Citat:
Ursprungligen postat av
hebbe25
Beror ju helt på vad du menar med "södra Sverige". Skåne är ju mestadels ett platt landskap med inte så mycket skog vilket gör att det kan blåsa rejält under hösten och vintern. Vintern i Skåne är oftast just blåsig och regnig med inte så mycket snö. Fördelen är att det är ett fantastiskt vackert landskap under sommaren men många vackra byar och städer plus att det är nära kontinenten.
Småland däremot är ju raka motsatsen till Skåne. Landskapet är kuperat med mycket skog, sjöar och sten. Där är det oftast lagom med snö under vintern trots att man gränsar till Skåne. Småland är också mycket mer glesbefolkat än Skåne. Det påminner lite om Norrland faktiskt.
Det är just sånt här som jag vill veta.

Tack!
Jag gillar ju småland och deras dialekt. Hade en farmorsmor som bodde i Kalmar. Vad jag kommer ihåg av Kalmar så var det grymt vackert.
Är dock tyvärr less på skog, sjöar och sten även om det inte är likadant som här i norra Norrland.
Däremot föredrar jag nog att bo på andra sidan av Sverige där det blir lite närmare till saker känns det som. Både till Danmark och andra ställen.
Jag har ett tufft beslut att ta. Men det lutar nog åt Skåne. Dessutom kommer min släkt ursprungligen därifrån också så det känns bara mer rätt.
Då är ju nu bara frågan vilken stad?
Malmö känns lite slummigt men jag dömer inte ut något i förhand.
Helsingborg kanske?
Eller Lund.