Citat:
Ursprungligen postat av
krs
Det stämmer att Sveriges matpriser är relativt höga, just specifikt köttpriset kan jag inte uttala mig om.
Min ursprungliga poäng är däremot att jag inte anser att kött är dyrt i Sverige, utan att ställa det i relation till andra länder. Sedan att behandling som en längre hängning (det lät konstigt) gör köttet dyrare är ju naturligt, och kanske inte något som efterfrågas i någon större skala.
Jag misstänker att du har missförstått mig något.
Det jag syftar på är den köttypen som de flesta kontinentala EU invånare och även de som bor på de brittiska öarna har tillgång till (till rimliga priser), dvs kött av avsevärt högre kvalitet med en efterprocess som vi oftast endast kan drömma om. Det är den här typen av kött som man inte kan lösa ut för pengar i vårt land.
En välhängd entrecote kostar exempelvis i många centraleuropeiska länder motsvarande 150-200 svenska kronor/kg. Jag talar om kött som hängt minst 21 dagar. En sådan bit är extremt svår att få tag i inrikes. Jag gissar att den skulle kosta närmare 600:- kronor om tillgången fanns.
En importerad (från USA), vakuumförpackad entrecote kostar ca 400:- i vår butik. Den har då inte hängmörats, utan vakuummörats, dvs fått mogna till sig under sin resa till Sverige med utskeppningshamn på den amerikanska östkusten. En sådan resa brukar ta ca 6 dagar med diverse mellanstopp. Räknar man sedan med att köttet packats några dagar tidigare så brukar den slutgiltiga mörningstiden hamna på ca 11-12 dagar. Ett pris på 400:- kronor för en sådan köttslamsa tycker jag är våldsamt överdrivet.
I många gourmetländer som Italien, Spanien och Frankrike är det inte ovanligt att entrecote och motsvarande hänger i 31 dagar. Det är ungefär det antalet som anses resultera i den absolut bästa kvaliteten. Att förlänga mörningstiden med ytterligare dagar ger visserligen marginella förbättringar i vissa fall men inte alla styckdetaljer funkar. Självklart är hängningen lika viktig, liksom temperaturen och luftfuktigheten. Det finns ekvationer som ger den korrekt tiden, dvs en förlängd tid beror oftast på lägre luftfuktighet och lägre temp och vice versa. Oftast kör man på dygnstempdagar per 4°C.
Ursäkta att jag svävar iväg. Det jag ville ha sagt är att de köttslamsor som vi vanligtvis kan köpa på vår lokala ICA på inga vägar kan anses hålla den kvalitet som trots allt framtvingar det pris som den säljs för även om det tycks vara billigt.
~Paul~