• 2
  • 3
2013-07-17, 19:41
Medlem
ikaros2008s avatar
Finns det lån på bilen redan så får du inte ett billån, oavsett vilken bil det gäller. Det kan vara bra att veta i framtiden om du ska låna med bilen som säkerhet. Om Nisse i svängen säljer bilen för vad han har i skuld på den måste lånet lösas innan du kan låna på bilen. Något att tänka på om man köper privat och vill ha ett billån.
Citera
2013-07-17, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det är en PRIVAT person du ska köpa detta vrålåket av? Låter som en rejält dålig idé. Har du dubbelkollat att sportbilen inte räknar miles? Dessutom... 28k/år för att försäkra bilen? För mig låter det som om du ska göra den sämsta bilaffären i ditt liv. Trodde först att du skulle köpa bilen på "Achmeds bil" men nu ser jag att du ska köpa diret av Kalle-Björn som mekat sönder några delar och kört liver ur bilen redan och nu försöker skramla ihop för att betala av det han har kvar på lånet. Har du även kollat så att du inte köper med lånet? Det skriker hund begraven över hela affären.

Jag tyckte att det framgick att det är 20k du behöver ha då detta är vad som saknas, om det är någon tröst.
Jag tror inte att det blir något problem med att belåna bilen på 20k, men som ekonomisk lekmanna rådgivare rekommenderar jag dig att spara dina pengar och köpa en flång ny bil.

ja det är km och inte miles. Kört livet ur den? Den har gått väldigt lite för en sådan bil.
Citera
2013-07-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme99
ja det är km och inte miles. Kört livet ur den? Den har gått väldigt lite för en sådan bil.
Kör man som en röv kan man orsaka väldigt stora skador på väldigt få mil. Är du inte bra på att bedömma bilmotorer vid visuell undersökning och under provkörning så låter det härligt härligt, men farligt farlig.

Du kan ju höra mer på bil forumet https://www.flashback.org/f339. Kan ju inte hävda att jag är den största bilexperten som stått i ett par skor direkt.

Men som sagt, du får nog lätt lån på bilen, men kanske att du får lägga upp det på mer än två-tre månader. Banken vill ju inte att du ska lägga upp en för hög amortering så att du inte klarar av att betala av.
Citera
2013-07-17, 21:44
Medlem
kezz89s avatar
Seriöst, du har 20-25k efter skatt säger du och du kan inte spara ihop 20k?
Citera
2013-07-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Seriöst, du har 20-25k efter skatt säger du och du kan inte spara ihop 20k?
Problemet är att det är nu eller aldrig som gäller om han ska köpa bilen. Säljaren tänker inte vänta 2 månader.
Citera
2013-07-17, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Problemet är att det är nu eller aldrig som gäller om han ska köpa bilen. Säljaren tänker inte vänta 2 månader.

Exakt!
Citera
2013-07-18, 00:42
Medlem
Det är inget problem i sig att du köper av en privatperson. Du kommer få något högre ränta på ditt 20kkr lån då det läggs upp som ett blancolån. Då lånebeloppet är så pass lågt så kommer det ändå bara skilja en hundring i månad i räntekostnad. Som sagt, kan du visa på en inkomst (tror inte ens du behöver vara fast anställd för 20k) så är bilen i stort sett din redan
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in