• 1
  • 2
2005-06-15, 20:23
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Jag har gjort en digital rundresa i akademiens intellektuella källarplan: Institutionerna för Häx- och Könsvetenskap, eller som det också kallas, Genusvetenskap. Det som intresserade mig var om dessa förkämpar för perfekt könsbalanserade personallistor själva skapar miljöer som är fria från dessa vederstyggliga, exkluderande könsstrukturer. Mitt resultat är följande forskarsammansättning (med reservation för något enstaka felklassificerat namn eller felaktigt inräknad sekreterare):

Stockholms universitet: 14 kvinnor, 3 män
Linköpings universitet: 4 kvinnor, 0 män ("genuslektorer", närmaste motsvarighet)
Göteborgs universitet: 8 kvinnor, 1 man
Lunds universitet: 19 kvinnor, 0 män
Karlstad universitet: 12 kvinnor, 1 man
Uppsala universitet: 21 kvinnor, 3 män
Malmö Högskola: 7 kvinnor, 2 män
Umeå universitet: 20 kvinnor, 0 män (lärare knutna till genuscentrum, närmaste motsvarighet)
Örebro universitet: 7 kvinnor, 0 män

En könsfördelning som denna skulle rendera massiv kritik om den skedde med omvända könsförtecken på någon vanlig universitetsinstitution. Men detta veritabla kärringvälde hör man mycket lite om. Man frågar sig om könsfördelningen beror på att dessa säten för pseudovetenskapliga häxkonster är rejält diskriminerande i sin kultur och sina "strukturer". För inte skulle väl denna snedfördelning kunna förklaras med att män är ointresserade, lika lite som kvinnors frånvaro inom andra områden skulle kunna förklaras på samma sätt...
Citera
2005-06-15, 21:09
Medlem
Gisburnes avatar
Intressanta siffror.
Att genusvetenskap främst riktar sig till kvinnor råder det väl ingen tvekan om. Ämnet kallas även för kvinnoforskning, tror jag.
Om kvinnor, med kvinnor, för kvinnor är troligen vad som gäller.
Män i allmänhet har inget väsentligt att tillföra diskussionen.
Citera
2005-06-15, 21:11
Medlem
Ganska kul det här... Det finns få ställen i samhället där könsfördelningen är så ojämn som bland dom som arbetar för jämn könsfördelning...
Citera
2005-06-15, 22:24
Medlem
Tragiskt att dessa bekostas med skattemedel.
Citera
2005-06-15, 22:32
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Jag har gjort en digital rundresa i akademiens intellektuella källarplan: Institutionerna för Häx- och Könsvetenskap, eller som det också kallas, Genusvetenskap. Det som intresserade mig var om dessa förkämpar för perfekt könsbalanserade personallistor själva skapar miljöer som är fria från dessa vederstyggliga, exkluderande könsstrukturer. Mitt resultat är följande forskarsammansättning (med reservation för något enstaka felklassificerat namn eller felaktigt inräknad sekreterare):

Linköpings universitet: 4 kvinnor, 0 män ("genuslektorer", närmaste motsvarighet)
Umeå universitet: 20 kvinnor, 0 män (lärare knutna till genuscentrum, närmaste motsvarighet)

En könsfördelning som denna skulle rendera massiv kritik om den skedde med omvända könsförtecken på någon vanlig universitetsinstitution. Men detta veritabla kärringvälde hör man mycket lite om. Man frågar sig om könsfördelningen beror på att dessa säten för pseudovetenskapliga häxkonster är rejält diskriminerande i sin kultur och sina "strukturer". För inte skulle väl denna snedfördelning kunna förklaras med att män är ointresserade, lika lite som kvinnors frånvaro inom andra områden skulle kunna förklaras på samma sätt...

Detta är humor när den är som bäst=)
Citera
2005-06-15, 22:51
Bannlyst
Citat:

Har du något emot att jag använder dina siffror i en fråga till Jens Orback?
Citera
2005-06-15, 22:56
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Har du något emot att jag använder dina siffror i en fråga till Jens Orback?
Gör vad du vill med dem. Det är bara resultatet av tio minuters illvilligt googlande medan jag körde en disc-check på min havererade hårddisk. Ingen större research, precis. Det går förmodligen att gräva upp tonvis med gödsel om man granskar dessa akademiska häxnästen ordentligt.

*edit*
Och som sagt, det är möjligt att någon av kvinnorna är sekreterare, inte forskare, för jag lusläste inte alla tjänstetitlar. Men jag har defintivt inte missat någon man, ty männen letade jag noga men förgäves efter.
Citera
2005-06-15, 22:57
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Detta är humor när den är som bäst=)

Jag tycker mest att det är tragiskt.
Det är lite förståeligt också, i och för sig; det är en manlig historieskrivning som dominerat och fortfarande delvis dominerar. Så visst behövs komplettering, det ifrågasätter jag inte.
Jag tror att även om det känns skevt just nu, är genusvetenskapen i det långa loppet en utvecklingsfas i jämställdhetsarbetet (där båda könen ska jämställas, inte det ena lite mer än det andra ). De senaste seklerna har ju varit rätt skeva över huvud taget vad gäller könsroller
Citera
2005-06-15, 22:59
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag tycker mest att det är tragiskt.
Det är lite förståeligt också, i och för sig; det är en manlig historieskrivning som dominerat och fortfarande delvis dominerar. Så visst behövs komplettering, det ifrågasätter jag inte.
Jag tror att även om det känns skevt just nu, är genusvetenskapen i det långa loppet en utvecklingsfas i jämställdhetsarbetet (där båda könen ska jämställas, inte det ena lite mer än det andra ). De senaste seklerna har ju varit rätt skeva över huvud taget vad gäller könsroller
Men det intressanta är hur dessa institutioner ska kunna förklara könsfördelningen utan att själva använda de argument som de brukar underkänna när de kommer från manschauvinistiska karlslokar som Ola Hansson.
Citera
2005-06-15, 23:03
Medlem
284366s avatar
Citat:

Eftersom du vet att genusvetenskap bara är pseudovetenskap så antar jag att du själv studerat det, annars skulle du ju inte kunna uttala dig, så där har vi ju en man i alla fall

Vem har egentligen sagt att könsfördelningen inom olika yrkesgrupper inte är beroende av könens olika intressen utan av diskriminering? Det är väl snarare lönerna och styrelseplatserna som feminister brukar vilja kvotera jämnt.
Citera
2005-06-15, 23:03
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Men det intressanta är hur dessa institutioner ska kunna förklara könsfördelningen utan att själva använda de argument som de brukar underkänna när de kommer från manschauvinistiska karlslokar som Ola Hansson.

Ja, det är det intressanta i det lilla perspektivet, det som är begränsat till nutiden. Men allt har ju ett historiskt sammanhang.
Man brukar ju säga att kvinnornas jämställdhetsarbete har gått enormt snabbt framåt i dessa trakter, och att man inte kan förvänta sig att få allt på en gång utan vissa saker tar helt enkelt tid.
Det här är samma sak, i mina ögon. Det är ett arbete som tar tid för oss alla.
Citera
2005-06-15, 23:11
Bannlyst
Tja, vad ska man säga.

-Illa.

Genus"vetenskap": Att göra världsfrånvänd dårskap till feministreligion.
-Platsen där sunt förnuft lyser med sin frånvaro.
Kan man göra annat är förakta de enfaldiga feministsuggorna?

Skrik som en gris, feministsugga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in