2013-07-23, 01:24
Bannlyst
Detta är något som länge fascinerat mig. Vare sig det är i fikarummet på jobbet, på familjeliv, på flashback eller valfritt amerikanskt forum: När det kommer till feminister - och då i synnerhet kvinnor - så verkar det onekligen som att dessa verkar fullkomligt oförmögna att föra en seriös, logisk saklig debatt utan härskartekniker, utan försök att på något löjligt sätt vrida debatten till det mest irrelevanta man kan tänka sig, utan att förflytta fokus på diskussionen till något helt annat så hela tråden/diskussionen ballar ur i någon form av dagispajkastning.

Jag vet inte om det är medvetet eller omedvetet, mycket möjligt att det är just det sistnämnda. En sak är dock säker: Detta är oerhört vanligt hos just kvinnor, det verkar i det stort hela som att det inte spelar någon roll för dom att komma fram till en objektiv ståndpunkt för att sedan med en logisk och rationell diskussion komma fram till någon lösning till problemet - Nej, istället handlar det om att vinna diskussionen till varje precis, det spelar inte någon roll vilka medel man tilltar: Förlöjligan, gå ihop i grupp, smutskastning, personlig förnedran, halmdockor, straw man arguments, skamseltaktiker - Sålänge man efteråt kan säga till sig själv: "Haha, där fick jag honom minsann!" är det all good, det är allt som betyder något. Även om man rent rationellt inte vann, på ett sakligt plan, så spelar det ingen roll - Fick man sin motdebattör ur balans så kan man övertyga sig själv att man "vann", man bevarar sitt ego högt och kan sedan gå hem och må bra för dagen.

Detta är ett fenomen som dels uppenbarligen är väldigt löjligt, men som också utan tvekan kan skapa stora problem i viktigare diskussioner - som exempelvis politiska - där det faktiskt handlar om att med saklighet komma fram till korrekta effektiva lösningar.

Låt mig nu för en liten stund illustrera ett perfekt exempel på vad jag menar. Detta är ett kortare utdrag ur en tidigare tråd här i feminism-delen, här kommer ni att få se ett väldigt uppenbart exemplar på vad det är jag talar om.

Se följande:

TS trådstart:

Citat:
Ett tips till hur man vinner över extrema feminister som hatar män är:

Förklara upp en bild på hur det var förr. Hur män gick runt med bilder på en naken Samantha Fox i plånboken utan att skämmas och stå upp för att männen tyckte att hon var sexig och het.

Dagens extrema feminister tycker att tjejer som Samantha Fox är "löjliga" eftersom de är avundsjuka och/eller svartsjuka på någon nivå. Därför säger tjejer saker som att "tider förändras" och att "bilden på hur män ska se på tjejer borde förändras". "Män som gillar bilder på Samantha Fox är äckel". Dock vet vi män att våra begär helt enkelt är våra begär. Det är så våra drifter som män fungerar. Vi män älskar bröst och rumpa på en snygg tjej. That's the way it is. Det har ingenting med att göra hur vi växer upp eller vilka normer som råder i samhället.

Vilka män här kan stå upp för sina drifter och begär utan att känna sig skyldig?

På en gång kommer flashbacks alldeles egna lilla extremfeminist och manshatare micro in:

Citat:
micro:
Vilken man som lämnat tonåren skulle komma på tanken att gå med Samantha Fox eller någon annan bystig lady i plånboken??

Är det inte dags att du växer upp?

Micro tar alltså ett enkelt exempel som TS illustrerade för att påvisa en poäng varav att män förut inte behövde skämmas lika mycket för sin sexualitet och uppenbara attraktion för det motsatta könet - Det var TS poäng och det är inte direkt svårt att lista ut.

Micro fokuserar istället på det specifika som TS skriver, hon tar hans exempel - för att ignorera hans poäng helt och hållet - för att istället förlöjliga exemplet i sig för att dels förflytta fokus i diskussionen, och dels slippa tänka över hans huvudpoäng och bemöta denna istället.

En annan användare kommer in och postar en snygg bild på en ung Samantha Fox:

Citat:
sugaredthought:
Nä, vet ni vad. Om denna tråden skall vara värd besväret ska den åtminstone innehålla en bild av Samantha Fox.
snygg-bild

Inte direkt oväntat kommer micro in och länkar 2 bilder på samantha fox när hon är mycket äldre och utan tvekan mycket, mycket mindre attraktiv.

Citat:
micro:
jamen absolut
ful-bild
ful-bild2

Nu kommer även en annan feminist och kvinna in, ÄVEN HON väljer att ignorera TS huvudpoäng (som är ack så uppenbar) för att istället förlöjliga exemplet. Varför gör man detta?

Citat:
mysmari:
Du vill alltså ha applåder från kvinnor för att du har en bild i din plånbok? Varför är det så viktigt?

TS ger svar:

Citat:
TS:
För att det var så det såg ut för bara några år sedan. Deal with it.

Det är exakt såna här motargument män får av extrema feminister. Vadå växa upp? Innebär växa upp att jag aldrig får attraheras av en riktigt snygg och sexig kvinna? Då borde du växa upp och inse att vi män älskar att knulla. Gärna aggressivt och hårt också.

Brukar inte feminister klaga på att kvinnor döms ut osv osv? Såg väl någon artikel idag på någon nyhetssida där någon hade klagat på att äldre kvinnor inte uppskattas eller något. Varför trycker du ner Samantha Fox genom att länka till bilder som visar att hon är lite äldre nu för tiden? Jag kan tycka att hon fortfarande ser lite het ut på bilderna.

Här ser mysmari ännu ett läge och hugger såklart direkt, hon är MYCKET VÄL medveten om att det var micro som länkade de 2 fula bilderna på en mycket äldre Samantha, hon är MYCKET VÄL medveten om att micro gjorde detta i ett dissande syfte och som ett svar-på-tal när andra postade bilder på en ung snygg samantha. Då TS tar upp detta så hugger mysmari DIREKT, här ser man ett läge och väljer på en gång att sätta TS i en position av något dåligt, något "dumt", man sätter TS i en position av att - och jag citerar - ""se et som något negativt med bilder på samantha i den ålder hon faktiskt är i".

Citat:
mysmari:
Varför ser du det som något negativt med bilder på SF i den ålder hon faktiskt är i?

TS svarar:

Citat:
TS:
Jag negativ?

Kolla hur kontexten ser ut när hon med hunden som profilbild länkar till 2 nya bilder. Hon försöker "subtilt" dissa Samantha Fox. Open your eyes.

Mysmari hugger igen:

Citat:
mysmari:
Du tolkar det som en dissning för att hon är äldre. Då är det väl du som dissar SF. Det är så hon ser ut och du menar att hon är ful då antar jag?

Det är så hon ser ut i dag och varför skulle man inte kunna visa det? Förklara!

TS svar:

Citat:
TS:
Nej. Du tolkar det på ett sätt som inte stämmer i den här kontexten. Jag skrev om hur det såg ut förr, då länkar någon en bild på hur hon såg ur förr. Bilden visar varför män dyrkade hennes sexighet. Då kommer Micro in och länkar "fula" och bilder där hon är äldre. Med andra ord: Subtilt dissar.

Mysmari kontrar, återigen är det nu tydligen TS fel att micro länkar 2 fula bilder på en mycket äldre samantha för att subtilt påvisa att hon inte är sådär jättesnygg nu:

Citat:
mysmari:
Det är ju du som reagerar negativt på en kvinna som är äldre. Och finner det störande att bilderna lades upp. Samantha Fox är en gammal goding men hon har blivit äldre och vad är det med det som du stör dig på? Egentligen om du tänker efter, varför kändes det inte bra för dig

TS svarar:

Citat:
TS:
Hahah va? Det enda jag är är att vara positiv till att Samantha Fox är så het.

Det är jag som startat tråden. Läs första inlägget. Läs även de andra inlägg jag skrivit. Du verkar missförstå mig.

Nu kommer micro in igen, tydligen anser även hon att det är TS fel att HON länkat bilder på en oattraktiv samantha, hon verkligen FÖRNEKAR det faktum att hon SJÄLV postade bilderna i syfte av en indirekt diss och ett mothugg till att hon var snygg

Återigen fortsätter micro också fokusera på TS lilla exempel om bilden, fortfarande har man inte kommit någonvart i trådens egentliga huvudämne då kvinnorna istället bestämt sig för att klamra sig fast vid något helt irrelevant:

Citat:
micro:
Om du nu tycker att hon ÄR het varför protesterar du då mot bilder på henne?

Svårt att bestämma dig?

Och nej - det var inte normalt på åttiotalet och skulle inte betraktas som normalt - utan barnsligt - att klistra posters på väggarna och/eller bära bilder i plånboken på det sättet om vi talar om vuxna människor.
Att barn och tonåringar däremot har en idoldyrkan de ger efter för betraktas som normalt - nu som då.

Micro nöjer sig inte, hon väljer att återigen förneka att hon länkade bilder på en gammal och ful samantha i syfte att dissa, även fast det för lästen är SÅ UPPENBART att just så var fallet.

Citat:
micro:
På vilket sätt "trycker jag ner" Samantha Fox genom att länka till bilder av henne?

Hon ser ju ut så .. och vissa tycker hon är mycket sexig faktiskt.
På vilket sätt dissar man en människa genom att länka till bilder där hon poserar?
2013-07-23, 01:25
Bannlyst
forts.

TS försöker desperat förklara för de 2 damerna vad han menar, tyvärr förgäves - Damerna vet redan vad han egentligen menade, men dom väljer att ignorera det, dom VILL att TS ska bli ursinnig, dom VILL få honom ur känslomässig balans, dom VILL att han ska bli frustrerad:

Citat:
TS:
Det här gör du med flit Jag går inte på sånt. Tro inte att du kan lura mig
Jag protesterar inte mot bilderna. Jag belyser ditt subtila dissande av den ikon Samantha Fox var på hennes ungdomstid. Någon länkade till en snygg bild på henne för att belysa vad mitt första inlägg handlade om. Första inlägget handlar även om att Samantha Fox är het, sexig osv. Sen kommer DU och CITERAR inlägget med bilden på en snygg Samantha Fox. I ditt inlägg så länkar även du till bilder på henne där du dissar henne, väldigt subtilt, med bilder på en äldre Samantha Fox. Du försöker trycka ned den bild jag försöker måla upp genom att länka till en, vad du verkar tycka, "ful" SF eftersom hon är äldre på de bilderna.

Förstår du inte nu vad jag försöker förklara så kommer du aldrig förstå. I vilket fall så orkar jag inte bry mig mer om just det ämnet Ni är skickliga på att få tråden att balla ur. Tråden handlade i första början om att män borde stå upp och på sig. Vi är män. Vi har behov, drifter och begär precis som en man har. Och vi ber inte om ursäkt för det.

Mysmari kommer igen, flera sidor in i tråden och hon tjaffsar FORTFARANDE om bilden:

Citat:
Du har inte svarat på ovanstående fråga? Varför behöver du feministers gillande för att ha en bild i din plånbok?

Micro ser ännu ett tillfälle att försöka förlöjliga TS:

Citat:
micro:
QUOTE AV TS: Jag vill inte gå in på hur du blir uppraggad av män. Det får stå för dig. Min och alla andra mäns aggressiva sexdrifter står för oss ja. Majoriteten av oss kan tygla vår aggresiva sexualitet och använda den vid rätt tillfälle om vi så önskar. ENDQUOTE av TS

-

Varför uttalar du dig om "alla andra män" .. Har du provat väldigt många?

Nu väljer de två kvinnorna - micro och mysmari, att börja prata med varandra i tråden för att bilda en "vi-grupp" mot TS, man gaddar ihop sig:

Citat:
micro:
Ursprungligen postat av mysmari
QUOTE: Du har inte svarat på ovanstående fråga? Varför behöver du feministers gillande för att ha en bild i din plånbok? QUOTE

Dålig självkänsla ... vilket man kan förstå om det rör sig om en vuxen man med den vanan.

Mysmari fortsätter:

Citat:
mysmari:
Ursprungligen postat av micro113
QUOTE Dålig självkänsla ... vilket man kan förstå om det rör sig om en vuxen man med den vanan. QUOTE

Ja skulle jag se en vuxen man sitta på ett fik eller en bänk på torget och ta fram en bild av Samantha Fox och se beundrande på henne i tio minuter .... ja jag vet inte vad jag skulle tänka

Mer mysmari, FORTFARANDE talar hon om bilden, hon fullkomligt (återigen nu) ignorerar TS poäng, hon sitter som fastklistrad vid hans enkla exempel:

Citat:
mysmari:
Du skriver till alla män att stå på sig men män ska inte bry sig om andras åsikter. Klokt! Andras åsikter definierar inte en man. Han gillar bröst och rumpa. En man gillar Samantha Fox. Du har verkligen tänkt till här och gör en fantastisk beskrivning av vad en man är. Det är på pricken!

Samantha Fox var alltså något som män hade i plånboken förr och då stod de upp för sig själva.

TS ger det ett sista försök:

Citat:
TS:
Nu börjar du sätta ord i munnen på dig själv precis om en kvinna gör när hon börjar flippa ur totalt och förlorar greppet om vad som händer. Vi är på ett forum, använd ditt huvud, tänk och läs så att du förstår vad som händer. Läs även det som står inom parentesen så förstår du det om bröst/rumpa/Samantha Fox.

Män idag förstår oftast inte vad det innebär att ha fasta värderingar, vad man tror på, även var man står moraliskt sett. Man hittar och förstår vad man gillar och inte gillar. Vad man accepterar och inte accepterar. En man står sedan bakom dessa. Det är en man. Att sedan bry sig om att göra kvinnor till lags genom en så kallad extrem feminism (inte jämställdhet! Jämställdhet är något annat än feminism) är rent sagt farligt då kvinnor inte förstår hur verkligheten fungerar.

Mysmari IGEN:

Citat:
mysmari:
Män av i dag förstår oftast inte vad det innebär att ha fasta värderingar. Okej. Om de då har en bild på Samantha Fox i plånboken så ordnar det sig med det. Okej.
--
mysmari:
Det är genialiskt. Förklara att förr gick män om kring med en bild på en naken Samantha Fox i plånboken. Då slutar dessa extrema feminister att hata män.

Vilka män kan stå upp för sina drifter och ha en bild på en naken kvinna i sin plånbok?

Jag själv ger nu upp och lämnar tråden.

Detta är bara ett väldigt enkelt exempel som direkt illustrerar hur kvinnor för sig i otroligt många diskussioner, som jag skrev ovan handlar det inte om att komma framåt i debatten i sig - Nej nej, det handlar om att till varje pris missförstå och förlöjliga så att man sedan på ett - kan tyckas barnsligt sätt - kan klappa sig själv på ryggen och få en liten ego-boost.

Frågeställning:

Det faktum att kvinnor ofta beter sig på just detta sätt - likt en 12årig flicka - i diskussioner, torde betyda att det även finns en tendens till detta inom politiska debatter (vilket det uppenbarligen gör), dvs i frågor som handlar om att styra en nation för man in detta rent ut sagt patetiska sätt att diskutera.

Vad borde man göra åt saken? Skulle samhället i stort bli bättre om kvinnor ej fick ha något politiskt inflytande?

Tror ni att kvinnor helt enkelt är genetiskt programmerade på detta sätt?
Hur ofta har ni stött på en kvinna som kan hålla sig saklig och rationell enda ut till debattens slut?

Varför tror ni att så ofantligt många kvinnor debatterar på just detta sätt? Grundar det sig i någon form av osäkerhet, dålig självkänsla? Hävdelsebehov? Besatthet i att "vinna" (även fast man egentligen inte gör det) så man för en liten stund kan må bättre?

Diskutera.
2013-07-23, 01:32
Medlem
Boblovebudss avatar
Kan inte göra mer än att hålla med dig TS.

Har dock märkt att det inte bara är kvinnliga feminister som inte kan hålla sig sakliga och rationella utan kvinnor i allmänhet har ett ganska stort problem inom detta område.
2013-07-23, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Kan inte göra mer än att hålla med dig TS.

Har dock märkt att det inte bara är kvinnliga feminister som inte kan hålla sig sakliga och rationella utan kvinnor i allmänhet har ett ganska stort problem inom detta område.

Ja, det är utan tvekan något som domineras av just kvinnor. Män som agerar på detta sätt verkar dock vara av det mer feminina slaget och väldigt ofta just feminister.

Mycket möjligt att det helt enkelt handlar om något genetiskt, det feminina, det verkar onekligen som att mycket talar för det.

Egentligen är det rent ut sagt helt jävla patetiskt, det är ren dagisnivå på diskussionerna, det är helt åt skogen att vuxna mogna människor kan bete sig på detta sätt.

Någon sa en gång att en kvinna kommer aldrig ifrån en 12årings stadie rent känslomässigt, kanske det faktiskt ligger någonting i det ändå.

Jag klarar knappat av att ta någon kvinna över huvud taget seriöst längre, efter allt sånt här man sett så inser man att det är just såhär den överväldigade majoriteten fungerar.

Ibland kan man nästan känna förståelse varför man "förr i tiden" behandlade kvinnor som just barn.
2013-07-23, 01:55
Medlem
NorthPorts avatar
Varför är väl ändå en ganska onödig fråga. Feminister är obegåvade, irrationella och saknar intellektuella egenskaper. Det ligger ju i feminismens natur. Jag läser överhuvudtaget inte trådar där jag ser att micro skriver i eftersom man där vet att vart femte inlägg är av henne och övriga är av personer som försöker få henne att inse att hon är dum i huvudet.
2013-07-23, 01:59
Medlem
Jag håller helt med. Även om bristen på saklighet infinner sig i alldeles gör många själar så är min erfarenhet att det är överrepresenterat i allmänhet hos kvinnor och i synnerhet hos extremfeminister.

Det är så tragiskt pk med dessa kvinnors argumentation att ingen tycks reagera på det känner jag.

Kan bero på osäkerhet ja, men jag har funderat lite på om det kanske beror på att det är en så farligt flytande debatt. Det finns inga tydliga ståndpunkter.

Dom vet att allt typiskt manligt ska förgöras och allt kvinnligt ska framhävas - om det är rätt eller fel är irrelevant. En väldigt stor portion dubbelmoral alltså.

Säger en man att han älskar stora rumpor, feta sillisar och size 0 i midja så får han mer hugg av feminister än en mänsklig själ orkar med.

En kvinna med absurda åsikter om vad dom gillar däremot? Ja dom hyllas för att dom säger vad dom tycker och är fantastiska starka kvinnor som måste framhävas!

Samma sak - olika slutsatser.

Varför? Jo pga kön.

Och därför känns det som att feminister måste vara otydlig, osaklig och aggressiva i sin argumentation, pga att dom helt enkelt inte har full koll på sina åsikter. Utan hycklar sig fram.

Oerhört kladdigt inlägg ja. Så försöker ni misstolka och hitta motsägelsefulla fel så lyckas ni nog. Men make an effort så tror jag nog ni hittar min poäng där i!
2013-07-23, 02:06
Medlem
olof86s avatar
Knivskarp avklädning av framför allt micro. Varenda tråd hon skriver i tappar omedelbart allt läsvärde. Förmodligen helt enligt hennes agenda, ska tilläggas.
2013-07-23, 02:06
Medlem
Extras avatar
För att först svara på din frågeställning:
1. Nej, jag tror inte det skulle bli bättre.
2. Nej, de flesta kvinnor jag diskuterar med irl är ofta bra på att sakligt argumentera för sin sak. Jag har ingen större koll på vilka som är tjejer/killar på flashback så där har jag ingen direkt personlig data att gå efter, men jag förmodar att det är ungefär likadant som jag upplever det irl.
3. Jag tror inte att ofantligt många kvinnor debatterar på det sättet du beskriver.

Just i F&J så är många trådstarter väldigt generaliserande och ganska löjliga. Exemplet som du ger uppmanar ju inte till särskilt mycket diskussion, det är lite konstaterande följt av en ganska löjlig frågeställning. Det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig att tråden startades enbart för att klanka ner lite på feminister, istället för att faktiskt skapa en diskussion om ämnet som tas upp, och svaren blir därefter. Angående härskarteknikerna tycker jag de slängs lite hejvilt från alla håll och kanter här på F&J.
2013-07-23, 02:09
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
En korrekt iakttagelse, och detta är en debatteknik som används flitigt i detta forum, i synnerhet bland de mest rabiata feministerna. Man väljer medvetet eller omedvetet att bortse från innebörden i det motdebattören skriver och fokuserar i stället på teknikaliteter som snabbt får diskussionen att spåra ur.

Det är en utmattningsmanöver där man hoppas att motdebattören inte ska orka fortsätta. Jag möter det i stort sett varje gång jag debatterar med dessa feminister, och vore det inte för min övertygelse att övriga läsare genomskådar detta skulle jag aldrig ta mig tiden att diskutera med dessa.

Jag ska samtidigt säga att denna teknik även används i andra ämnen, men det är för mig ganska tydligt var fenomenet är mest koncentrerat. Utöver feminism hittar man liknande tekniker när det debatteras religion och paranormala fenomen.

Med risk för att vara partisk är min analys att det beror på bristande underbyggnad för sina argument. Debatterar man på ett sakligt, vetenskapligt och faktabaserat sätt med religiöst troende är det svårt, om inte omöjligt, för den troende att möta upp. Detsamma gäller personer som utan objektiva stöd argumenterar för paranormala fenomen. Dessa blir i stället tvingade att falla tillbaka på mjukare, känslobaserade argument.

Här tror jag vi finner pudelns kärna. När två debattörer möts, där den ena bygger på objektiva fakta och den andra på subjektiva emotioner, uppträder denna konflikt. Det spelar ingen roll vad den ena lägger fram för bevis eller argument om den andra väljer att blunda för dessa, och låter allt falla tillbaka på känslor.

Givetvis är det farligt om politiska debatter hamnar på en sådan nivå. Med känslobaserade argument utan krav på objektiv grund kan vilka vedervärdiga slutsatser som helst nås. Dessutom försvinner kravet på att vara konsekvent, vilket gör det väldigt godtyckligt. Känslor är per definition subjektiva, men även godtyckliga. Det kan vi alla med dåligt morgonhumör skriva under på.
2013-07-23, 02:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
En utmärkt och detaljerad analys av TS. Det är denna form av urballning som TS visar, med frosseri i off topic, som gör att feministavdelningen är så jobbig att skriva i. Därför undviker jag den i stort sett numera.

Ett annat vanlig mönster är att en tråd börjar någorlunda bra i ett par sidor, och sedan får tjugo sidor av de närmaste sörjande som ägnar sig åt att missförstå varandra i tröttande cirklar. Men detta är vanligt även i andra avdelningar.
2013-07-23, 04:17
Bannlyst
Övriga: Observera nu hur micro är fullkomligt oförmögen att ta till sig något av detta, hon kommer inte ens FUNDERA över det. Istället tar hon direkt försvarsställning till vilket hon försöker förlöjliga TS (i detta fallet mig) för att på så vis slippa känna sig kass.

Uppenbarligen en rent ut sagt omedveten process i kvinnors/feministers hjärnor, ganska läbbigt om något
2013-07-23, 05:44
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Nyreggad med starkt behov av att gråta ut .. Gulligt.

Citat:
Helt korrekt. Jag kommer "inte ta till mig" .. Är du så urbota dum så du trodde ditt gnällinlägg - (som du givet nyregistreringen inte ens vågar stå för) - skulle förändra något?

Dock intar jag inte "försvarsställning" - gjorde jag det så skulle jag ha bemött dig, vilket jag inte har behov av...

Att skratta åt dig är att se humorn i det patetiska - inget annat.

Detta är alltså en tråd som handlar om saboterande debattekniker här på forumet och som innehåller faktiska och konkreta exempel att utgå ifrån. Det torde kunna finnas hur mycket som helst att avhandla och diskutera, men så fort som en av exempelanvändarna ifråga ger sig tillkänna får vi i stället lära oss följande:

- TS är nyregistrerad
- TS har behov att gråta ut
- TS är gullig
- TS är urbota dum
- TS gnäller
- TS vågar inte stå för sina åsikter
- TS inlägg är humoristiskt
- TS inlägg är patetiskt - inget annat

Jag vet inte vad mer som skulle kunna illustrera trådens ämne än just detta. Är det någon enskild sak man skulle kunna göra för att höja nivån under Feminism och jämställdhet så vore det att sänka toleransnivån för denna typen av debattsabotage. Ett tips till berörda moderatorer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in