2013-07-17, 15:14
Medlem
kezz89s avatar
Seriöst, ska du låna 20k? Fan skärp till dig.
Citera
2013-07-17, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Sju år gammal sportbil för hundratusen? Då är det ingen porsche... Med andra ord så har du en enorm värdeminskning att vänta dig. Ett billån ska i regel vara betalt när bilen är tio år gammal, en del kan sträcka ut det lite till. Låt säga att du får det på sex år. Åttiotusen i bilen (Tjugotusen ska ju läggas kontant eller lösas blanco) och om tre år är bilen värd mindre än hälften och du har mer i skuld än vad bilen är värd. Dessutom riskerar du att få dyrbara maskinhaverier under livstiden. Du är ung, köper sportbil och det luktar buskörning lång väg.

Du gör med andra ord en jävligt dålig affär. Händer inget med bilen och du vill sälja den om två år (Vilket är lång tid för en del unga) så kommer du ha mer i skuld än vad du kan få ut för bilen. En dålig affär som låser dig till bilen.

Du kommer som ung utan långvarig anställning få lite högre ränta och med tjugotusen i blancolån så kommer du i början betala i runda slängar 2000-2500 i månaden. Sedan försäkring. Sportbil är dyrt och med lån i bilen så ska den helförsäkras, det vill säga minst 500-700 i månaden i försäkring.

Känns det fortfarande lockande?

Spara lite och köp en bil kontant, tro mig det kommer bli mycket bättre och byt upp dig efter tiden. Om några år kanske du har en jävligt fin sportbil utan lån.

Så du menar helt ärligt att jag får betala tillbaka ett lån på 20K under en period på sex år även ifall jag kan göra det på två månader??
Citera
2013-07-17, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme99
Så du menar helt ärligt att jag får betala tillbaka ett lån på 20K under en period på sex år även ifall jag kan göra det på två månader??
det är ju 100k du vill låna?
Citera
2013-07-17, 17:41
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Kan du betala tillbaka ett blancolån på 2 månader så är det bra. Förmodligen får du söka med 2 eller 3 års amortering men kan sedan lösa det snabbare. Dock kan jag säga att när du står där med amorteringsplanen och lönen på kontot och inser att försäkring och bensin är svindyrt så kommer du att betala minstabeloppet. Så mycket kan jag läsa ut av dina inlägg att kan du inte spara till en bil i vettigare prisklass utan du måste ha just denna och nu så kommer du inte ha disciplinen att pyttsa in 10000 på två omgångar.

Fortfarande hävdar jag att du gör ett dåligt köp. Utan att ha sett bilen. Är den ett superkap, billig som satan jämfört med andra modeller så blir den såld på nolltid. Är den billig som satan men inte blir såld så är det något skumt. Dessutom, även om den är billig och i vääääldigt bra skick så är det ingen bra affär att belåna en begagnad bil som är sju år gammal med 80%. Som jag försökte förklara så kommer du ha mer i skuld än vad bilen är värd inom ett år. Det är inte bra, då blir det dyrt.
Betalar du hela bilen kontant med sparade pengar så kommer ju din kostnad bli värdeminskningen. En imaginär kostnad som inte genererar dig några utgifter i framtiden. Helt enkelt så får du aldrig pengarna tillbaka. Med lån kommer risken att bilen havererar och du står med dyra reparationer eller en bil som inte går att fixa. Lånet lever hela sin amorteringsperiod.

Sedan undrar jag också varför alla måste belåna max? Om du kan få ihop 20000 på två månader, spara ihop det och köp en bil för 40000 och belåna 50%. Då kan du betala av bilen på 6 månader i stället för 6 år. Bättre ränta och mindre risk att bli stående med en värdelös bil.

Avbetalningar, krediter och lån verkar så enkelt men många förstår inte hur infekterat det blir efter några år om man är kreditbenägen. Till slut har du krediter som överstiger din inkomst och du sitter i telefonkön till Lendo. Jag har haft många krediter och lån. På ett par år har jag amorterat, alltså betalat utöver räntan, närmare 500000. Häromdagen köpte jag en husvagn för 179000. Kontant. Sparade pengar. När handlaren frågade om finansiering kändes det skönt att säga att småsummor betalar jag kontant....
Citera
2013-07-17, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nissepaloven
det är ju 100k du vill låna?

läs rubriken. Jag har 80K men behöver 100K.

Citat:
Kan du betala tillbaka ett blancolån på 2 månader så är det bra. Förmodligen får du söka med 2 eller 3 års amortering men kan sedan lösa det snabbare. Dock kan jag säga att när du står där med amorteringsplanen och lönen på kontot och inser att försäkring och bensin är svindyrt så kommer du att betala minstabeloppet. Så mycket kan jag läsa ut av dina inlägg att kan du inte spara till en bil i vettigare prisklass utan du måste ha just denna och nu så kommer du inte ha disciplinen att pyttsa in 10000 på två omgångar.

Fortfarande hävdar jag att du gör ett dåligt köp. Utan att ha sett bilen. Är den ett superkap, billig som satan jämfört med andra modeller så blir den såld på nolltid. Är den billig som satan men inte blir såld så är det något skumt. Dessutom, även om den är billig och i vääääldigt bra skick så är det ingen bra affär att belåna en begagnad bil som är sju år gammal med 80%. Som jag försökte förklara så kommer du ha mer i skuld än vad bilen är värd inom ett år. Det är inte bra, då blir det dyrt.
Betalar du hela bilen kontant med sparade pengar så kommer ju din kostnad bli värdeminskningen. En imaginär kostnad som inte genererar dig några utgifter i framtiden. Helt enkelt så får du aldrig pengarna tillbaka. Med lån kommer risken att bilen havererar och du står med dyra reparationer eller en bil som inte går att fixa. Lånet lever hela sin amorteringsperiod.

Sedan undrar jag också varför alla måste belåna max? Om du kan få ihop 20000 på två månader, spara ihop det och köp en bil för 40000 och belåna 50%. Då kan du betala av bilen på 6 månader i stället för 6 år. Bättre ränta och mindre risk att bli stående med en värdelös bil.

Avbetalningar, krediter och lån verkar så enkelt men många förstår inte hur infekterat det blir efter några år om man är kreditbenägen. Till slut har du krediter som överstiger din inkomst och du sitter i telefonkön till Lendo. Jag har haft många krediter och lån. På ett par år har jag amorterat, alltså betalat utöver räntan, närmare 500000. Häromdagen köpte jag en husvagn för 179000. Kontant. Sparade pengar. När handlaren frågade om finansiering kändes det skönt att säga att småsummor betalar jag kontant....

Låter fortfarande som enormt långsökt att jag på ett lån på 20K skulle bli skuldsatt med en inkomst på 20-25 i handen. Knappast så att jag kommer gå med på att betala tillbaka på sex år utan jag ska säga att jag betalar tillbaka på 2-3 månader.
Citera
2013-07-17, 18:16
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Låter fortfarande som enormt långsökt att jag på ett lån på 20K skulle bli skuldsatt med en inkomst på 20-25 i handen. Knappast så att jag kommer gå med på att betala tillbaka på sex år utan jag ska säga att jag betalar tillbaka på 2-3 månader.

Står ingenstans att du har 80000. Du har undrat om banken ger dig ett lån på en bil som kostar 100000. Att du behövde få ihop 20000 snabbt tolkar jag som att det var till konstantinsatsen som vanligtvis är 20% av priset.

Börja med att skriva tydligare om du vill ha kommentarer och tips från coachen. Har du 80000 tycker jag du borde hitta en bil för det i stället. Så länge man kan undvika krediter är det bra. Även om du betalar av det på 2 månader. Det finns gott om bilar för 80000 och det sista du ska satsa på är så kallade sportbilar. Försäkringen kommer äta upp det roliga.
Citera
2013-07-17, 18:29
Bannlyst
Citat:
Står ingenstans att du har 80000. Du har undrat om banken ger dig ett lån på en bil som kostar 100000. Att du behövde få ihop 20000 snabbt tolkar jag som att det var till konstantinsatsen som vanligtvis är 20% av priset.

Börja med att skriva tydligare om du vill ha kommentarer och tips från coachen. Har du 80000 tycker jag du borde hitta en bil för det i stället. Så länge man kan undvika krediter är det bra. Även om du betalar av det på 2 månader. Det finns gott om bilar för 80000 och det sista du ska satsa på är så kallade sportbilar. Försäkringen kommer äta upp det roliga.

Okej men då får jag ursäkta mig för att du inte förstod eftersom jag själv tyckte jag var tydlig. Men hur som helst så uppskattar jag att du försöker hjälpa mig.

Trygg-Hansa ger mig en kostnad för denna bil på drygt 28K för en helförsäkring. Min far får knappt 9K på samma bil.
Citera
2013-07-17, 18:31
Medlem
Om du har 80k sparat, en stabil anställning samt är utan kreditanmärkningar, så kommer det inte vara några problem att få ett billån (om du köper via firma) alternativt ett blancolån hos din bank.
Citera
2013-07-17, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Om du har 80k sparat, en stabil anställning samt är utan kreditanmärkningar, så kommer det inte vara några problem att få ett billån (om du köper via firma) alternativt ett blancolån hos din bank.

privat.
Citera
2013-07-17, 18:53
Medlem
Citat:

Köp då en bil för 40 tusen så har du 40 tusen kvar som buffert. Problemet löst.
Citera
2013-07-17, 19:30
Medlem
Citat:
privat.
Det är en PRIVAT person du ska köpa detta vrålåket av? Låter som en rejält dålig idé. Har du dubbelkollat att sportbilen inte räknar miles? Dessutom... 28k/år för att försäkra bilen? För mig låter det som om du ska göra den sämsta bilaffären i ditt liv. Trodde först att du skulle köpa bilen på "Achmeds bil" men nu ser jag att du ska köpa diret av Kalle-Björn som mekat sönder några delar och kört liver ur bilen redan och nu försöker skramla ihop för att betala av det han har kvar på lånet. Har du även kollat så att du inte köper med lånet? Det skriker hund begraven över hela affären.

Jag tyckte att det framgick att det är 20k du behöver ha då detta är vad som saknas, om det är någon tröst.
Jag tror inte att det blir något problem med att belåna bilen på 20k, men som ekonomisk lekmanna rådgivare rekommenderar jag dig att spara dina pengar och köpa en flång ny bil.
Citera
2013-07-17, 19:40
Medlem
Hur är din anställning, har du fast anställning så är du mer belåningsbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in