• 1
  • 2
2013-07-07, 23:08
Medlem
Jag har råkat ut för springmask. Det var ca 3 veckor sedan nu. Jag upptäckte dom genom att det kliade på kvällen, så dagen efter åkte jag till apoteket och köpte den receptfria medicinen Vanquin. Tog den som man skulle och hoppades såklart på att maskarna skulle försvinna. Efter två veckor ska ju kuren upprepas, men under dom där två veckorna fortsatte jag att se maskar varje dag. Dock var dom pyttesmå, knappt 2 mm långa, vissa ännu mindre tom, och jag kunde inte se att dom rörde sig.
Vet inte om det är värt att nämna, men maskarna har jag sett på pappret när jag har torkat mig efter jag har kissat. Har inte sett några när jag har försökt kolla i rumpan med en spegel, utan det är på just pappret. Och det är inte typ ihoprullat papper jag har sett, det är jag helt säker på.

Tog andra kuren efter två veckor, men jag fortsatte att se dom där på toapappret. Och det kliade även. Jag tog kuren på fredagen och när dom fortfarande inte hade försvunnit på måndagen så ringde jag Vårdcentralen och fick Vermox utskrivet.
Tog den tabletten på tidagen den här veckan och idag är det söndag och maskarna fortsätter att komma ut.

Jag har ju själv förstått att medicinerna inte har hjälpt på mig. Men finns det någon anledning till det? Jag städar mitt rum, toalett, byter sängkläder rätt ofta, sover med trosor, pyjamasbyxor och nu har jag även börjat sova på en handduk för att slippa byta sängkläder hela tiden. Eftersom maskarna inte har försvunnit så har jag ju inte kunnat bli återsmittad, eller? För då borde dom väl i alla fall försvinna en period?

Kan man kanske ta medicinerna på något annat sätt? Nu är det ju 1 vecka och två dagar kvar tills jag ska ta nästa Vermox-kur? Men kan jag ta en Vanquin-kur på tisdagen som kommer den här veckan, eller kan jag kanske ta en till Vermox-tablett?

Vill ju bara bli av med äcklena. VC sa att om dom inte försvann efter nästa Vermox-kur, så skulle jag komma ner och göra ett odlingsprov. Men vill ju bara få bort dom NU!
Hur som helst, alla tips är otroligt välkomna! Har hört massa om vitlök, blåbär, rödbetor. Så bara ös på med era tips så jag får bort dom nån gång!
Citera
2013-07-07, 23:10
Medlem
NovaOculuss avatar
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o.../Mask-i-magen/

Här står massor av matnyttigt.
Citera
2013-07-08, 11:57
Medlem
Läs min tråd, har precis samma problem som dig. Gick tilll läkaren idag efter att massor med medicin inte fungerat, han gav mig en kortison salva >_>

https://www.flashback.org/t2165857
Citera
2013-07-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kunchai
Läs min tråd, har precis samma problem som dig. Gick tilll läkaren idag efter att massor med medicin inte fungerat, han gav mig en kortison salva >_>

https://www.flashback.org/t2165857

Men herregud, vad tusan skulle kortison hjälpa emot?

Jag läste igenom hela din tråd, och jag har själv funderat på om kliet liksom kan bero på något annat. Men eftersom jag fortsätter att se små maskar varje dag och även nåt som ser ut som pyttesmå ägg, så vet jag inte längre. Döda maskar kan väl inte komma ut såhär långt efter ur kroppen?

Och btw, det här med att städa som tusan varje dag och byta sängkläder och ha sig, det spelar ingen roll egentligen. Visst, man ska vara mer noga med hygien och städning och så. Men man kan inte andas in ägg som vissa säger, utan det smittar när du har det på fingrarna och får in det i munnen. Så handhygienen är liksom det viktigaste. Värt att tänka på, innan du städar ihjäl dig!

Och ett förresten till. Sa din läkare nåt om varför maskarna inte ville dö?!
Senast redigerad av angelicagustavsson 2013-07-08 kl. 18:09.
Citera
2013-07-08, 18:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Men herregud, vad tusan skulle kortison hjälpa emot?

Om man varit infekterad under en längre tid och därför tvättat sig noga och ofta kan man få en kvarstående inflammation/irritation även efter maskinfektionen försvunnit. Kortison är ägnat att dämpa inflammationen och därmed få bort (den icke-längre maskrelaterade) klådan.
Citera
2013-07-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om man varit infekterad under en längre tid och därför tvättat sig noga och ofta kan man få en kvarstående inflammation/irritation även efter maskinfektionen försvunnit. Kortison är ägnat att dämpa inflammationen och därmed få bort (den icke-längre maskrelaterade) klådan.

Men om man ser något som liknar maskar, då borde dom väl fortfarande vara kvar?
Alltså, det låter ju bara äckligt att snacka om mask, men finns det något annat som kan komma ut, som liknar just masken? Tänker eftersom jag verkligen har spolat vatten, så kanske huden är torr eller nåt och det kanske är torr hud som ligger på pappret?

Får ju inga vettiga svar från 1177 direkt.
Citera
2013-07-08, 18:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Men om man ser något som liknar maskar, då borde dom väl fortfarande vara kvar?
Alltså, det låter ju bara äckligt att snacka om mask, men finns det något annat som kan komma ut, som liknar just masken? Tänker eftersom jag verkligen har spolat vatten, så kanske huden är torr eller nåt och det kanske är torr hud som ligger på pappret?

Får ju inga vettiga svar från 1177 direkt.

Nu är ni ju för närvarande två stycken i det här forumet som har mask och vad jag förstår det var det inte DU som fick kortison utan Kunchai. Denne fick det utskrivet efter läkarkontakt och undersökning.

Vad du ser på pappret är ju oerhört svårt att uttala sig om. Maskar? Torr hud? Rullat toalettpapper? Men det så klart, spolar man med vatten och gnuggar med papper uppstår ju en irritation (och därmed klåda) varken du har kvar mask eller ej.
Citera
2013-07-08, 19:12
Medlem
Citat:
Nu är ni ju för närvarande två stycken i det här forumet som har mask och vad jag förstår det var det inte DU som fick kortison utan Kunchai. Denne fick det utskrivet efter läkarkontakt och undersökning.

Vad du ser på pappret är ju oerhört svårt att uttala sig om. Maskar? Torr hud? Rullat toalettpapper? Men det så klart, spolar man med vatten och gnuggar med papper uppstår ju en irritation (och därmed klåda) varken du har kvar mask eller ej.

Okej, såhär då. Kan man för det första ha en sån torr rumpa, så att det lossnar hud ifrån den? Insidan utav rumpan då alltså, analöppningen för att vara riktigt petig.
Om det inte går, så kan jag ju likagärna utesluta det också, och då är det ju bara mask som finns kvar som alternativ...
Citera
2013-07-08, 19:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Okej, såhär då. Kan man för det första ha en sån torr rumpa, så att det lossnar hud ifrån den? Insidan utav rumpan då alltså, analöppningen för att vara riktigt petig.
Om det inte går, så kan jag ju likagärna utesluta det också, och då är det ju bara mask som finns kvar som alternativ...

Ja. På insidan finns en slemhinna som kan avstötas/avskavas precis som hud.
Citera
2013-07-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ja. På insidan finns en slemhinna som kan avstötas/avskavas precis som hud.

Okej, förhoppningsvis är det det jag ser då!!! Fast eftersom det kliar och kittlar till ibland, så är väl den där jäkla masken kvar. Fick tips om en salva som hette Inotyol, men den har ju inte direkt hjälpt.

Nu har jag en till fråga. Ringde 1177 förra veckan någon gång, på torsdagen tror jag eftersom masken inte hade försvunnit då (tog ju vermox på tisdagen). Tjejen jag pratade med då sa att eftersom kliet var kvar så var masken INTE borta, det fanns liksom inget annat som kunde klia eller se ut som maskar. Så hon sa att jag skulle ta en kur vanquin då, liksom två dagar efter en tablett vermox. Så jag tänkte ta en vanquin-kur imorn, då det har gått en vecka sen vermox. (Mycket vanquin och vermox, men jag hoppas du/ni ska förstå).
Men det jag började fundera på då är, ska jag ändå ta en vermox nästa tisdag, då det har gått två veckor sen första, eller ska jag hoppa den och bara köra på två kurer vanquin?
Citera
2013-07-08, 19:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Okej, förhoppningsvis är det det jag ser då!!! Fast eftersom det kliar och kittlar till ibland, så är väl den där jäkla masken kvar. Fick tips om en salva som hette Inotyol, men den har ju inte direkt hjälpt.

Nu har jag en till fråga. Ringde 1177 förra veckan någon gång, på torsdagen tror jag eftersom masken inte hade försvunnit då (tog ju vermox på tisdagen). Tjejen jag pratade med då sa att eftersom kliet var kvar så var masken INTE borta, det fanns liksom inget annat som kunde klia eller se ut som maskar. Så hon sa att jag skulle ta en kur vanquin då, liksom två dagar efter en tablett vermox. Så jag tänkte ta en vanquin-kur imorn, då det har gått en vecka sen vermox. (Mycket vanquin och vermox, men jag hoppas du/ni ska förstå).
Men det jag började fundera på då är, ska jag ändå ta en vermox nästa tisdag, då det har gått två veckor sen första, eller ska jag hoppa den och bara köra på två kurer vanquin?

Jag tycker att du bör boka en läkartid för att försöka utröna om du verkligen har mask.

Vad gäller dina parallella kurer förstår jag det som om du tagit din engångsdos vermox och att du snart ska ta din uppföljningsdos två veckor senare (för att undvika reinfektion), men att du mitt i intervallet tänker börja med vanquin (som också är en engångsdos följd av en uppföljningsdos om två veckor).

Är din fråga om du ska övergå till vanquin istället för att ta din uppföljningsdos vermox?
Citera
2013-07-08, 20:23
Medlem
Citat:
Jag tycker att du bör boka en läkartid för att försöka utröna om du verkligen har mask.

Vad gäller dina parallella kurer förstår jag det som om du tagit din engångsdos vermox och att du snart ska ta din uppföljningsdos två veckor senare (för att undvika reinfektion), men att du mitt i intervallet tänker börja med vanquin (som också är en engångsdos följd av en uppföljningsdos om två veckor).

Är din fråga om du ska övergå till vanquin istället för att ta din uppföljningsdos vermox?

Min fråga är egentligen om jag ska ta vanquin imorn, vermox nästa vecka (då det är 2 veckor sen första tabletten) och så vanquin veckan efter det, för att även upprepa den kuren. För hon på 1177 sa ju att jag skulle köra på vanquin två dagar efter att jag hade tagit min första vermox. Men jag själv ville avvakta lite, så jag tänkte att en vecka efter borde bli bättre mellanrum. Dum som jag var frågade jag inte om hur jag skulle fortsätta med pågående kur (vermox) eller om jag bara skulle skippa den och köra vanquin istället.

Jag tycker ju i och för sig att det känns väldigt dumt att inte fullfölja nån av kurerna. Så jag vet inte, kanske är bäst att ringa 1177 igen.

Men eftersom personen jag pratade med rekommenderade mig att ta en vanquin så nära inpå, så kan det väl inte vara farligt? Folk har ju snackat så mycket att dom kan bli resistenta av för mycket medicin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in