• 1
  • 2
2013-07-12, 19:08
Medlem
Jopsiks avatar
"kött är dyrt" hur ofta har man inte fått höra det?
Om man ser det ur perspektivet hur mycket arbete som läggs ner på att föda upp och slakta djur eller springa runt i skogen i flera veckor med hund och gevär och skjuta ihjäl dem och släpa ut dem ur skogen och slakta dem så är det sjävklart billigt. Det kan vem som helst hålla med om.

Särskilt om man köper kött från danmark eller irland eller kött med kort datum så är det extra billigt.
Jag provade en månad att äta nästan bara kött, typ 80-90% av det jag åt var kött och jag åt nästan min egen vikt i kött på 31 dagar (hade ätit min vikt om jag inte gått upp två och ett halvt kilo).
Det landade på 4478kr och då lyxade jag till med finare köttbitar när det var kampanj.
Är det dyrt?
Citera
2013-07-12, 19:12
Medlem
Jämfört med ICAs grönsakspriser är det billigt. Kör på.
Citera
2013-07-12, 19:21
Medlem
Dude30zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
"kött är dyrt" hur ofta har man inte fått höra det?
Om man ser det ur perspektivet hur mycket arbete som läggs ner på att föda upp och slakta djur eller springa runt i skogen i flera veckor med hund och gevär och skjuta ihjäl dem och släpa ut dem ur skogen och slakta dem så är det sjävklart billigt. Det kan vem som helst hålla med om.

Särskilt om man köper kött från danmark eller irland eller kött med kort datum så är det extra billigt.
Jag provade en månad att äta nästan bara kött, typ 80-90% av det jag åt var kött och jag åt nästan min egen vikt i kött på 31 dagar (hade ätit min vikt om jag inte gått upp två och ett halvt kilo).
Det landade på 4478kr och då lyxade jag till med finare köttbitar när det var kampanj.
Är det dyrt?

Att köttet är billigt beror på att EU ger bidrag till bönder. Dvs vi betalar lite högre skatter för att få billigare kött, så nollsummespel, köttet är egentligen dyrare än det verkar vara. Men vi håller konkurrerande körproducenter utanför EU på detta sätt. Det är därför som nästan all kött i våra matbutiker kommer från ett EU-land.
Citera
2013-07-12, 19:36
Medlem
EugeneHutzs avatar
Du hade alltså en köttbudget på 144 kr per dag. Det låter ju inte jättebilligt. Då kan du ju nästan lika gärna käka ute. Eller leva på pizza.
Citera
2013-07-12, 19:37
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude30z
Att köttet är billigt beror på att EU ger bidrag till bönder. Dvs vi betalar lite högre skatter för att få billigare kött, så nollsummespel, köttet är egentligen dyrare än det verkar vara. Men vi håller konkurrerande körproducenter utanför EU på detta sätt. Det är därför som nästan all kött i våra matbutiker kommer från ett EU-land.

Finns undantag.

Oxfilé är nästan enbart från argentina/uruguay.
Lamm från nya zeeland.

(Gäller såklart om du ska ha billigt kött)
Citera
2013-07-12, 20:23
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Du hade alltså en köttbudget på 144 kr per dag. Det låter ju inte jättebilligt. Då kan du ju nästan lika gärna käka ute. Eller leva på pizza.
4478kr var för all mat inte bara köttet, där ingick marinader, kryddor, såser, dryck, grillkol rubbet!
Dessutom som jag sa så åt jag inte alltid det billigaste köttet.
Har sett kampanj på marinerad karré för 29 kronor kilot och kyckling för 12 kronor kilot. Det är klart man kan bunkra upp frysen och käka bara det i en månad men jag ville äta gott också.
Och jag åt utan hämningar men ändå blev det inte dyrare än det blev!
Citera
2013-07-12, 20:42
Medlem
zepofans avatar
Jag roade mig med att jämföra lite.
Nudlar anses vara billigt, de siffror jag har hittat säger att 100 g snabbnudlar kostar ca 7 kr, dvs 70 kr/kg, och ger ca 500 kcal. Fläskkarré kostar normalt 50-60 kr/kg (oftast billigare) och ger ca 200 kcal/ 100g. För tio spänn kan du alltså äta 100 g proteinrikt kött eller 1,5 paket kolhydratsnudlar.
Citera
2013-07-12, 20:53
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag roade mig med att jämföra lite.
Nudlar anses vara billigt, de siffror jag har hittat säger att 100 g snabbnudlar kostar ca 7 kr, dvs 70 kr/kg, och ger ca 500 kcal. Fläskkarré kostar normalt 50-60 kr/kg (oftast billigare) och ger ca 200 kcal/ 100g. För tio spänn kan du alltså äta 100 g proteinrikt kött eller 1,5 paket kolhydratsnudlar.
7kr?
Det var dyra nudlar, man kan få 4-5 paket för 10kronor om man köper skitmärken.
Dock håller jag med om att nudlar är överskattat, ingen mening att äta det för att spara pengar om man inte gillar det. Då kan man lika gärna äta spaghetti. Blä
Citera
2013-07-12, 20:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
7kr?
Det var dyra nudlar, man kan få 4-5 paket för 10kronor om man köper skitmärken.
Dock håller jag med om att nudlar är överskattat, ingen mening att äta det för att spara pengar om man inte gillar det. Då kan man lika gärna äta spaghetti. Blä
Jag vet inte vad nudlar kostar så jag googlade lite. De priser jag hittade på nätet sa 65-70 kr kg, men det går säkert att hitta billigare, precis som att det oftast går att hitta kött som inte kostar mer än 40 kr/kg.

Nudlar är i vilket fall som helst knappast tjänligt som människoföda.
Citera
2013-07-12, 21:09
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag vet inte vad nudlar kostar så jag googlade lite. De priser jag hittade på nätet sa 65-70 kr kg, men det går säkert att hitta billigare, precis som att det oftast går att hitta kött som inte kostar mer än 40 kr/kg.

Nudlar är i vilket fall som helst knappast tjänligt som människoföda.
det är jättesvårt att jämföra på vikt, nudlarna är torra och sväller i vattnet, köttet torkar och krymper när du tillagar det

Tror folk tycker nudlar är billigt för de är billigt per förpackning och förpackningarna är små.
Smörgåspålägg som rökt skinka och salami på små förpackningar kan vara dyrare per kilo än oxfilé
Citera
2013-07-12, 21:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
det är jättesvårt att jämföra på vikt, nudlarna är torra och sväller i vattnet, köttet torkar och krymper när du tillagar det

Tror folk tycker nudlar är billigt för de är billigt per förpackning och förpackningarna är små.
Smörgåspålägg som rökt skinka och salami på små förpackningar kan vara dyrare per kilo än oxfilé
Vatten innehåller inga kalorier så det spelar mindre roll. Även om nudlarna ökar till dubbla vikten så ökar ju inte energiinnehållet, eller hur? Likadant med köttet, fast tvärt om, det som försvinner är vatten med noll energi.
Citera
2013-07-12, 22:35
Medlem
krss avatar
Folk gnäller ofta på höga matpriser, själv skulle jag inte säga att kött är dyrt i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in