• 1
  • 2
2013-07-12, 13:06
Medlem
_Dante_s avatar
Man hör ständigt folk beskriva "färskpotatisen" i så positiva ordalag, och en del jubelidioter betalar vad som helst för den första "färskpotatisen".
"Gammal" potatis regerar över den färska i alla sammanhang och konstilationer enligt mig, hade lyckan att hitta ett parti gammal potatis i närbutiken här hemma så nu passade jag på att bunkra.

Så ni som hellre äter denna vattniga, smaklösa, sjukt upphaussade färskvariant som börjar ruttna redan efter någon dag i kylskåpet - Försvara erat ställningstagande!
Citera
2013-07-12, 13:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Man hör ständigt folk beskriva "färskpotatisen" i så positiva ordalag, och en del jubelidioter betalar vad som helst för den första "färskpotatisen".
"Gammal" potatis regerar över den färska i alla sammanhang och konstilationer enligt mig, hade lyckan att hitta ett parti gammal potatis i närbutiken här hemma så nu passade jag på att bunkra.

Så ni som hellre äter denna vattniga, smaklösa, sjukt upphaussade färskvariant som börjar ruttna redan efter någon dag i kylskåpet - Försvara erat ställningstagande!

Jag håller med, delvis i alla fall. Jag tycker att färskpotatisen har varit ovanligt dålig i år och har ibland valt bort den för "vanlig" smakrik dito. Med dålig menar jag att den varit skorvig, skadad och smakat tråkigt. Men, när färskpotatisen är bra är den en delikatess i sin enkelhet, med lite smör till en bit sill, eller i enkel fransk potatissallad till grillat. Sen är ju den vanliga potatisen mycket bättre som tillbehör till grytor och andra såsiga rätter och självklart till mos, gratänger m.m.
Citera
2013-07-12, 13:18
Medlem
Skinrippers avatar
Kan inte mer än instämma TS ang detta fenomen. Smaklös,vattnig och allmänt tråkig.. Lika spännande som en färdigmarinerad flinta som steks på en engångsgrill.
Citera
2013-07-12, 13:26
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Det jag gillar med färskpotatis är storleken, små och runda. Vi brukar tvätta dem, inte skala, sedan koka upp och avnjutes med löksoppa. Hur gott som helst.
Citera
2013-07-12, 13:32
Medlem
Tycker också att det är fullständigt sjukt vilka priser vissa betalar för den första färskpotatisen, dock ska citygross ha lite cred för att bjudit folk på ett älderboende på den första... Fin gest
Men det är väl en scandinavisk tradition att vara stolt över sitt lands färskpotatis, små guldklimpar.

Kan tipsa om ett recept jag brukar köra med som involverar grillen när vädret är så fantastisk som det varit dem senaste veckorna:
Släng ner några färskpotatisar, lite hackad röd/ sommarlök, mozzarella, olivolja och några rejäla tag salt och peppar ner i ett foliepaket.
Packa ihop och släng på grillen tills potatisen är mjuk. Gör små inviduella packet om du ska bjuda på käk för wow-känslan
Citera
2013-07-12, 15:02
Medlem
herrcarlssons avatar
Haha började tänka efter lite när jag såg TS och det är helt sant fast jag bara inte tänkt på det förut. Däremot så kan jag inte säga att jag tycker om potatissmaken så pass att jag föredrar vanlig potatis som dessutom måste skalas. Av någon anledning så tänker man alltid på grillat och färskpotatis som ett måste på sommaren.

Hörde däremot en annan grej här om dagen som jag var totalt ovetandes om. Kanske är det bara jag som missat det? "All potatis måste tvättas innan försäljning". Så man tvättar helt enkelt potatisen och sedan rör man ner en massa steril jord. Detta gör man för att få upp vikten och för att folk köper om det ser "ny-upptaget ut".
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-07-12 kl. 15:07.
Citera
2013-07-12, 15:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Hörde däremot en annan grej här om dagen som jag var totalt ovetandes om. Kanske är det bara jag som missat det? "All potatis måste tvättas innan försäljning. Så man tvättar helt enkelt potatisen och sedan rör man ner en massa steril jord. Detta gör man för att få upp vikten och för att folk köper om det ser "ny-upptaget ut".

Skickar den till tråden om matmyter. Har aldrig hört detta och är skeptisk. Men man vet ju aldrig...
Citera
2013-07-12, 15:13
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skickar den till tråden om matmyter. Har aldrig hört detta och är skeptisk. Men man vet ju aldrig...

Finns det en sådan tråd så länka gärna. Har inte kollat upp det själv, men vore ju kul att veta.
Citera
2013-07-12, 15:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Finns det en sådan tråd så länka gärna. Har inte kollat upp det själv, men vore ju kul att veta.

Här: https://www.flashback.org/t532715
Citera
2013-07-12, 15:53
Medlem
Aseeltares avatar
Grejen med färskpotatis är att den är en säsongsvara, då den tillhör sommaren, precis som julskinkan tillhör julen.

Tänk er själva att sitta på midsommar och äta matjessill med gräddfil och gräslök med en tråkig vanlig kokt potatis. Det finns inte i mitt huvud i alla fall. Eller till en nyfångad makrill med skirat smör och lingonsylt.

Sen vet jag inte vad du köper för färskpotatis då mina har klarat sig bra i kylen i 1 vecka.
Citera
2013-07-12, 17:56
Medlem
Gheteros avatar
Ha, du låter som den där killen som frågade "Vad är grejen med en blodig biff?"

Själv ser jag inte allt för många skillnader från de vanliga, förutom några grejer som jag fått berättat till mig från min farsa. Så någon kunnig kan rätta mig om jag har fel på det här punkterna:

Åtminstone de färskpotatisar som vuxit omkring där jag bor har kostat så lite som 6 kronor kilo, vilket har varit väldigt bra.

Sen så har de så tunna skal att det inte påverkar smakupplevelsen alls - Man behöver inte envisas med att skala dem (enda undantaget är potatismos. Bruna fläckar bland gult är inte fint.)

De har också en sådan förmåga att alla nya potatisar har samma koktid oavsett storlek.
Citera
2013-07-12, 18:22
Medlem
Quorthons avatar
Det är skillnad på färskpotatis och färskpotatis. Den man köper i början av juni som tvingats fram så snabbt det går smakar just ingenting och är vattnig. Den färskpotatis som vi plockar ute i landet framåt slutet av juli är däremot en helt annan potatis och inte smaklös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in