2005-06-15, 23:14
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Eftersom du vet att genusvetenskap bara är pseudovetenskap så antar jag att du själv studerat det, annars skulle du ju inte kunna uttala dig, så där har vi ju en man i alla fall
Jag har mycket god, för att inte säga yrkesmässig vana att sätta mig in i och bedöma forskningsprodukter - inklusive alster som producerats på dessa inrättningar. Det är alldeles riktigt. Jag har rent av suttit med på ett antal av deras konferenser, onekligen en surrealistisk upplevelse Men jag antar att du påstod att endast någon som förslösat sina dagar som student på en inrättning för häxkonster skulle kunna vara kapabel att bedöma deras produkter. Ho ho ho.

Citat:
Vem har egentligen sagt att könsfördelningen inom olika yrkesgrupper inte är beroende av könens olika intressen utan av diskriminering? Det är väl snarare lönerna och styrelseplatserna som feminister brukar vilja kvotera jämnt
Ehm, du har i varje fall inte läst deras alster hör jag. Våra intressen är inte verkliga och autentiska, utan bara socialt konstruerat mumbo jumbo som reflekterar de könsroller och den könsmaktordning som samhället påtvingat oss.
Citera
2005-06-15, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Gör vad du vill med dem. Det är bara resultatet av tio minuters illvilligt googlande medan jag körde en disc-check på min havererade hårddisk. Ingen större research, precis. Det går förmodligen att gräva upp tonvis med gödsel om man granskar dessa akademiska häxnästen ordentligt.

*edit*
Och som sagt, det är möjligt att någon av kvinnorna är sekreterare, inte forskare, för jag lusläste inte alla tjänstetitlar. Men jag har defintivt inte missat någon man, ty männen letade jag noga men förgäves efter.
Tackar. Jag skrev ett brev till Orback, så får jag se om han svarar. Hittills har han inte gjort det (inget statsråd har svarat på någon av mina frågor; andra politiker är bättre på det - Axén-Ohlin bad till och med om ursäkt för att det dröjde så länge att svara).
Citera
2005-06-15, 23:25
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Ehm, du har i varje fall inte läst deras alster hör jag. Våra intressen är inte verkliga och autentiska, utan bara socialt konstruerat mumbo jumbo som reflekterar de könsroller och den könsmaktordning som samhället påtvingat oss.

Är ett intresse mindre verkligt eller autentiskt för att man lärt sig att uppskatta det? Oavsett hur biologistisk du är kan du väl inte påstå att man föds med en komplett uppsättning intressen? Har du samma intressen idag som när du var två? Intressen skaffar man sig, "könsmaktordning" eller inte.
Citera
2005-06-15, 23:35
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Är ett intresse mindre verkligt eller autentiskt för att man lärt sig att uppskatta det? Oavsett hur biologistisk du är kan du väl inte påstå att man föds med en komplett uppsättning intressen? Har du samma intressen idag som när du var två? Intressen skaffar man sig, "könsmaktordning" eller inte.
Vad jag menar med 'autentiskt' är något i stil med 'genuint personligt och något som ska respekteras av omgivningen'. Den här forskningen går till stor del ut på att underkänna och bortförklara människors egna val som det godtyckliga resultatet av strukturer, och att man därför inte behöver fråga folk hur de vill leva sina liv. Istället står det "forskarna" fritt att postulera hur de borde vilja leva sina liv, om de bara vore "jämställda". Falskt medvetande och hela den där otäcka spöket.

Så när det är ont om kvinnor på en matematisk institution är det institutionen som skrämmer bort kvinnorna och som inte anstränger sig tillräckligt för att förkvinnliga matematiken med ett angeläget genusperspektiv. I sådana sammanhang är man mycket rask med att ropa efter kvotering. Då blir man förstås nyfiken på hur det låter när den egna byken visar sig vara häpnadsväckande skitig. Ska det inte rimligen kvoteras in män på dessa könscentra? Varför ska inte varannan professor vara man här också? Kan det möjligen vara därför att det endast är i dessa låtsasmiljöer som dessa halvfigurer till forskare någonsin skulle kunna få en fast tjänst och en titel som de kan använda till att blända naiva politiker med? Vem vet, vem vet...
Citera
2005-06-15, 23:42
Medlem
Man kanske borde ansöka om att bli genusforskare, är nog ett mycket trevligt arbete kan jag tänka mig. Ifall man inte får jobbet skyller man på könsmaktstrukturer och elitistiska feministorganisationer som hatar män.
Citera
2005-06-15, 23:51
Bannlyst
Citat:

Oavsett hur biologistisk du är kan du väl inte påstå att man föds med en komplett uppsättning intressen?

Självklart föds du inte med "hobby:motorcykel" inpräntat i pannfläsket.

Däremot föds fler grabbar än flickor med "äventyr:action" inpräntat i pannfläsket.
Vad det blir för sorts äventyr, med vilka saker, bestäms av vilken tid du lever i.

På den tiden när hästar var det snabbaste transportmedlet med mest action, spänning och fart, så pysslade massor med grabbar med hästar.

Motorcykel står numera för action, spänning och fart.
Numera ser du grabbarna på MC, få flickor i garaget.
Flickorna leker med Hästar, få grabbar i stallet.

Lik förbannat är den snabbaste ryttaren en man.
Lik förbannat är den snabbaste travkusken en man.
MC, dragracing, skoterracing, flygplansracing,båtracing... behöver jag inte nämna.
Osv...
Citera
2005-06-15, 23:58
Medlem
Makehastes avatar
Frågan är ju här om ni tar upp det för att ge tjuvnyp åt genusforskningen eller för att ni har en allvarlig agenda för jämställd representation inom olika forskningsgrenar. Om ni verkligen blir upprörda för att det är dålig representation män inom genusforskningen borde ni ju rimligen bli upprörda i de ämnesområden där det är mestadels män, annars är det ju knappast jämställdhet ni bryr er om.
Citera
2005-06-16, 00:04
Medlem
Pellenezs avatar
När jag läste en 10 poängskur i genusvetenskap för några år sedan var jag ensam man av ca 20 pers på kursen. Fast kursansvarige läraren var faktiskt oxå en man.
Citera
2005-06-16, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Frågan är ju här om ni tar upp det för att ge tjuvnyp åt genusforskningen eller för att ni har en allvarlig agenda för jämställd representation inom olika forskningsgrenar. Om ni verkligen blir upprörda för att det är dålig representation män inom genusforskningen borde ni ju rimligen bli upprörda i de ämnesområden där det är mestadels män, annars är det ju knappast jämställdhet ni bryr er om.
Frågan är väl i första hand varför inte du förstår varför vi tycker det är illa och gör oss lustiga över att just de som säger sig "veta" saker om jämlikhet, är de minst jämlika.

Citera
2005-06-16, 00:16
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten
Frågan är väl i första hand varför inte du förstår varför vi tycker det är illa och gör oss lustiga över att just de som säger sig "veta" saker om jämlikhet, är de minst jämlika.

Din syn på jämlikhet och feminismens syn på jämlikhet behöver inte nödvändigtvis korrelera vet du...
Citera
2005-06-16, 00:17
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten

Maktmässigt handlar det om århundraden av snedfördelning till männens fördel. Tycker du att det är konstigt att det nu, i utjämningsprocessen, pissas lite kvinnorevir?
Det tycker inte jag.

Det handlar ju inte bara om här och nu.
Citera
2005-06-16, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Din syn på jämlikhet och feminismens syn på jämlikhet behöver inte nödvändigtvis korrelera vet du...
Min syn på jämlikhet korrelerar med all säkerhet inte med feminismens syn. Så de må du ha rätt i.

Vad värre är att feminismens syn på jämlikhet, inte korrelerar med verkligheten och verklig jämlikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in