• 1
  • 2
2013-07-25, 21:36
Medlem
svensvenglenns avatar
Som jag förstått det är det förutom karaten som utgör själva storleken (vikten) på diamanten, så är det även färg och renhetsgrad som spelar roll. (samt vilken slipning det är, men det är isåfall den klassiska juvelslipningen som gäller)

Är det då färg och renhetsgrad som gör att dessa 3 skiljer sig åt i pris? eller varför kostar de olika, alla är ju på 1c?
http://www.albrektsguld.se/page.jsp?node=332
tyvärr står inte mycket info om dem, men jag tycker alla var snygga. Tycker faktiskt den billigaste var snyggast för den hade snyggast infästning.

vilken färg/renhet bör man minst ha? och vad är viktigast av färg och renhet?
är tydligen som jag förstått det exponentiellt dyrare ju renare och vitare den är.... dvs en liiiiten diamant som är förbannat ren och vit kostar lika mycket som en stoooor med sämre värden.
Vad är egentligen bästa avvägningen? Finns det några tumregler?
Citera
2013-07-25, 21:38
Medlem
Personligen väljer jag en liten och renare alla dagar. Men det är en smaksak, vill du ha pråligt eller diskret?
Citera
2013-07-25, 21:40
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Personligen väljer jag en liten och renare alla dagar. Men det är en smaksak, vill du ha pråligt eller diskret?

ja jag vet inte vad jag vill ha egentligen, inte direkt pråligt, diskret helt klart.
kvalitet hellre än kvantitet låter givetvis vettigt! Men ser man verkligen någon skillnad på renhet och färg med blotta ögat? I så fall vill man ju ha den så ren och vit ända tills man ändå inte ser någon skillnad med blotta ögat, om du förstår vad jag menar. Alltså om man betalar t.ex. 10k mer för någonting så vill man ju SE skillnad, i vad man betalar för, i endera storlek, renhet etc...
Senast redigerad av svensvenglenn 2013-07-25 kl. 21:52.
Citera
2013-07-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
ja jag vet inte vad jag vill ha egentligen, inte direkt pråligt, diskret helt klart. kvalitet hellre än kvantitet låter givetvis vettigt! Men ser man verkligen någon skillnad på renhet och färg med blotta ögat? I så fall vill man ju ha den så ren och vit ända tills man ändå inte ser någon skillnad med blotta ögat, om du förstår vad jag menar. Alltså om man betalar t.ex. 10k mer för någonting så vill man ju SE skillnad, i vad man betalar för, i endera storlek, renhet etc...

Jag tycker du ska strunta i vad andra ser och välja det som känns bäst att bära. I slutändan är det vad det handlar om. De som är kunniga kommer se ändå och resten behöver ändå inget veta.
Citera
2013-07-25, 21:51
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Jag tycker du ska strunta i vad andra ser och välja det som känns bäst att bära. I slutändan är det vad det handlar om. De som är kunniga kommer se ändå och resten behöver ändå inget veta.

jo det handlar inte om vad andra ser, utan vad jag, eller snarare den som bär den ser. för det är isf inte jag som skulle ha den.
så något diskret men av hög kvalitet... även "vanlig" ring funkar också istället för solitär för dessa är ju i sig inte så diskreta. men har inte hittat några vanliga ringar med större diamanter utan då är det i regel solitär som gäller? måste inte ens vara en ring... kan vara örhänge också....eller armband eller nått annat... men var mest avvägningen mellan renhet/färg och storlek jag var intresserad av att diskutera.
Senast redigerad av svensvenglenn 2013-07-25 kl. 21:56.
Citera
2013-07-25, 22:13
Medlem
Citat:
jo det handlar inte om vad andra ser, utan vad jag, eller snarare den som bär den ser. för det är isf inte jag som skulle ha den.
så något diskret men av hög kvalitet... även "vanlig" ring funkar också istället för solitär för dessa är ju i sig inte så diskreta. men har inte hittat några vanliga ringar med större diamanter utan då är det i regel solitär som gäller? måste inte ens vara en ring... kan vara örhänge också....eller armband eller nått annat... men var mest avvägningen mellan renhet/färg och storlek jag var intresserad av att diskutera.

I fallande ordning hade jag prioriterat renhet, färg och storlek. Är hon guld eller silver-tjej?
Och ja, solitär är det vanligaste jag ser. Men en solitär behöver inte bli så prålig(för den som gillar diskret) om man köper en diamant som ligger på den vita sidan av färgskalan(skalan går från R som är vitast till Y som är gulast).
Senast redigerad av amandaa- 2013-07-25 kl. 22:17.
Citera
2013-07-25, 22:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Köp något billigt som hon kan bära till vardags istället.
Citera
2013-07-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Köp något billigt som hon kan bära till vardags istället.

En diskret solitär som är dyr går alldeles utmärkt att bära till vardags.
Citera
2013-07-25, 22:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
En diskret solitär som är dyr går alldeles utmärkt att bära till vardags.

Det är för blingit. Ingen normal kvinna kommer att gå runt med diamanter till vardags.
Citera
2013-07-25, 22:25
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
I fallande ordning hade jag prioriterat renhet, färg och storlek. Är hon guld eller silver-tjej?
Och ja, solitär är det vanligaste jag ser. Men en solitär behöver inte bli så prålig(för den som gillar diskret) om man köper en diamant som ligger på den vita sidan av färgskalan(skalan går från R som är vitast till Y som är gulast).

ja jag vet inte, hon har mest bijouterier... vet inte ens om hon gillar diamanter lång historia, detta är egentligen en helidiotisk idé, men men...

Jo att den ska vara på den vita sidan och vara ren är jag helt med på, men typ wesselton eller top wesselton? och VVS VS eller SI?
Citera
2013-07-25, 22:28
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är för blingit. Ingen normal kvinna kommer att gå runt med diamanter till vardags.

hmm ja... det kanske stämmer. men som sagt måste inte vara en ring
Citera
2013-07-25, 22:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
hmm ja... det kanske stämmer. men som sagt måste inte vara en ring

Jag föreslår att du ska köpa en klackring i guld istället. Det kan hon bära till vardags. Jag har testat både en solitär och en klackring på min tjej. Solitär har hon nästan aldrig burit, men klackringen har hon burit till vardags.

Jag tog en bild: http://img855.imageshack.us/img855/7425/yh5d.jpg

Solitären är mindre än 1 ct och du ser att det ändå ser väldigt blingit ut. Ringen ser också lite blingig ut, men det är mer av en accessoar.
Senast redigerad av Babianen 2013-07-25 kl. 22:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in