Citat:
Ursprungligen postat av
Xtreme99
Så du menar helt ärligt att jag får betala tillbaka ett lån på 20K under en period på sex år även ifall jag kan göra det på två månader??
Kan du betala tillbaka ett blancolån på 2 månader så är det bra. Förmodligen får du söka med 2 eller 3 års amortering men kan sedan lösa det snabbare. Dock kan jag säga att när du står där med amorteringsplanen och lönen på kontot och inser att försäkring och bensin är svindyrt så kommer du att betala minstabeloppet. Så mycket kan jag läsa ut av dina inlägg att kan du inte spara till en bil i vettigare prisklass utan du måste ha just denna och nu så kommer du inte ha disciplinen att pyttsa in 10000 på två omgångar.
Fortfarande hävdar jag att du gör ett dåligt köp. Utan att ha sett bilen. Är den ett superkap, billig som satan jämfört med andra modeller så blir den såld på nolltid. Är den billig som satan men inte blir såld så är det något skumt. Dessutom, även om den är billig och i vääääldigt bra skick så är det ingen bra affär att belåna en begagnad bil som är sju år gammal med 80%. Som jag försökte förklara så kommer du ha mer i skuld än vad bilen är värd inom ett år. Det är inte bra, då blir det dyrt.
Betalar du hela bilen kontant med sparade pengar så kommer ju din kostnad bli värdeminskningen. En imaginär kostnad som inte genererar dig några utgifter i framtiden. Helt enkelt så får du aldrig pengarna tillbaka. Med lån kommer risken att bilen havererar och du står med dyra reparationer eller en bil som inte går att fixa. Lånet lever hela sin amorteringsperiod.
Sedan undrar jag också varför alla måste belåna max? Om du kan få ihop 20000 på två månader, spara ihop det och köp en bil för 40000 och belåna 50%. Då kan du betala av bilen på 6 månader i stället för 6 år. Bättre ränta och mindre risk att bli stående med en värdelös bil.
Avbetalningar, krediter och lån verkar så enkelt men många förstår inte hur infekterat det blir efter några år om man är kreditbenägen. Till slut har du krediter som överstiger din inkomst och du sitter i telefonkön till Lendo. Jag har haft många krediter och lån. På ett par år har jag amorterat, alltså betalat utöver räntan, närmare 500000. Häromdagen köpte jag en husvagn för 179000. Kontant. Sparade pengar. När handlaren frågade om finansiering kändes det skönt att säga att småsummor betalar jag kontant....