• 1
  • 2
2013-07-23, 04:04
Medlem
Har du bott i norra Sverige och flyttat till södra Sverige?

Kan ni som vet och kan komma med skillnader och fördelar/nackdelar med att bo i södra Sverige istället för norra?

Ett annat klimat är ju en skillnad. Varmare klimat men fuktigare?
En annan natur. Inte samma skog och mark i södra som i norra Sverige.

Hur är mentaliteten jämfört med norra sverige, ni som bott på båda ställen?

Tacksam för svar.
Citera
2013-07-23, 07:49
Medlem
norra sverige ljust som fan på sommarn kort sommar mörkt som fan från typ augusti till april riktig vinter inget slabbslask..... ytterst sällan ett problem å skydda sig mot köldeffekten.
ingen stress ingen rusningstrafik

södra sverige lång varm sommar med härliga fästingar blåsigt lång slaskperiod vinterhalvåret blåsigt som fan svårt å skydda sig mot köldeffekten den där högt tempo stress rusningstrafik omfg...
Citera
2013-07-23, 11:32
Medlem
BalleFjongbergs avatar
Känns som längre sommar och varmare. Nära ner till resten av Europa om du skulle flytta till Skåne.
Citera
2013-07-23, 11:43
Medlem
Att det är nära till Skåneland är ju en massiv fördel om man bor i Sydsverige. Bara en kort resa så är ni inne i det förlovade landet.
Citera
2013-07-23, 12:49
Medlem
i norrland är det i min mening obligat att vara vänster och vegan. kidsen sprayar "död åt nazisterna" trots att de aldrig sett en nazist. många tror att alla skåningar är rasister. men egentligen är allt jättebra, man kan gå naken och jättefull genom umeå med tusenlappar klistrade på kroppen och ingen gör något.

i skåne är åsiktsbrott är mer socialt accepterade eftersom verklighetens gråskala är mer tydlig där. maten är av fler typer och billigare. mer droger.

/ bott 7 år i norrland och massor av år i skåne.
Citera
2013-07-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strictly4myniggaz
i norrland är det i min mening obligat att vara vänster och vegan. kidsen sprayar "död åt nazisterna" trots att de aldrig sett en nazist. många tror att alla skåningar är rasister. men egentligen är allt jättebra, man kan gå naken och jättefull genom umeå med tusenlappar klistrade på kroppen och ingen gör något.

i skåne är åsiktsbrott är mer socialt accepterade eftersom verklighetens gråskala är mer tydlig där. maten är av fler typer och billigare. mer droger.

/ bott 7 år i norrland och massor av år i skåne.

Vilket av dem uppskattar du mest då?
Vart av dem kommer du ifrån?
Vart bor du nu?

Frågar av nyfikenhet, du behöver givetvis inte svara ifall du inte vill.
Citera
2013-07-23, 21:26
Medlem
Beror ju helt på vad du menar med "södra Sverige". Skåne är ju mestadels ett platt landskap med inte så mycket skog vilket gör att det kan blåsa rejält under hösten och vintern. Vintern i Skåne är oftast just blåsig och regnig med inte så mycket snö. Fördelen är att det är ett fantastiskt vackert landskap under sommaren men många vackra byar och städer plus att det är nära kontinenten.

Småland däremot är ju raka motsatsen till Skåne. Landskapet är kuperat med mycket skog, sjöar och sten. Där är det oftast lagom med snö under vintern trots att man gränsar till Skåne. Småland är också mycket mer glesbefolkat än Skåne. Det påminner lite om Norrland faktiskt.
Citera
2013-07-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Beror ju helt på vad du menar med "södra Sverige". Skåne är ju mestadels ett platt landskap med inte så mycket skog vilket gör att det kan blåsa rejält under hösten och vintern. Vintern i Skåne är oftast just blåsig och regnig med inte så mycket snö. Fördelen är att det är ett fantastiskt vackert landskap under sommaren men många vackra byar och städer plus att det är nära kontinenten.

Småland däremot är ju raka motsatsen till Skåne. Landskapet är kuperat med mycket skog, sjöar och sten. Där är det oftast lagom med snö under vintern trots att man gränsar till Skåne. Småland är också mycket mer glesbefolkat än Skåne. Det påminner lite om Norrland faktiskt.

Det är just sånt här som jag vill veta. Tack!

Jag gillar ju småland och deras dialekt. Hade en farmorsmor som bodde i Kalmar. Vad jag kommer ihåg av Kalmar så var det grymt vackert.
Är dock tyvärr less på skog, sjöar och sten även om det inte är likadant som här i norra Norrland.

Däremot föredrar jag nog att bo på andra sidan av Sverige där det blir lite närmare till saker känns det som. Både till Danmark och andra ställen.

Jag har ett tufft beslut att ta. Men det lutar nog åt Skåne. Dessutom kommer min släkt ursprungligen därifrån också så det känns bara mer rätt.

Då är ju nu bara frågan vilken stad?
Malmö känns lite slummigt men jag dömer inte ut något i förhand.
Helsingborg kanske?
Eller Lund.
Citera
2013-07-24, 10:29
Medlem
Giggis avatar
Det där med att Skåne är platt är en sanning med modifikation. Skåne är oerhört backigt på sina ställen med stora skillnader i höjd. Visst finns det inte så mycket skog som uppåt landet, men det beror ju faktiskt på var i Skåne man väljer att bosätta sig. Vi har ju en helt fantastisk bokskog några mil utanför Malmö tex.

Visst blåser det här, det medger jag. Och det är inget vidare när det regnar eller snöar samtidigt.

Jag tycker själv att närheten till Europa är det som väger upp med att bo i Skåne. Du tar bilen till Köpenhamn på 30 min. Färja till Polen och Tyskland från ett flertal orter.
Citera
2013-07-24, 21:45
Medlem
storytellers avatar
Skåne har betydligt längre sommar. Det är inte ovanligt med t-shirtväder i april och en bra bit in i september.
I övrigt, se gärna mitt inlägg här, och påföljande svar:
https://www.flashback.org/sp44285375
Citera
2013-07-24, 22:55
Medlem
11LittleBirds avatar
Vädret mkt bättre i skåne. Folket är trevligare. Weed.

Men BÄST av allt med skåne är att det finns ädellövskog. Denna underbara sagolika skog finns inte nån annanstans i sverige. Rök en fet o gå runt i en lokal ädellövskog så känns det som man är i Lord of the rings :P
Citera
2013-07-25, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25

Tvärtom... Skåne är för det mesta (utom i sydvästligaste delen) väldigt kuperat. Småland däremot är platt, även om det är indelat i ett lågland och ett högland. Att Skåne skulle vara platt är en av de största skånemyterna i Sverige. Har man faktiskt varit här har man sett att det inte är så... Det är inte direkt alper och det finns inga höga toppar (om man inte räknar Kullaberg), men kuperat är det.
Senast redigerad av Grillo 2013-07-25 kl. 01:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in