Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-09, 09:24
  #1
Medlem
Hej.
Jag har en Jonsson 60 hk, 70-tal tror jag det är.
Jag har lite problem med att starta den. Har jag hela motorn i vattnet så går den inte igång. På land så startar motorn direkt, sedan om jag rullar ner båten i havet så dör motorn så fort jag fäller ner hela motorn, har ja motorn i uppfällt läge så bara en liten del utav motorn ligger i vattnet så håller den sig igång.

Jag hade precis motorn inlämnad och då byttes växelhusolja. Jag åkte in och pratade med honom som bytte detta och han sa att det skulle kunna bero på att tomgången var för låg, jag har försökt pilla lite på den men utan resultat.
Någon som är lite motor kunnig som kan klura ut vad detta felet beror på?
Citera
2013-07-09, 10:13
  #2
Medlem
Rejmos avatar
Nu är ju inte båtmotorer min grej, men min gissning skulle vara att den tar in vatten någonstans den inte borde med tanke på att upptagningen för kylvattnet sitter nere på motorn?

Alternativt som du sa att den helt enkelt inte orkar driva propellern med motståndet från vattnet, men det borde ju vara enkelt testat?
Citera
2013-07-09, 12:10
  #3
Medlem
JamesFs avatar
Skit någonstans i förgasaren som täpper till i visst läge.
Citera
2013-07-09, 21:24
  #4
Medlem
Pilla lite mer på tomgången som din servicekille sa, höj tomgången så att impeller klarar av att kyla motorn, dvs att den inte stannar när vattnet börjar strömma igenom motorn.
Citera
2013-07-09, 23:16
  #5
Medlem
kolla så att elkablarna är ok. tex att kabeln till dödaren alt nyckeln(stänger av motorn) kortsluts när du fäller ned motorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback