Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-12, 09:29
  #1
Medlem
Kanavanss avatar
OK, har blivit övertygad om att det kan vara bra att köpa en maskin om man vill träna hemma. Någon speciell funktion man absolut bör ha på en sådan? Jag vill inte gå över 4000:- och har kollat in den här:

http://www.sportson.se/cycles/cycles_detail_html?pid=61

Några kommentarer på den?

Jag vill framförallt få smalare lår och fastare bak. Några tips på hur man ska lägga upp träningen för detta?
Citera
2005-06-12, 12:56
  #2
Medlem
Den där funkar nog huuur bra som helst, det är inte hemma-spinning du ska syssla med, förmodar jag, utan vanlig motionscykling för att bränna lite fläsk och bli "fit". Då är det fullt tillräcklig, det ända jag skulle vilja ha är en pulsmätare och ett reglage där man ställer in motståndet - that's good enough for me.

Om du bara vill ha mer slimmade ben och rumpa så räcker det oftast med att bränna bort fläsket som täcker dom, så hoppa upp på cykeln i 30-60minuter när du vaknar, innan frukost. Dra i dig ett par koppar svartkaffe och en massa vatten - sen är det bara att trampa på.
Orkar du och har tid/lust så kan du köra en runda på kvällen också, vänta minst en timma, gärna två, efter middagen/kvällsmålet och skutta upp på cykeln och dra en runda framför TV'n då också. Kör du på så och tänker på hur mycket, och vilken, mat du stoppar i dig så garanterar jag att kilona kommer att rasa av dig och du blir mer slimmad. Förän bättre resultat så kombinera gärna med lite styrketräning också, muskler bränner fett konstant i kroppen så ju mer du har desto högre fettförbränning har du. Styrketräning höjer alltså fettförbränningen över hela dygnet, en oslagbar kombination med kardio.

Kör hårt!
Citera
2005-06-12, 12:57
  #3
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
OK, har blivit övertygad om att det kan vara bra att köpa en maskin om man vill träna hemma. Någon speciell funktion man absolut bör ha på en sådan? Jag vill inte gå över 4000:- och har kollat in den här: http://www.sportson.se/cycles/cycles_detail_html?pid=61 Några kommentarer på den?

Jag vill framförallt få smalare lår och fastare bak. Några tips på hur man ska lägga upp träningen för detta?
Kolla tidigare tråd!

Cykeln du länkar till verkar dyr. Det verkar inte gå att ställa in sadel in i djupled. Och positionen är för upprätt. Det är ok om du är 60+ och har problem med rörligheten, inte annars. Har du någonsin testa ett spinningpass? Hur ser cyklarna ut där? Det är något sådant du ska söka efter.

Angående träningen så kan du inte punktförbränna fett från dina lår eller din bak. Att motionscykla är dock utmärkt för att förbränna fett i allmänhet. Du kommer endast att få större eller mer definierade muskler av intensiv cykling på tunga växlar, gärna delvis stående, ungefär som under ett riktigt intensivt spinning-pass med mycket 'backar'. Den typen av cykling går knappast att göra på penschis-cyklar som Monarken ovan.

En tråd om träning på motionscykel hittar du här.

Här förresten några exempel på 'spinningcyklar', flera under 4000 kr.
http://www.sportsmaster.se/prod/Disp...ucts.php?id=10
Citera
2005-06-12, 17:49
  #4
Medlem
danbanans avatar
Ett tips, köp en gammal Monark med stort hjul som sitter där fram, dem är klart bättre och robustare än den du länkar till enligt min egen erfarenhet.

Träningsprogram finns det en uppsjö av beroende på vad du är ute efter att träna, pm:a mig så kan jag ordna en hel hög till dig om du vill.
Citera
2005-06-12, 22:22
  #5
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danbanan
Ett tips, köp en gammal Monark med stort hjul som sitter där fram, dem är klart bättre och robustare än den du länkar till enligt min egen erfarenhet

Menar du att använda en vanlig cykel och använda något slags redskap som omvandlar den till en motionscykel? Var får man tag på sådant? Låter som en bra, och billigare idé. Jag är verkligen inte ute efter några avancerade grejer.
Citera
2005-06-12, 22:49
  #6
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Menar du att använda en vanlig cykel och använda något slags redskap som omvandlar den till en motionscykel?
Nej det menar han inte.

Men det du tänker på finns, och kallas en 'trainer'. Du behöver någon form av cykel med med växlar, en vanlig enkel mtb (sådana fås ju gratis på SIBA numera) går utmärkt. Bakdäcket måste dock vara av slick-typ. Sedan är allt som behövs en sådan här.
Citera
2005-06-12, 22:57
  #7
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Nej det menar han inte.

Men det du tänker på finns, och kallas en 'trainer'. Du behöver någon form av cykel med med växlar, en vanlig enkel mtb (sådana fås ju gratis på SIBA numera) går utmärkt. Bakdäcket måste dock vara av slick-typ. Sedan är allt som behövs sedan en sådan här.

Ah, OK. "Gammal monark" tänkte instinktivt på en vanlig cykel.

Danbanan: Gammal monark med stort hjul därfram... har du någon speciell i åtanke?
Citera
2005-06-13, 13:52
  #8
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Ah, OK. "Gammal monark" tänkte instinktivt på en vanlig cykel.

Danbanan: Gammal monark med stort hjul därfram... har du någon speciell i åtanke?

Njaaää...inte någon direkt modell, jag fick själv tag på en klenod i en 2nd hand affär för 200:-, funkar perfekt.
Det spelar ingen roll om det inte är en massa digitala finesser på den, ju mindre desto mindre som kan krångla o gå sönder.
Citera
2005-06-17, 12:48
  #9
Medlem
Kanavanss avatar
Har införskaffat en motionscykel nu och kört ett par pass.

Har lite funderingar på hur jag ska lägga upp träningen för att så snabbt som möjligt bränna överflödigt fett.

Nu i början har jag kört ett pass på morgon där jag drar i mig en kopp kaffe och sedan cyklar i en timme innan frukost. Sedan kör jag ett kvällspass på 45 minuter innan jag käkar middag. Jag sökte lite på pulsträning och såg att 60-65% av maxpuls rekommenderas att ligga på för att bränna fett på ett bra sätt, och jag försöker hålla mig där under hela cyklingen.

Några kommentarer på detta? Jag är inte van att träna, tror ni att det är risk för överträning om jag tränar så här varje dag?
Citera
2005-06-17, 13:12
  #10
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Nu i början har jag kört ett pass på morgon där jag drar i mig en kopp kaffe och sedan cyklar i en timme innan frukost. Sedan kör jag ett kvällspass på 45 minuter innan jag käkar middag. Jag sökte lite på pulsträning och såg att 60-65% av maxpuls rekommenderas att ligga på för att bränna fett på ett bra sätt, och jag försöker hålla mig där under hela cyklingen.
Det låter bra och sköter du kosten och tränar regelbundet så kommer du att minska ganska snabbt i vikt. Överträning vid lågintensitet behöver du nog inte oroa dig för, men två pass per dag kan bli lite tröttsamt. Försök hitta någon annan motionsform också, eller bara ut och gå lite. Annars är det risk att du tröttnar snabbt på att sitta och harva på motionscykeln.
Citera
2005-06-17, 13:18
  #11
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Det låter bra och sköter du kosten och tränar regelbundet så kommer du att minska ganska snabbt i vikt. Överträning vid lågintensitet behöver du nog inte oroa dig för, men två pass per dag kan bli lite tröttsamt. Försök hitta någon annan motionsform också, eller bara ut och gå lite. Annars är det risk att du tröttnar snabbt på att sitta och harva på motionscykeln.

Ja, det har du nog rätt i. Morgonpasset kommer jag nog att köra varje dag, men kvällspasset blir nog inte varje dag. Ska varva med promenader och tennis.
Citera
2006-10-17, 17:18
  #12
Medlem
Jag har också kollat på en träningscykel vid namn Extreme Fit XP 506 som jag hittade på Team Sportias hemsien jag vill ha mer info om den , nån som vet var man kan hitta det eller har tips på någon liknande motionscykel som är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback