Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-09, 23:31
  #1
Medlem
Jokerswes avatar
Tjenare FB. Sprang över till polarn för att uppdatera hand BIOS då han köpt ett GeForce 780 kort. Vi kopplade in allt som vanligt men när vi starts datorn så fastnade den på svartaskärmen med understrecket blinkades i vänstra hörnet. Vi testade med nya sladdar som är identiska med varandra och då startade datorn i ca 3 sekunder innan datorn dog och en liten lukt Kom ifrån datorn. Nu startar datorn i 1 sekund sen dör den. Så nättagget kan inte vara helt paj. Nyvarande agg är ett Corsair HX 750 W.
Är det bara att köpa ett nytt agg som gäller nu?
Citera
2013-07-09, 23:37
  #2
Medlem
Ojkans avatar
Ett 750W nätaggregat bör utan problem klara ett gtx 780.. Känns nästan som om det är fel på nätagget.

Ungefär samma sak hände mig för kanske två år sedan och jag bara lämnade in det söndriga nätagget och fick ett nytt tillbaka
Citera
2013-07-09, 23:50
  #3
Medlem
Jag är ingen expert, men om du är rädd om grejerna i datorn skulle jag inte riskera att starta med det nätagget fler gånger. Det är roligare att köpa ett nytt nätaggregat än en helt ny dator. Nu bör ju 750W definitivt räcka, men det kan vara något i nätaggregatet som är sönder och då lär du ju behöva ett nytt oavsett.
Citera
2013-07-10, 00:30
  #4
Medlem
Det är kortslutning och därför nätaggregatet slår ifrån.
Ett system som inte belastas drar inte ett skit knappt så det är inte att agget är för klent.

Prova att ta ur grafikkortet helt och starta och se om samma sak fortfarande händer.
Citera
2013-07-10, 09:58
  #5
Medlem
bygla nätaggreatet och kolla om det startar

http://www.sweclockers.com/forum/74-...or-felsokning/

mvh
t
__________________
Senast redigerad av tergo 2013-07-10 kl. 10:00.
Citera
2013-07-10, 15:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Vi testade med nya sladdar som är identiska med varandra och då startade datorn i ca 3 sekunder innan datorn dog och en liten lukt Kom ifrån datorn.
Säg inte att ni tog kablarna från ett annat modulärt nätagg. Om inte båda nätagg är av samma märke (möjligen samma modell också) så lär ni ha sabbat något. Kablarna är inte identiska även om de ser ut så.

Det ursprungliga felet kan ha varit struntsaker som mus, tangentbord, kringutrustning, kablar (USB, Sata, IDE osv) eller annat som han råkat komma åt och inte satt ordentligt.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-07-10 kl. 15:50.
Citera
2013-07-10, 19:22
  #7
Medlem
Jokerswes avatar
nepp det var extra sladdar från samma nätagg.
idaf köpte vi ett Corsair HX850. Samma sak som igår, det lyser och fläkten snurrar 1 sekund sen dör den. Vi har testat att plocka bort alla delar en i taget, dubbelkollat alla sladdar att de inte glappar. Allt förutom moderkortet. Så det är inte nätagget som spökar då vi köpte ett sprillans nytt.
Citera
2013-07-12, 05:21
  #8
Medlem
Megadeths avatar
nu är det lite konstigt att det just hänt när ni bytt till ett annat grafikkort. Har ni testat att plugga i det gamla och kolla om det fungerar? Om inte så är jag nästan helt säkert på att någon av minnesstickorna har pajat ihop. testa att plocka ur och kör en sticka i taget. fungerar något av dem så är det ju uteslutningsmetoden att den ena är trasig.

Just att felsöka minnen är det första man brukar göra när konstiga fel uppstår. Och många gånger är det faktiskt det som är det egentliga problemet.
Citera
2013-07-14, 14:12
  #9
Medlem
Cerebral Paress avatar
Lånar tråden lite då jag har fått problem med datorn och jag misstänker nätagget, men kanske har helt fel.

Det började med att datorn bara dog lite random, har jämt datorn igång annars. Dammsög ur den för att undvika överhettning, vilket jag trodde var felet först. Men numera startar han knappt, som att nätagget inte orkar starta igång den. Vissa gånger går den igång men dör då efter ett litet tag. Andra gånger går den igång och kanske dör redan när Windows ska laddas.

Kan problemet ligga i nätagget? Eller har ni någon annan fundering över vad det skulle kunna vara?

Tack för lånet
Citera
2013-07-14, 15:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerebral Pares
Lånar tråden lite då jag har fått problem med datorn och jag misstänker nätagget, men kanske har helt fel.

Det började med att datorn bara dog lite random, har jämt datorn igång annars. Dammsög ur den för att undvika överhettning, vilket jag trodde var felet först. Men numera startar han knappt, som att nätagget inte orkar starta igång den. Vissa gånger går den igång men dör då efter ett litet tag. Andra gånger går den igång och kanske dör redan när Windows ska laddas.

Kan problemet ligga i nätagget? Eller har ni någon annan fundering över vad det skulle kunna vara?

Tack för lånet
Rengör datorn på andra sätt. Man får aldrig dammsuga inne i datorn för du sabbar delarna. Spelar ingen roll att du inte rörde något. Ofta tar det en tid innan delar börja gå sönder pga det.

Menar du dör eller starta om?
Många blandar ihop och vet inte att det är stor skillnad mellan felen med lite olika lösningar.

Processor kylaren bruka folk vara väldigt dåliga på att montera och kontrollera att det verkligen sitter. Tex standard kylare kan sitta hårt med fel så att processorn får värme problem. Helst tar man ut moderkortet för att montera kylaren och kontrollera att det blev rätt från sidan och underifrån.

Gällande nätagget behöver vi veta dess märke, modell, ålder och vilket grafikkort som belastar den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback