigt alltså.
Citera
2013-07-30, 02:22
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Blir det någon skillnad om man röket själva enriset kontra enspånet(?)? Giftighetsmässigt alltså.

Jag har väldigt svårt att tänka mig det, och de andra i tråden verkar vara av samma uppfattning. Även enriset innehåller ju vedämnen, såvida man inte plockar av barren och enbart använder dem.
Citera
2013-07-30, 06:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tänka mig det, och de andra i tråden verkar vara av samma uppfattning. Även enriset innehåller ju vedämnen, såvida man inte plockar av barren och enbart använder dem.

Nja, när jag röker med enris så är nog stora delen av riset (veden) kvar då firren åker ut. Jag brukar iofs lyfta på locket och låta det ta eld i riset för att få firrarna lite mörkare, sen på med lock igen för att kväva elden och nu snabbt som fan av med lock och ut med fisken.

Dvs det blir kvar stora delar av det grövre riset, inte barren däremot - dom antar jag är det som börjar brinna (självantänder). När allt svalnat (före nästa rökning) så tar jag ur "pinnarna" som är kvar.

Men jag kör ju som sagt med färska kvistar och inte spån om det är mer eller mindre giftigt har jag inte den blekaste aning om.
Citera
2013-07-30, 09:30
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag kan inte neka till att du har en poäng där, christery.

Hittade en sida där man bl a skriver följande:

Citat:
Man använder inte trä av barrträd på grund av närvaron av de stora mängderna kåda som bidrar till att det blir en bitter smak i rökningarna, den obehagliga lukten och en stor mäng sot som uppstår under förbränningsprocessen.
Med trä från barrträ röker man traditionellt skinkor och bacon i bergstrakterna i Tyskland.

http://www.rokhus.se/om-r%C3%B6kning-13034187
Citera
2013-07-30, 18:34
Medlem
Dirges avatar
Man bör blanda ut en med al det gjorde alltid farsan och det blev suveränt.
Citera
2013-08-01, 01:27
Medlem
Snirks avatar
Jag har använt En nån gång för att testa.
Blev inte supernöjd över resultatet, men giftigt tror jag inte det blev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in