Citat:
Ursprungligen postat av
Xtreme99
Swedbank har jag. Med en ränta på 5% innebär således att jag betalar tillbaka 21K vilket inte är så farligt.
Bilen är en 7 år gammal sportbil men i bra skick med låga mil.
Sju år gammal sportbil för hundratusen? Då är det ingen porsche... Med andra ord så har du en enorm värdeminskning att vänta dig. Ett billån ska i regel vara betalt när bilen är tio år gammal, en del kan sträcka ut det lite till. Låt säga att du får det på sex år. Åttiotusen i bilen (Tjugotusen ska ju läggas kontant eller lösas blanco) och om tre år är bilen värd mindre än hälften och du har mer i skuld än vad bilen är värd. Dessutom riskerar du att få dyrbara maskinhaverier under livstiden. Du är ung, köper sportbil och det luktar buskörning lång väg.
Du gör med andra ord en jävligt dålig affär. Händer inget med bilen och du vill sälja den om två år (Vilket är lång tid för en del unga) så kommer du ha mer i skuld än vad du kan få ut för bilen. En dålig affär som låser dig till bilen.
Du kommer som ung utan långvarig anställning få lite högre ränta och med tjugotusen i blancolån så kommer du i början betala i runda slängar 2000-2500 i månaden. Sedan försäkring. Sportbil är dyrt och med lån i bilen så ska den helförsäkras, det vill säga minst 500-700 i månaden i försäkring.
Känns det fortfarande lockande?
Spara lite och köp en bil kontant, tro mig det kommer bli mycket bättre och byt upp dig efter tiden. Om några år kanske du har en jävligt fin sportbil utan lån.