Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Många verkar älska Omar, men han är nog den karaktär jag har svårast för i The Wire. Till skillnad från Stringer Bell, Bodie, Snoop, Frank Sobotka, Bunk och många andra som känns klivna rätt in i rutan ur en sjaskig verklighet så känns Omar som en figur, som bara existerar på film och i TV - ett slags omstöpning av den tyste starke hämnaren till svart, gay och kriminell och klichén anas igenom fernissan.
Eller hur. Många verkar nämna honom som en favorit, å visst är hans scener tillfredställande, men i en serie som
The Wire känns han alltför lätt att tycka om rakt av. Han utgör en anomali, en larger-than-life-karaktär i en serie som annars strävar efter realistiska karaktärsporträtt, med människor som inte är goda
eller onda, men nånstans däremellan: Barksdale är sympatisk, McNulty ofta en fitta, osv. Har lite samma invändningar mot Brother Mouzone. Min favoritkaraktär är nog Slim Charles. När vi ändå håller på är nog mina favoritscener på rak arm:
1. Avon å Stringer på balkongen, när de pratar gamla minnen å båda har förått varandra.
2. Bubs trippande uppför trappan till sin systers matsalsbord.
3. Chris dödar Michaels styvpappa.
4. Charles dödar Cheese: "That's for Joe!"
5. Sobotkas son (vafan hette han nu igen? Minns att det lät som ett smeknamn på en hund) mördar egyptiern.