2013-07-13, 13:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Nej, det är ingen myt. Det massproducerade köttet i skitlandet Irland eller danskt svinkött som inhandlas i storköpen, håller ingen vidare kvalitet och är relativt billigt. Beger man sig till en bra chark som köpt in mycket bättre råvaror, stiger naturligtvis priset ganska rejält och smakar förbannat mycket bättre.

Du får, precis som med allt annat, vad du betalar för.
Vad är det för fel på danskt griskött? Jag skulle vilja påstå att det är en myt att vi har så förbannat bra kött i Sverige. Dyrt, ja bättre, nej. Självklart är färsk "närodlad" gris bättre än både danskt och svenskt vacuumförpackat, men att påstå att t.ex. Scans kött är så mycket bättre än det danska är rent skitsnack.
Citera
2013-07-13, 17:36
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker ofta att nötköttet är ganska dåligt, inte minst så verkar många butiker stycka dåligt. Även om köttet ibland ser fint marmorerat ut och lovande kan det vara segt som fan. Även om det inte är jättedyrt så är det ju inte så jävla billigt med kött, det gör att jag rätt ofta hellre köper kyckling och gris istället för nötkött.

Mina föräldrar har börjat köpa köttlådor från en gård i Uppland och det köttet är mycket bra. Det är inte farligt dyrt heller, inte mycket dyrare än i butik. Skillnaden är klart märkbar på allt från entrecote och grytbitar till färs.
Citera
2013-07-13, 17:52
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är det för fel på danskt griskött? Jag skulle vilja påstå att det är en myt att vi har så förbannat bra kött i Sverige. Dyrt, ja bättre, nej. Självklart är färsk "närodlad" gris bättre än både danskt och svenskt vacuumförpackat, men att påstå att t.ex. Scans kött är så mycket bättre än det danska är rent skitsnack.
Dansk gris är fetare, mer antibiotika (även om dom håller på att minska mängden) och så får dom spruta in mer vatten i köttet än dom får i sverige.
Citera
2013-07-13, 18:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Dansk gris är fetare, mer antibiotika (även om dom håller på att minska mängden) och så får dom spruta in mer vatten i köttet än dom får i sverige.
Fetare är väl inte sämre? Antibiotika är definitivt sämre, men som du säger så håller det på att ändras. Insprutat vatten gör köttet saftigare och om du betalar 80% av vad svenskt griskött kostar så är ju priset detsamma, även om köttet innehåller 20% vatten.
Citera
2013-07-13, 18:41
Medlem
VVCs avatar
Det som säljs i matbutiker borde inte få kallas för kött. Pinsamt dåligt kvalité på det. Men jag tycker att kött har ett fint pris här i Sverige. Ni skall se priserna här i Norge, då ligger det på upp mot 400-600kg för en OK köttbit.

Men nej, kött är inte dyrt. Lär er hitta bra kött, hitta gärna slaktare med ekologiskt kött än att köpa den skiten som finns i affären.
Citera
2013-07-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
...här i Norge, då ligger det på upp mot 400-600kg för en OK köttbit.

Men nej, kött är inte dyrt. Lär er hitta bra kött, hitta gärna slaktare med ekologiskt kött än att köpa den skiten som finns i affären.

Och sen drar man på viking?
Senast redigerad av 9527-38-CA 2013-07-13 kl. 20:51.
Citera
2013-07-13, 20:49
Medlem
Bassplays avatar
Sallad är det som är dyrt, det och grönsaker. Jävlar i min låda.
Citera
2013-07-13, 21:32
Medlem
Jopsiks avatar
En vanlig sallad på isbergsallad, tomat, paprika och gurka är inte så billigt med tanke på vad man får.
Man får vräka på med ost och dressing för att det ska bli något, eller dyra nötter, äcklig och dyr avokado som man ändå får slänga för den var rutten eller fruktansvärt äckliga oliver, vindruvor och hemsk tonfisk och det blir nog inte heller billigt jämfört med kött om man kollar på slutnotan.
Grönsaker är så jävla äckligt att äta i mängd så man måste köpa en jäkla massa olika sorter för att lyckas få i sig en mättande portion utan att kräkas av illamående.
Skulle gärna testa äta bara sallad en månad bara för att se vad det kostade men min mage säger nej tack!
Citera
2013-07-13, 23:07
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Du har redan svarat. Svenskt massproducerat kött av typen Scan är i princip samma som det danska, det Irländska är klart sämre dock. Men det är billigt och av klart sämre kvalitet än det "bra" köttet så att säga.

Vad jag menar är att "bra" kött kostar betydligt mycket mer än massproducerat kött. Man får (nästan) alltid vad man betalar för.
Citera
2013-07-14, 11:54
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kan dock bero på att kvaliteten överlag inte håller samma standard som i andra länder .

Personligen betalar jag gärna lite mer för att få bra kvalitet än att hela tiden stirra mig blind på priset.

~Paul~

Jag håller med dig om att kvalitet går först, men tycker fortfarande att kött av bra kvalitet inte är särskilt dyrt; i alla fall i Stockholm.

Vänder mig som oftast till Percys i Stockholm, 100-150kr/kg för de delarna jag äter som mest av väldigt bra kvalitet (och framförallt butiksanställda som är duktiga).
Citera
2013-07-14, 12:55
Medlem
dePauls avatar
Priserna kan självklart variera från landsända till landsända, men överlag så är kvalitetskött avsevärt dyrare inrikes än i många EU-/europeiska länder.

Jag framlever mina dagar i Götet och har därför ingen erfarenhet av Stockholms utbud och priser men här är det inte helt lätt att hitta kvalitetskött, framför allt ett lång-/välhängt sådant. Jag pratar då om minst 21 dagar. Kan tänka mig att en sådan köttbit inte är helt billig .

~Paul~
Citera
2013-07-14, 15:20
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Och sen drar man på viking?
Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera