• 1
  • 2
2013-07-16, 22:10
Bannlyst
Ska köpa en bil som kostar 100K men har inte riktigt det. Har endast jobbat i 1-2 månader och har en inkomst på 20-25K efter skatt. Kommer banken ge mig lån? om inte finns det något annat ställe att få tag på detta som intet har sjuk ränta? Nej jag vill inte låna av mina föräldrar.
Citera
2013-07-16, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme99
Ska köpa en bil som kostar 100K men har inte riktigt det. Har endast jobbat i 1-2 månader och har en inkomst på 20-25K efter skatt. Kommer banken ge mig lån? om inte finns det något annat ställe att få tag på detta som intet har sjuk ränta? Nej jag vill inte låna av mina föräldrar.

ett tips.

Köp en billigare bil, eller spara
Citera
2013-07-16, 22:26
Medlem
Gresks avatar
Vänta lite med att köpa bilen, spara en månad till så slipper du räntor och sånt skit.
Citera
2013-07-16, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beritperit
ett tips.

Köp en billigare bil, eller spara

Varför det? Vet du svaret på min fråga så skriv gärna. 20K betalar jag tillbaka på två månader.
Citera
2013-07-16, 22:47
Medlem
Citat:
Varför det? Vet du svaret på min fråga så skriv gärna. 20K betalar jag tillbaka på två månader.
Tänk på att om du lånar 20K så betalar du inte tillbaka 20K, utan mer. Jag har ingen koll på hur räntorna på lån ligger, men med bilen som säkerhet så får du säkert ett lån, speciellt om du kan visa upp ett anställningsbevis. Kolla runt med bankerna, och säg att du vill ha ett bil lån. Blanco lån har betydligt högre ränta, men om det är riktigt bråttom kanske du kan få lov att ta ett sådant.

Är det en ny bil eller en begagnad?

Skulle också råda dig att vänta två månader istället då du troligtvis sparar tusenlappar på att vänta.

EDIT:
Får du lån vill nog banken dela upp det på mer än två månader då varenda kotte på banken kommer att råda dig att spara dessa två månader istället för att ta lån.
Citera
2013-07-16, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Tänk på att om du lånar 20K så betalar du inte tillbaka 20K, utan mer. Jag har ingen koll på hur räntorna på lån ligger, men med bilen som säkerhet så får du säkert ett lån, speciellt om du kan visa upp ett anställningsbevis. Kolla runt med bankerna, och säg att du vill ha ett bil lån. Blanco lån har betydligt högre ränta, men om det är riktigt bråttom kanske du kan få lov att ta ett sådant.

Är det en ny bil eller en begagnad?

Skulle också råda dig att vänta två månader istället då du troligtvis sparar tusenlappar på att vänta.

EDIT:
Får du lån vill nog banken dela upp det på mer än två månader då varenda kotte på banken kommer att råda dig att spara dessa två månader istället för att ta lån.

Ja men problemet är att bilen med hösta sannolikhet är såld inom 2 veckor...
Citera
2013-07-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ja men problemet är att bilen med hösta sannolikhet är såld inom 2 veckor...
Är det jätteviktigt att det är just den bilen? 100k kan du ju få en helt ny bil för... Inget vrålåk, men nybilsgaranti i 5-7 år och ett säkert kort att inte topplocket blåser eller något annat dyrt.

Men som sagt, hör runt med bankerna. Börja med den bank du är kund hos redan nu. Kollade på räntan på min bank, och den ligger på över 5%! Inte kul med den räntan!
Citera
2013-07-17, 05:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Är det jätteviktigt att det är just den bilen? 100k kan du ju få en helt ny bil för... Inget vrålåk, men nybilsgaranti i 5-7 år och ett säkert kort att inte topplocket blåser eller något annat dyrt.

Men som sagt, hör runt med bankerna. Börja med den bank du är kund hos redan nu. Kollade på räntan på min bank, och den ligger på över 5%! Inte kul med den räntan!

Swedbank har jag. Med en ränta på 5% innebär således att jag betalar tillbaka 21K vilket inte är så farligt.

Bilen är en 7 år gammal sportbil men i bra skick med låga mil.
Citera
2013-07-17, 12:57
Medlem
Citat:
Swedbank har jag. Med en ränta på 5% innebär således att jag betalar tillbaka 21K vilket inte är så farligt.

Du är inte så gammal och påläst, va?
Citera
2013-07-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Du är inte så gammal och påläst, va?

Men han är kanske på väg att bli vis av erfarenhet.
Citera
2013-07-17, 13:19
Medlem
Du känns som en snubbe som hade mått bra av att SMSlåna, kör hårt, kommer bli klockrent.
Citera
2013-07-17, 13:39
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Bilen är en 7 år gammal sportbil men i bra skick med låga mil.

Sju år gammal sportbil för hundratusen? Då är det ingen porsche... Med andra ord så har du en enorm värdeminskning att vänta dig. Ett billån ska i regel vara betalt när bilen är tio år gammal, en del kan sträcka ut det lite till. Låt säga att du får det på sex år. Åttiotusen i bilen (Tjugotusen ska ju läggas kontant eller lösas blanco) och om tre år är bilen värd mindre än hälften och du har mer i skuld än vad bilen är värd. Dessutom riskerar du att få dyrbara maskinhaverier under livstiden. Du är ung, köper sportbil och det luktar buskörning lång väg.

Du gör med andra ord en jävligt dålig affär. Händer inget med bilen och du vill sälja den om två år (Vilket är lång tid för en del unga) så kommer du ha mer i skuld än vad du kan få ut för bilen. En dålig affär som låser dig till bilen.

Du kommer som ung utan långvarig anställning få lite högre ränta och med tjugotusen i blancolån så kommer du i början betala i runda slängar 2000-2500 i månaden. Sedan försäkring. Sportbil är dyrt och med lån i bilen så ska den helförsäkras, det vill säga minst 500-700 i månaden i försäkring.

Känns det fortfarande lockande?

Spara lite och köp en bil kontant, tro mig det kommer bli mycket bättre och byt upp dig efter tiden. Om några år kanske du har en jävligt fin sportbil utan lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in