Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-10, 08:30
  #1
Medlem
De tre unga kvinnorna som kidnappades av Ariel Castro och hölls fångna i hans hem i omkring tio år, talar nu ut i en känslosam video på Youtube. I filmklippet tackar de för allt stöd som de fått efter att de blev fritagna i maj.

Expressen har valt att inte länka till YouTube-videon. Istället lägger tidningen upp videon i sin egen filmspelare. Den som klickar på det klippet möts av 30 sekunder reklam. Det är bland annat Sonys mobiltelefon Experia som lockar potentiella kunder...

Vad är det här för vansinnigt agerande? Vad är det för idioter som sitter på sin feta bakar på Expressen? Har dessa dårar helt förlorat all känsla för rätt och fel? Har Expressen genom detta huvudlösa agerande nu permanent hamnat i träskjournalistiken?

Att sno en video på internet, pumpa upp den med reklam och sedan lansera som ett "klickmonster" har ju blivit Aftonbladets specialitet, men frågan är om inte Expressens agerande med den här videon markerar ett nytt bottennapp för den svenska pressen som plågas av vikande upplaga och svag lönsamhet...

Expressens artikel:
http://www.expressen.se/nyheter/kidn...kar-omvarlden/

Här finns kvinnornas egen orginalvideo som de själva lade upp på YouTube:
http://youtu.be/oG0WePdZoxg
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2013-07-10 kl. 09:02.
Citera
2013-07-10, 09:23
  #2
Medlem
Dr.Lecters avatar
Är du ärligt talat förvånad att en värdelös kvällsblaska gör så? Det enda de gör är att profitera på offer, hela tiden.
Citera
2013-07-10, 09:28
  #3
Medlem
Besvärjarens avatar
Jag förstår inte varför ni matar dem med era klick, jag lämnade Sv-media för 3 år sedan(efter valet) och mår allmänt mycket bättre av att helt enkelt inte se och reta mig på deras skit längre.
Citera
2013-07-10, 09:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Jag förstår inte varför ni matar dem med era klick, jag lämnade Sv-media för 3 år sedan(efter valet) och mår allmänt mycket bättre av att helt enkelt inte se och reta mig på deras skit längre.

Eller åtminstone sätta unvis.it/ framför så att de inte tjänar några pengar.
Citera
2013-07-10, 10:00
  #5
Medlem
Bullens avatar
Hur vet du att dom inte har tillåtelse att lägga ut 1 minut av den ursprungliga videon?
Är det inte så att du egentligen vet väldigt lite vad som ligger bakom vad som läggs ut?
Citera
2013-07-10, 10:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Hur vet du att dom inte har tillåtelse att lägga ut 1 minut av den ursprungliga videon?
Är det inte så att du egentligen vet väldigt lite vad som ligger bakom vad som läggs ut?

Det är mycket möjligt att jag vet väldigt lite om bakgrunden till Expressens märkliga beslut. Visst, det är säkert möjligt att kopiera vad som helst och sedan spela upp några sekunder för att vara på den säkra sidan. Ingen kommer klandra Expressen för att ha snott videon för att få extra klick på en ren marknadsföringstjänst.

Men hur kommer det sig att andra medier som exempelvis DN och SvD inte valt den linjen - där länkas till orginalvideon. Kanske det finns människor där vars moraliska kompass är annorlunda än webbredaktörerna på Expressen? Jo, det kan du sitta och fundera på...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback