Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-06-20, 19:35
Medlem
Har haft springmask i snart en månad och blir helt galen.

Behandlade först med vanquin (flera veckor sen då), tog dos enligt förpackning. Brukar oftast försvinna med vanquin, har väl haft mask ngn gång när jag va liten minns jag och då försvann det direkt.

Nu försvann det inte på 2-3 dar, så tog en likadan dos till (ja enligt förpackningen ska man ta dosen efter 2 veckor igen men det är för att FÖRHINDRA återinfektion, de borde ju försvunnit på 3 dygn?).

Detta hjälpte dock inte heller. Så 2-3 dagar senare gick jag till läkaren, fick vermox utskrivet.

Tog 1 tablett som är den dosen man skall ta (sedan ska man ta en tablett efter 2 veckor igen)

Hade fof mask 2-3 dagar efter, så blev trött så jag tog 1 tablett om dagen i 3 dagar framåt.

Då försvann masken typ gradvis de 3 dagarna, och sedan var det "borta helt" i ca 3 dar.

Nu har det kommit tillbaka (har varit hur jävla hygienisk av mig sedan jag upptäckte jag hade mask, städat som en idiot, bytit sängkläder, kläder, dammat, damsugit, bytt handdukar, allt detta gör jag varje dag.

Så jag var tvungen att gå för att få fler recept på vermox. Innan dess tog jag en vanquin dos till,hjälpte nada.. Tog först 1 tablett som läkaren fof rekommenderade. Det tog inget på 2 dar så nu har jag tagit 3 tabletter i 3 dar i rad som förr. Det kliar mindre men fortfarande är det absolut där...

Vad fan är problemet? Har liksom överdoserat vermox och vanquin och hållt galen hygien. Tidigare har det hjälpt med bara en vanquin dos för att bli väck dem.

Jag förstår ifall jag slarvat och maskarna skulle vara tillbaka om 2 veckor men nu vill de inte ens försvinna från början.

Har tagit vermox 100mg.
Senast redigerad av Kunchai 2013-06-20 kl. 19:39.
Citera
2013-06-20, 19:41
Medlem
headsteps avatar
Kliar det mycket?

Ungefär som att det kliar "lite", du kliar tillbaka och ditt kliande drar sen igång en helt sjuk cirkus av klåda? Det är ju så skönt att dra en handduk i röven fram och tillbaka...

Har tyvärr inget tips men är det inte så att det försvinner av sig självt efter nån månad, eller år i värsta fall?
Citera
2013-06-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Kliar det mycket?

Ungefär som att det kliar "lite", du kliar tillbaka och ditt kliande drar sen igång en helt sjuk cirkus av klåda? Det är ju så skönt att dra en handduk i röven fram och tillbaka...

Har tyvärr inget tips men är det inte så att det försvinner av sig självt efter nån månad, eller år i värsta fall?

Kliar + obehaglig känsla konstant. Har inte kliat tillbaka en enda gång sen jag känt det, som sagt, hygien!

Jag vet att om man ska behandla annan mask så är det 2 tabletter om dagen i 3 dar. Funderar att prova den dosen eller hitta 500mg tabletter....
Citera
2013-06-20, 20:01
Moderator
Tinuviels avatar
Har du bytt sängkläder varje dag?
Citera
2013-06-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har du bytt sängkläder varje dag?

Inte exakt varje men har sovit med byxor /shorts på som jag bytt varje dag.
Citera
2013-06-20, 20:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kunchai
Inte exakt varje men har sovit med byxor /shorts på som jag bytt varje dag.
Inte bra nog. Du måste medicinera, duscha och byta sängkläder varje dag.
Citera
2013-06-20, 20:30
Medlem
Citat:
Inte bra nog. Du måste medicinera, duscha och byta sängkläder varje dag.

Jo förstår att de kommer tillbaka annars, men nu vill det inte ens försvinna...
Citera
2013-06-20, 20:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jo förstår att de kommer tillbaka annars, men nu vill det inte ens försvinna...
De försvinner inte för att du inte utrotar dem helt. I och med att du slarvar med dina sängkläder lyckas de överleva.
Citera
2013-06-20, 20:44
Medlem
Citat:
De försvinner inte för att du inte utrotar dem helt. I och med att du slarvar med dina sängkläder lyckas de överleva.

Aja får försöka städa ännu mer då
Citera
2013-06-23, 02:36
Medlem
Citat:

Känns ju att om man sover med underkläder + byxor så borde man inte behöva byta sängkläder varje dag?

Dödar desinfektionsmedel äggen? från ytor alltså om jag städar. Finns det några medel som dödar?
Citera
2013-06-23, 12:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Känns ju att om man sover med underkläder + byxor så borde man inte behöva byta sängkläder varje dag?
Tycker du att den strategin fungerat hittills?
Citat:
Dödar desinfektionsmedel äggen? från ytor alltså om jag städar. Finns det några medel som dödar?
Vanliga rengöringsmedel fungerar bra.

När det är så här envist är det viktiga är att du tvättar och byter kläder varje dag samt tvättar och byter sängkläder. Detta i kombination med medicin.

Det är också viktigt att tvätta händerna ofta då maskäggen fastnar på händerna och man då kan få i sig dem igen när man äter.
Citera
2013-07-02, 19:05
Medlem
Citat:
Tycker du att den strategin fungerat hittills?

Vanliga rengöringsmedel fungerar bra.

När det är så här envist är det viktiga är att du tvättar och byter kläder varje dag samt tvättar och byter sängkläder. Detta i kombination med medicin.

Det är också viktigt att tvätta händerna ofta då maskäggen fastnar på händerna och man då kan få i sig dem igen när man äter.

'jag vet jag har läst på som en idiot om detta.
Är dock dum som en jävla idiot för har tvättat allt i 40 grader, man måste la köra i 60 eller 90 grader?

Har iaf kört ditt råd i över en vecka och har just avslutat en kur då jag tagit 2 tabletter om dagen i 3 dar. Detta rekommenderade dem när jag köpte vermox utomlands (självklart bara i sverige det är receptbelagt >_>).

4e dagen, fof mask... seriöst börjar tappa hoppet.... Ska ta fler tabletter och tvätta i 60-90 grader ALLT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in