Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-11, 13:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Killarnas slutliga öden får man inte se förrän säsong 5s avslutande avsnitt, dess öden avslöjas inte helt i säsong 4.
Kan tänka mig det, men du vet vad jag menar, i säsong 3 tror jag de gjorde likadant, att de kör en 5minutare i slutet av sista avsnittet med en musikslinga och visar vad som händer en stund efter så att säga.

Ska börja med säsong 5 strax....Någon nämnde innan att 5an fortsätter med politiken - konsekvenserna av nedskärningar etc? Sen antar jag att det blir mer om da_cornerkids samt lite Marlo, Proposition Joe, Omar little (+ de vanliga snutarna)
Senast redigerad av NirvanA 2011-11-11 kl. 13:17.
Citera
2011-11-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kan tänka mig det, men du vet vad jag menar, i säsong 3 tror jag de gjorde likadant, att de kör en 5minutare i slutet av sista avsnittet med en musikslinga och visar vad som händer en stund efter så att säga.

Ska börja med säsong 5 strax....Någon nämnde innan att 5an fortsätter med politiken - konsekvenserna av nedskärningar etc? Sen antar jag att det blir mer om da_cornerkids samt lite Marlo, Proposition Joe, Omar little (+ de vanliga snutarna)

Huvudtemat är faktiskt medias bevakning av främst då kriminalfall. Men givetvis är det som du säger politiken. Dock tycker jag att säsongen som sådan är den svagaste. De borde ha utvecklat mediadelen lite mer. 5:an är ju tre avsnitt kortare.

Ett "underliggande" tema kan sägas vara att "leva på en lögn", som blir så stor att man inte kan göra annat. Den kan framför allt inte avslöjas offentligen. Samma tema tillämpas, dock inte med samma tydlighet, i slutet av säsong 3. Som du är inne på är nedskärningar ,både här och där, också ett bärande tema.

Om du har den på DvD, kan jag rekommendera en titt på extramaterialet. Främst säsong 4 och 5.
Citera
2011-11-11, 14:02
Medlem
Citat:

Femman behandlar även mediernas roll, speciellt redaktionen på Baltimore Sun. Jag fascinerades väldigt av jargongen och stämningen som de hade inne på journalistkontoret. Säsongen har i övrigt ett intressant tema tycker jag och är så gott som likvärdig de övriga säsongerna, förutom tvåan som så klart är bäst.
Citera
2011-11-13, 00:36
Medlem
NirvanAs avatar
I fjärde avsnittet av säsong 5, varför dödar marlo prop joe, var det någon särskild anledning eller bara en del av att ta över hela marknaden och avsluta sammarbetet? Eller gick joe bakom ryggen på marlo och myglade..isf vad? måste ha missat
Citera
2011-11-13, 09:13
Medlem
Citat:
I fjärde avsnittet av säsong 5, varför dödar marlo prop joe, var det någon särskild anledning eller bara en del av att ta över hela marknaden och avsluta sammarbetet? Eller gick joe bakom ryggen på marlo och myglade..isf vad? måste ha missat

Dels är det väl så att Marlo, som du säger, helt enkelt vill ta över. Men oxå att han mer eller mindre låter Omar sno hela Co-ops leverans av heroin. Men även Omars spelhålerån, efter tips från Prop Joe, kan ha betydelse.
Citera
2011-11-13, 15:05
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Dels är det väl så att Marlo, som du säger, helt enkelt vill ta över. Men oxå att han mer eller mindre låter Omar sno hela Co-ops leverans av heroin. Men även Omars spelhålerån, efter tips från Prop Joe, kan ha betydelse.
Fast jag kommer inte ihåg hur Marlo fick reda på att Omar låg bakom bägge tack vare Prop Joe.

Och förresten, samtidigt i samma avsnitt så går ju Cheese/method man ut från prop joes (som är hans morbror) hus, och direkt in kom marlo och sen var det slut, konstigt att cheese lät dom döda hans morbror bara så där...så uppfattade jag det hela iaf... Fast man kanske får nån förklaring i nästa avsnitt, jaja.
Citera
2011-11-13, 23:59
Medlem
Tänkte eventuellt börja kolla denna serien från början. Eller kommer den kännas gammal från säsong 1? Är den värd det?
Citera
2011-11-14, 00:10
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pusher80
Tänkte eventuellt börja kolla denna serien från början. Eller kommer den kännas gammal från säsong 1? Är den värd det?
Vad menar du med "kännas gammal" ?
Citera
2011-11-14, 00:13
Medlem
moment-of-truths avatar
Citat:

Genom att döda Prop Joe kunde Marlo ta över connect som är The Greek och trigga upp priserna för alla andra involverande i Co-Op.. Inte så konstigt när man tänker efter. Marlo ville vara #1.
Citera
2011-11-14, 00:16
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pusher80

Den är värd det så inåt.Grym serie.
Citera
2011-11-14, 00:32
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment-of-truth
Genom att döda Prop Joe kunde Marlo ta över connect som är The Greek och trigga upp priserna för alla andra involverande i Co-Op.. Inte så konstigt när man tänker efter. Marlo ville vara #1.

Precis, det handlar inte bara om att han vill ha fler corners utan främst för att han vill få kontroll över tillförseln. Han behöver väl inte nödvändigtvis höja priserna, det Marlo eftersträvar är makt och inget annat. Pengar har för honom börjat bli ointressant, något som man till viss del märker i sista avsnittet i säsong 5. Marlo är, när det kommer till kritan, min favoritkaraktär. Såg att någon skrev att han var överspelad och dåligt genomförd vilket jag givetvis inte håller med om.

"My name is my name!"
Citera
2011-11-14, 02:09
Medlem
Ni som inte sett serien och funderar på det. Sluta fundera, SE DEN.
Bästa serien någonsin från början till slut.
Det enda negativa är när man sett klart den, känns så jävla tomt, tråkigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in