• 1
  • 2
2013-07-25, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Skåne har betydligt längre sommar. Det är inte ovanligt med t-shirtväder i april och en bra bit in i september.
I övrigt, se gärna mitt inlägg här, och påföljande svar:
https://www.flashback.org/sp44285375

Å andra sidan har det varit snö i april de senaste tre åren... Men visst, det är troligen en tillfällig köldknäpp. I september kan jag dock hålla med dig. Vi har haft väldigt korta vårar. Nästan direkt från vinterjacka och mössa till t-shirt och shorts.
Citera
2013-09-14, 05:52
Medlem
Nochillss avatar
Nackdelen med att bo uppe i Luleå är att det tar en sån djävla tid att åka tåg ner till fjollträsket Stockholm, med bil tar det ca 10 timmar. Tidigare tog det 16 timmar att åka nattåg, men iom att delar av Bothnia-banan nu är färdigställd så kan man dra av 3 timmar på resan.

Jag har tidigare bott i Mälardalen och Dalarna kan säga att vintrarna är något mildare och det blåser inte alls lika mycket som här uppe. En sak som jag sällan tvingas uppleva häruppe är folk som kines-stirrar på mig utan anledning, djävligt otrevligt söderöver.

El-ström är betydligt dyrare söderut då det här är nära till vattenkraften, annars så är det förstås sämre med kultur och nöjen häruppe. Jag har aldrig varit till Umeå som är en större stad, så där är det kanske intressantare och inte bara basket och ishockey till underhållning.
Citera
2013-09-14, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
En sak som jag sällan tvingas uppleva häruppe är folk som kines-stirrar på mig utan anledning, djävligt otrevligt söderöver.

Det är nog ett stockholmsfenomen... Jag är skåning och jag tycker att varje gång jag är i Stockholm och ska be någon om hjälp med vägen eller liknande får jag fråga flera olika personer innan jag får hjälp, för först är det alltid ett antal som verkar tro att min dialekt för med sig spetälska eller nåt, och tar upp en tidning framför ansiktet, tar upp handen eller bara börjar gå snabbt som in i helvete ifrån mig... Ett "jag vet tyvärr inte", oavsett om det är sant eller en ursäkt för att man inte orkar hjälpa till, kan jag faktiskt köpa...

Och innan nån hinner fråga: nej, jag är varken neger, jude eller arab.
Citera
2013-09-14, 21:15
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Och innan nån hinner fråga: nej, jag är varken neger, jude eller arab.

Många stockholmare är trångsynta och ovilliga till att hjälpa "lantisar", jag har rest i del andra länder och aldrig upplevt där att huvudstadsfolket försökt göra sig märkvärdiga.
Citera
2013-09-15, 21:10
Medlem
c^2s avatar
En sak med årstiderna som jag fick erfara efter att ha bott på båda ställena. Det är längre sommar i södra Sverige. Det är slaskvinter många gånger i södra Sverige.

Jag skulle vilja säga att man antingen väljer 1 månad längre sommar eller en riktig vinter. Vissa tycker det är bättre med en slaskig vinter bara för att få 1 månad längre sommar, medan vissa föredrar att ha en riktig vinter då den ändå varar några månader och istället ta en kortare sommar. Det är inte jag att bedöma vad som är bättre, men det var vad jag upplevt iaf. I skåne kanske skillnaden är ännu större.

Jag upplevde att det fanns mer problem med droger i södra Sverige. Kanske är det för att det är mer liberalt på många håll "det är inte farligt" osv, men ändå ser man riktiga missbrukare. Men det beror givetvis på i vilka områden i södra Sverige man rör sig. Så när jag gör denna generalisering är jag ute på lite djupt vatten, men när man går i Stockholm är det något man märker av mer än i norra Sverige. Som du läst tidigare poster så är det vissa som till och med ser detta som en fördel. Själv använder jag inte droger förutom alkohol i vissa enstaka fall, så för mig är det en nackdel. Ska man ha familj vill jag gärna komma så långt ifrån alla typer av droger (givetvis alkohol inräknat) som möjligt.

Angående folket tycker jag det är lustigt att man kritiserar ett helt folk som vissa gör. Jag känner trevliga människor över hela landet och jag tror inte folk är sämre i Stockholm än på andra ställen bara för att vissa påstår det. Det är inte min upplevelse. Däremot träffar man mer människor i Stockholm, så om 5 % av alla är idioter så blir det i absoluta tal mätt givetvis fler i Stockholm. Kan inte dra detta åt någon för eller nackdel.
Citera
2013-09-16, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Angående folket tycker jag det är lustigt att man kritiserar ett helt folk som vissa gör. Jag känner trevliga människor över hela landet och jag tror inte folk är sämre i Stockholm än på andra ställen bara för att vissa påstår det. Det är inte min upplevelse. Däremot träffar man mer människor i Stockholm, så om 5 % av alla är idioter så blir det i absoluta tal mätt givetvis fler i Stockholm. Kan inte dra detta åt någon för eller nackdel.

Så är det väl säkert, och som vanligt ingår väl någon form av rädsla för det man inte känner igen...

Jag, som aldrig bott någon annanstans än i Skåne, föredrar det eftersom man oftast slipper den där extrema kylan. Speciellt som att jag jobbar utomhus nattetid som tidningsbud är det skönt att slippa köldknäppar på -30, även om vi var i närheten vintern 2010. De senaste fem åren eller så har vi haft ruskigt kalla vintrar med skånemått mätt, med snö konstant från december till april. Hoppas det vänder igen och vi slipper sånt i framtiden.

Snö var nåt väldigt ovanligt när jag var barn. Vissa vintrar kom ingen snö alls och andra kom lite snö under några dagar som sedan fort försvann igen. Det är egentligen först i vuxen ålder som de här snö hela vintern-vintrarna förekommit i mitt liv.
Citera
2013-09-18, 08:28
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Så är det väl säkert, och som vanligt ingår väl någon form av rädsla för det man inte känner igen...

Jag, som aldrig bott någon annanstans än i Skåne, föredrar det eftersom man oftast slipper den där extrema kylan. Speciellt som att jag jobbar utomhus nattetid som tidningsbud är det skönt att slippa köldknäppar på -30, även om vi var i närheten vintern 2010. De senaste fem åren eller så har vi haft ruskigt kalla vintrar med skånemått mätt, med snö konstant från december till april. Hoppas det vänder igen och vi slipper sånt i framtiden.

Snö var nåt väldigt ovanligt när jag var barn. Vissa vintrar kom ingen snö alls och andra kom lite snö under några dagar som sedan fort försvann igen. Det är egentligen först i vuxen ålder som de här snö hela vintern-vintrarna förekommit i mitt liv.
Visst är det så. Mängden snö då jag varit nere i Skåne under vinterhalvåret är dock mera av ett tunt snötäcke (som mest). För tre år sedan spenderade jag en tid i Skåne i Januari och då var det snöfritt förutom enstaka plättar med snö.

Och precis som du säger handlar det nog om man är van vid. Jag har bott fler år i norra Sverige i än i södra och föredrar själv "riktiga" vintrar (ursäkta uttrycket) till kostnaden av lite kortare sommar. Det blir för grått med slask och regn under vinterhalvåret.

Det jag ville poängtera är att det inte är jag eller någon annan som ska propagera för huruvida det är "värt" det eller ej. Det ligger hos personen som frågar att avgöra.
Citera
2025-08-21, 16:19
Medlem
Jag är uppväxt i Norrland, alltså äkta Norrland och kan säga både för och nackdelar jämfört med södra och norra Sverige.

Norra sverige:
Fördelar är att det är mindre folk, mer natur och mindre brottslighet och invandrare.
Nackedlar är att det kan va svårt att träffa nytt folk beroende på var man bor.
Umeå Luleå Skellefteå och Sundsvall går väl hyfsat bra men mindre orte? Nej.
Finns en anledning till att unga flyttar till dessa städer då det inte finns ett skit att göra på små orter i Norrland.
Bor du i en liten ort I södra Sverige kanske du har 2 mil till närmsta större stad iaf och inte 10-20 som i Norrland.

Södra Sverige:
Fördelar är att det är mycket folk, flera orter och städer att bo på och kanske mer att uppleva.
En fördel är också närheten till övriga länder.
Tex tar det 3-4 timmar med bil till Skåne och sen nån timme till om du ska till Tyskland Polen eller Danmark.
Jag var faktiskt över till Tyskland nån dag och det tog väl en halv dag från Göteborg.
Startade på morgonen och var framme på eftermiddagen.

Nackdelar är idag massa invandrare samt att om man vill ha lugn och ro och nära till natur och friluftsliv kanske det inte är lika lätt som i norr.
En annan nackdel är att det är lite snö och att man inte kan köra skoter så mycket eller åka skidor.

Jag kommer nog flytta till västkusten och kring Stenungsund för har varit där en del och det är riktigt nice.
Ska hitta ett ställe på landet kanske en mindre sommarstuga och bo i eller en bra lägenhet sen ska jag ha en båt.
Minns min bästa sommar någonsin, jag kom ner till Stenungsund och var där i 3 veckor, riktigt bra väder och mycket folk och tjejer.
Tog båten nån dag och körde söderut till Göteborg sen hem igen.

Kan bli lite störd på att det är trafik hyvlar överallt men ska nog gå att hitta en okej ställe att bo på även där.

En annan nackdel är alla jävla sniglar och fästingar i södra Sverige.
Senast redigerad av herrmojd51 2025-08-21 kl. 16:23.
Citera
2025-08-21, 23:51
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Tvärtom... Skåne är för det mesta (utom i sydvästligaste delen) väldigt kuperat. Småland däremot är platt, även om det är indelat i ett lågland och ett högland. Att Skåne skulle vara platt är en av de största skånemyterna i Sverige. Har man faktiskt varit här har man sett att det inte är så... Det är inte direkt alper och det finns inga höga toppar (om man inte räknar Kullaberg), men kuperat är det.

Fast detta stämmer ju inte. Skåne är definitivt mycket flackare än Småland, även om det inte är "platt" utan rätt kulligt. Småland är ju betydligt mer fyllt av berg, dalar, höjder och har en betydligt större skiftning i altitud mellan de lägsta delarna och de högsta än Skåne har. Och jag har rest runt rätt mycket i båda dessa landskap i mitt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in