Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-21, 18:40
  #1
Medlem
Ola Schuberts avatar
Japp, det är sexarbetare i ett 30 städer som protesterar mot den svenska sexköplagen, som de anser ökar våldet emot sexarbetarna:



Min frågeställningar är:

Är protesten befogad?

Om så fallet, inser då svenskarna hur isolerade vi är med vår radikalfeministiska/feminazistiska statideologi?

Jag kan i detta samanhang varmt rekommendera boken "Porr, horor och feminister" av den sunda och modiga feministen och flatan Petra Östergren.
Citera
2013-07-21, 19:14
  #2
Medlem
swepies avatar
Har du någon källa man kan få läsa? Låter intressant

edit. Ja det fanns en närmare än jag trodde! http://www.flashback.se/artikel/3759...kopslagen-idag
__________________
Senast redigerad av swepie 2013-07-21 kl. 19:16.
Citera
2013-07-21, 20:10
  #3
Medlem
Klart protesterna är befogade, sexarbetare i Sverige är fullständigt oskyddade - mot kriminella, farliga köpare samt samhället själv som indirekt straffar dem.
Citera
2013-07-21, 22:54
  #4
Medlem
Från Jasmineanddora.wordpress.com, till minne av bl.a. en svensk sexarbetare som har mördats nyligen, levereras hård kritik mot den svenska sexköpslagen:

Citat:
"Sweden, with its reputation of gender equality, transparent government and respect for minorities, is also known for passing the 1999 law that criminalises the clients of sex workers. In considering all sex workers as victims and all clients as abusers, the Swedish state denies agency of women selling sexual services. This paternalistic approach, aggressively promoted to other countries as “protecting women” actually led to an attitude that infantilises women and discredits their choices and experiences, and has led to the violation of the human rights of women. Women caught selling sex are seen as unfit mothers and subsequently have their children forcibly taken away from them, and denied housing and and disregarded as victims of false consciousness and male violence, an approach that fundamentally denies their agency and their own articulation of their experiences".
Citera
2013-07-21, 23:23
  #5
Medlem
Nazists avatar
Bra att det görs, men samtidigt har jag inga förväntningar att svensk media/riksdag kommer att tolka det som annat än att "män demonstrerar för deras rätt att köpa kvinnors kroppar". Jag tänker inte ens läsa om det, ifall det nu skulle dyka upp i blaskorna. Orkar inte med att läsa vad dessa stiff upper lips har att säga om saken.
Citera
2013-07-21, 23:52
  #6
Avstängd
micro113s avatar
Protesterna är helt vilse i pannkakan. Hon dödades inte i egenskap av prostituerad utan som mamma som låg i vårdnadstvist och ville ha kontakt med sitt barn.

Sexköpslagen har ingen som helst bäring på mordet..

Osmakligt att försöka göra hennes död till något det inte är..
Citera
2013-07-22, 07:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Protesterna är helt vilse i pannkakan. Hon dödades inte i egenskap av prostituerad utan som mamma som låg i vårdnadstvist och ville ha kontakt med sitt barn.

Sexköpslagen har ingen som helst bäring på mordet..

Osmakligt att försöka göra hennes död till något det inte är..


Det handlar alltså om en smutsig vårdnadstvist. Där mamman inte fick träffa sina barn och när hon framhärdade så .... blev hon mördad.
Citera
2013-07-22, 12:39
  #8
Medlem
Sir Dwains avatar
Efter att ha läst lite så förstår jag det som att det man ogillar i fallet Jasmine var att hon förlorade vårdnaden till sina barn på grund av sitt yrke. Knepigt tycker jag, jag skulle tro att en majoritet av prostituerade inte är optimala föräldrar (men vem är det?) fast det känns lite elakt att automatiskt diskvalificera de. Om det nu är det man gjorde. Tragedin att hennes barns föräldrar mördade henne när hon väl hade fått rätt att börja träffa de igen tror jag har ganska lite med vår sexuallagstiftning att göra. Det är det där typiska våldet mot kvinnor som feminister ofta tjatar om. Det är inte första eller sista gången vi kommer få höra om en kvinna mördad av sitt ex som hade historia av att vara våldsam, som dokumenterat förföljt henne, hotat henne, haft kontaktförbud osv (vet ej om det var så i just det här fallet men det finns som bekant mängder av liknande).

Vad jag kan utröna verkar inte ens protesterna handla om förbudet utan snarare om stigmat som finns. Det vore så klart bra för de som har den här sysselsättningen om stigmat försvann, men jag vet inte hur man ska kunna åstadkomma det. Det är inget modernt eller svenskt (eller för den delen turkiskt) fenomen att prostituerade ses som något mindre värda av allmänheten.
Citera
2013-07-22, 12:50
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Efter att ha läst lite så förstår jag det som att det man ogillar i fallet Jasmine var att hon förlorade vårdnaden till sina barn på grund av sitt yrke. Knepigt tycker jag, jag skulle tro att en majoritet av prostituerade inte är optimala föräldrar (men vem är det?) fast det känns lite elakt att automatiskt diskvalificera de. Om det nu är det man gjorde. Tragedin att hennes barns föräldrar mördade henne när hon väl hade fått rätt att börja träffa de igen tror jag har ganska lite med vår sexuallagstiftning att göra. Det är det där typiska våldet mot kvinnor som feminister ofta tjatar om. Det är inte första eller sista gången vi kommer få höra om en kvinna mördad av sitt ex som hade historia av att vara våldsam, som dokumenterat förföljt henne, hotat henne, haft kontaktförbud osv (vet ej om det var så i just det här fallet men det finns som bekant mängder av liknande).
I grunden handlar beslutet om LVU för barnet och överföring till pappan om anklagelser om att barnet for illa hos mamman.

Citat:
Vad jag kan utröna verkar inte ens protesterna handla om förbudet utan snarare om stigmat som finns. Det vore så klart bra för de som har den här sysselsättningen om stigmat försvann, men jag vet inte hur man ska kunna åstadkomma det. Det är inget modernt eller svenskt (eller för den delen turkiskt) fenomen att prostituerade ses som något mindre värda av allmänheten.
Det vore inte bra för samhället i övrigt. Prostitution skall se som en avvikande sysselsättning och inte ett gångbart alternativ för kvinnor (män).
Citera
2013-07-22, 13:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Efter att ha läst lite så förstår jag det som att det man ogillar i fallet Jasmine var att hon förlorade vårdnaden till sina barn på grund av sitt yrke. Knepigt tycker jag, jag skulle tro att en majoritet av prostituerade inte är optimala föräldrar (men vem är det?) fast det känns lite elakt att automatiskt diskvalificera de. Om det nu är det man gjorde. Tragedin att hennes barns föräldrar mördade henne när hon väl hade fått rätt att börja träffa de igen tror jag har ganska lite med vår sexuallagstiftning att göra. Det är det där typiska våldet mot kvinnor som feminister ofta tjatar om. Det är inte första eller sista gången vi kommer få höra om en kvinna mördad av sitt ex som hade historia av att vara våldsam, som dokumenterat förföljt henne, hotat henne, haft kontaktförbud osv (vet ej om det var så i just det här fallet men det finns som bekant mängder av liknande).

Vad jag kan utröna verkar inte ens protesterna handla om förbudet utan snarare om stigmat som finns. Det vore så klart bra för de som har den här sysselsättningen om stigmat försvann, men jag vet inte hur man ska kunna åstadkomma det. Det är inget modernt eller svenskt (eller för den delen turkiskt) fenomen att prostituerade ses som något mindre värda av allmänheten.


Varför skulle sexsäljare i regel vara olämpliga som föräldrar? Finns säkert olämpliga men ständigt detta översitteri och omyndigförklarande kring dessa kvinnor, och denna motbjudande lögn om att ha empati för dom när dom egentligen är hatade pga av dom även om i extremt liten grad äventyrar kvinnors makt.

Om det var lagligt och dom sågs som vuxna skulle dom kanske våga köpa hjälp, nu är det ju regel att ta barnet.
Citera
2013-07-22, 13:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I grunden handlar beslutet om LVU för barnet och överföring till pappan om anklagelser om att barnet for illa hos mamman.


Det vore inte bra för samhället i övrigt. Prostitution skall se som en avvikande sysselsättning och inte ett gångbart alternativ för kvinnor (män).


Skulle vara intressant med lite mer kring varför det skulle vara dåligt att arbeta med att få bort stigmat mer en att du tycker det.
Citera
2013-07-22, 13:16
  #12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Skulle vara intressant med lite mer kring varför det skulle vara dåligt att arbeta med att få bort stigmat mer en att du tycker det.
Därför att jag tror på ett samhälle som har moral och normer ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback