2013-10-24, 21:14
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Skytten misstänks nu för brott http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-misstanks-for-dodsvallande/
Intressant. Jag gillade inte att Aftonbladet censurerade filmklippet genom att klippa bort det sista skottet. Bra att någon lade upp en länk till den längre versionen någonstans här i tråden.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2013-10-24, 21:21
Moderator
Knivmördaren och polisens skott är två helt skilda brott.
Polisens agerande diskuteras i en separat tråd i Brott och brottsbekämpning.

https://www.flashback.org/t2175522

/Mod
2013-10-24, 22:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Mest troligt är väl att det är "batong-polisen"...

Okej, så en polisen skjuter ihjäl GM och du tror att det är "batong-polisen" som gjort fel? Förklara dig!
Citera
2013-10-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Obduktionen ger svar på alla främmande ämnen i blodet eftersom man kör blodet i en gaskromatograf på SKL.

Ja utöver "vanliga" toxtester som går fortare, då.
Nej, man måste veta vad man skall leta efter.
Citera
2013-10-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Nej, man måste veta vad man skall leta efter.

Även detta blir litet OT i denna tråd (borde vara vetenskap/kemi) men jag svarar på ett riktat påstående.

Du har delvis rätt, men bara delvis; Alla kemiska anomalier i, exempel venblod, avslöjas med en gaskromatograf. Att sedan härleda en enskild topp tillbaka till en speciell förening är svårt. Det är riktigt.
Citera
2013-10-25, 11:50
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Nån som sparat bilder och info på GM? Sökte lite i tråden men många facebooklänkar fungerar inte längre.
Citera
2013-10-25, 13:22
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Nån som sparat bilder och info på GM? Sökte lite i tråden men många facebooklänkar fungerar inte längre.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/270115_10151645671390837_1045054444_n.jpg
längst till vänster (detta var dagen innan)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575352_10151416502391693_1664573802_n.jpg
den ende killen med svart tröja utan logo

http://www.exponerat.info/wp-content/uploads/2013/07/2013-07-08-15-35-17_Max-Nicolas-Hogge-M%C3%BCmmel-Estemar.jpg
Citera
2013-10-25, 13:45
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/270115_10151645671390837_1045054444_n.jpg
längst till vänster (detta var dagen innan)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575352_10151416502391693_1664573802_n.jpg
den ende killen med svart tröja utan logo

http://www.exponerat.info/wp-content/uploads/2013/07/2013-07-08-15-35-17_Max-Nicolas-Hogge-M%C3%BCmmel-Estemar.jpg

Tack!
På ett sätt synd att han dog, hade varit intressant att se en intervju med honom i efterhand. Undrar alltid vad som försiggår i huvudet på såna här galningar. Påminner rätt mycket om Halloweenmordet i Oslo, där gärningsmannen inte heller var påverkad men helt plötsligt fick en total knäpp.

Vem i tråden kände snubben och har lite skvaller om honom? Hur var han som person innan händelsen?
Citera
2013-11-02, 22:17
Medlem
karlinges avatar
Breiviks mamma skrev tydligen ett öppet brev hon skulle läsa upp på årsdagen av attentaten.

Mamman till denne gosse fanns på facebook tills dagen efter dessa dåd, då hon tog bort sig, likt halva släkten med samma efternamn.

När GM dog och ingen utredning sker, förutom på polisen som sköt, tycker jag att det finns ett visst uns av moralansvar att gå ut med någon slags förklaring. Speciellt med detta allmänintresse då det visade sig att GM inte var påverkad av droger!

Fanns det en historia av psykisk sjukdom eller har mor, far eller bäste vän hört varningsklockor eller sett personlighetsförändringar på GM? Var han knepig redan som barn?

Detta är inte något jag vill "gotta mig i" utan en slags lugnande förklaring om hur allt byggde upp till denna dag, och en slags förklaring på att en vanlig kille inte bara "flippar ur" i en mordturne en morgon han vaknar på sin semester.

Det här är en uppmuntran till släkt, vänner, grannar eller kampsportsklubben att ge sin syn på detta otroligt vidriga och mystiska event med massor av frågetecken.

Till och med ett av BO har talat öppet om detta till media en månad efter han blev attackerad. Där snackar vi kurage!

.
Citera
2013-11-09, 23:32
Medlem
crazydiamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Breiviks mamma skrev tydligen ett öppet brev hon skulle läsa upp på årsdagen av attentaten.

Mamman till denne gosse fanns på facebook tills dagen efter dessa dåd, då hon tog bort sig, likt halva släkten med samma efternamn.

När GM dog och ingen utredning sker, förutom på polisen som sköt, tycker jag att det finns ett visst uns av moralansvar att gå ut med någon slags förklaring. Speciellt med detta allmänintresse då det visade sig att GM inte var påverkad av droger!

Fanns det en historia av psykisk sjukdom eller har mor, far eller bäste vän hört varningsklockor eller sett personlighetsförändringar på GM? Var han knepig redan som barn?

Detta är inte något jag vill "gotta mig i" utan en slags lugnande förklaring om hur allt byggde upp till denna dag, och en slags förklaring på att en vanlig kille inte bara "flippar ur" i en mordturne en morgon han vaknar på sin semester.

Det här är en uppmuntran till släkt, vänner, grannar eller kampsportsklubben att ge sin syn på detta otroligt vidriga och mystiska event med massor av frågetecken.

Till och med ett av BO har talat öppet om detta till media en månad efter han blev attackerad. Där snackar vi kurage!

.

Du kan låtsas vara en bestört medmänniska som värnar för samhället hur mycket du vill. Jag tror inte det finns någon som inte ser att du bara är ute efter någon slags inside-information. GM var en nära vän och det finns ingenting i hans historia, beteende eller person som på något sätt kan förklara vad som hände. Ovetandet är något som vi alla måste leva med. Och du som verkar tycka att ovetandet är så otroligt jobbigt att känna vid kan väl kanske förstå hur mycket det tär på oss som var nära att ta in vad som hände. Så lägg ner för fan, det finns ingen lång bakgrund med psykiska problem, det fanns inga varningsklockor överhuvudtaget. Det som hänt är det mest otänkbara jag kan tänka mig och ändå är det ett faktum. Du håller på och snackar som om det är någon skyldighet att du ska få allt förklarat när ingen ens kan förklara det för sig själva. Ingen är skyldig dig någonting, punkt.
Citera
2013-11-10, 00:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazydiamond
Du kan låtsas vara en bestört medmänniska som värnar för samhället hur mycket du vill. Jag tror inte det finns någon som inte ser att du bara är ute efter någon slags inside-information. GM var en nära vän och det finns ingenting i hans historia, beteende eller person som på något sätt kan förklara vad som hände. Ovetandet är något som vi alla måste leva med. Och du som verkar tycka att ovetandet är så otroligt jobbigt att känna vid kan väl kanske förstå hur mycket det tär på oss som var nära att ta in vad som hände. Så lägg ner för fan, det finns ingen lång bakgrund med psykiska problem, det fanns inga varningsklockor överhuvudtaget. Det som hänt är det mest otänkbara jag kan tänka mig och ändå är det ett faktum. Du håller på och snackar som om det är någon skyldighet att du ska få allt förklarat när ingen ens kan förklara det för sig själva. Ingen är skyldig dig någonting, punkt.

Han tyckte uppenbarligen om att bruka våld mot andra människor, även innan denna ödesdigra dag.
Citera
2013-11-10, 00:26
Medlem
crazydiamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Han tyckte uppenbarligen om att bruka våld mot andra människor, även innan denna ödesdigra dag.

Jasså? Det hade jag ingen aning om. Vad pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in