Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-11, 18:21
  #1
Medlem
Abow123s avatar
Grejen är den att jag som många andra inte har någon direkt disciplin på mig själv när det gäller att spara. Just nu är jag arbetslös, men kommer nu i början av Augusti att börja jobba. Jobbet kanske ger mellan 20-25k i bruttolön varje månaden. Jag hyr i andrahand i Stockholm, och kommer väl om några år köpa ett eget boende mellan 1,5-2 miljoner. Har en lägenhet för 1.6 som jag kan köpa av en kompis, men vet inte om erbjudandet finns kvar när jag ska köpa...

Detta är inget jag tänker göra NU, utan om kanske ett halvår eller något.

Jag tar ett privatlån på 350k. Jag betalar dom skulderna jag har nu, vilket är hos Klarna på runt 17-18k. Sen är jag tvungen att skaffa tandställning, som kommer att kosta 72k. Detta tillsammans blir cirka 90k, och resten av pengarna lägger jag bara undan för framtidens bostadsköp.

Kalla mig idiot, men vad tycker ni om tanken?
Oavsett om jag nu sparar pengarna själv, så måste jag ändå ta ett privatlån förr eller senare.
Det enda problemet jag kan se är att man betalar mer för vad man egentligen "sparar", men å andra sidan så får man ju ett tvång till att "spara", vilket får en till att "spara".
Citera
2013-07-11, 18:27
  #2
Medlem
Twatssons avatar
Spontant säger GL med att få ett blankolån på 350k utan några som helst tillgångar eller hygglig UC. Du får nog vara glad om du lyckas komma över ett SMS-lån på 5k.
Citera
2013-07-11, 18:28
  #3
Medlem
logitas avatar
Det är enklare om du bara lånar exakt vad du behöver nu (90000) och sedan begär att få en automatisk överföring från ditt lönekonto till ett sparkonto. På det sättet får du också "hjälp" att spara eftersom du aldrig ser de pengar som överförs till ditt sparkonto varje månad, och du slipper dessutom betala räntekostnaden för ditt "överlån" (det som du anser att du ska använda i framtiden men tänker låna nu).
Citera
2013-07-11, 18:29
  #4
Medlem
Abow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Spontant säger GL med att få ett blankolån på 350k utan några som helst tillgångar eller hygglig UC. Du får nog vara glad om du lyckas komma över ett SMS-lån på 5k.
Min kreditvärdighet just NU är inte så bra, men som jag skrev så är inte detta aktuellt just NU!
Citera
2013-07-11, 18:36
  #5
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Min kreditvärdighet just NU är inte så bra, men som jag skrev så är inte detta aktuellt just NU!

Du skrev om drygt 6 månader, det tar tid innan din kreditvärdighet går upp. Jag antar att din anställning kommer vara en provanställning vilket innebär att du kommer klassas som osäker för banken.

Det är tufft att få lån idag, jag lyfte över 300k under 2012 men blev ändå nekad lånelöfte eftersom de utgick från UC som ännu inte fått in uppgifter för 2012. Hade även 15% handpenning på lånet, då har de ändå den eventuella bostaden som säkerhet. Bytte bankman och fick tillslut mitt lånelöfte.

Tyvärr tror jag inte du kommer få något som helst lån först du har en fast anställning och knegat i över 12 månader. Lycka till
Citera
2013-07-11, 18:40
  #6
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Later helt sjukt bakvant dessutom ar det nog extremt fa (ingen?) som ger dig ett privatlan pa den summan med din inkomst. Du kommer forlora sa galet mycket i rantekostnader

Gor istallet sa att du har en automatiskt overforing till ett sparkonto direkt nar lonen gar in.
Citera
2013-07-11, 18:41
  #7
Medlem
Abow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Du skrev om drygt 6 månader, det tar tid innan din kreditvärdighet går upp. Jag antar att din anställning kommer vara en provanställning vilket innebär att du kommer klassas som osäker för banken.

Det är tufft att få lån idag, jag lyfte över 300k under 2012 men blev ändå nekad lånelöfte eftersom de utgick från UC som ännu inte fått in uppgifter för 2012. Hade även 15% handpenning på lånet, då har de ändå den eventuella bostaden som säkerhet. Bytte bankman och fick tillslut mitt lånelöfte.

Tyvärr tror jag inte du kommer få något som helst lån först du har en fast anställning och knegat i över 12 månader. Lycka till
Som f.d lånehandläggare så kan jag säga att du har rätt, om man gör fel!
Gick du till en vanlig bank då när du skulle ta lånet?
Man ska absolut inte gå till någon bank och försöka att få ett lån, då deras kreditupplysning sitter kvar i över ett år...
Citera
2013-07-11, 18:44
  #8
Medlem
MacNcheess avatar
tandställnig för 72k? hur skeva tänder har du egentligen?
Citera
2013-07-11, 18:45
  #9
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Forresten det dar med att du maste ta ett lan forr eller senare anda, det ar ju sa med lan att det ar battre att ta det senare sa att ranteperioden blir kortare. Eller hade du tankt att borja betala tillbaka det innan du anvander pengarna?
Citera
2013-07-11, 18:46
  #10
Medlem
Abow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacNchees
tandställnig för 72k? hur skeva tänder har du egentligen?
Priset har inget direkt med tänderna att göra, utan det är tekniken till behandlingen som kostar
Citera
2013-07-11, 18:48
  #11
Medlem
Abow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Forresten det dar med att du maste ta ett lan forr eller senare anda, det ar ju sa med lan att det ar battre att ta det senare sa att ranteperioden blir kortare. Eller hade du tankt att borja betala tillbaka det innan du anvander pengarna?
Meningen är att jag betalar av skulden innan jag ens använder dom lånade pengarna. Även om jag nu skulle bli arbetslös så finns pengarna kvar, och då är det bara räntan jag betalar.
Citera
2013-07-11, 19:01
  #12
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Meningen är att jag betalar av skulden innan jag ens använder dom lånade pengarna. Även om jag nu skulle bli arbetslös så finns pengarna kvar, och då är det bara räntan jag betalar.


Jag kanske ar trott men jag fattar inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback