• 1
  • 2
2013-07-03, 01:33
Medlem
j.loows avatar
Hallå där allesammans, min mor skall köpa bil, men när man går ut på blocket.se, finns det ju bara miljardertals Peugeot´er och Citroën´er.
Är dom bra? Eller säljs det så många för att folk vill bli av med skiten?
Vilka modeller av båda, är då att föredra, framför andra?
Tacksam för era svar.
Citera
2013-07-03, 01:41
Medlem
majordoes avatar
Citroën enligt mig, jag har dock ingen uppfattning om hållbarhet, men när det gäller snygga bilar så vinner Citroën
Citera
2013-07-03, 01:50
Medlem
Swe1227s avatar
Peugeot vinner, sist kommer Renault Och för att svara på frågan, Ja dom är väl som bilar är mest. Finns många små, bensinsnåla bilar från märkena.
Citera
2013-07-03, 02:20
Medlem
Eclairs avatar
Generellt tips, håll dig ifrån franska bilar.
Varför? Har du någonsin hört talas om någon fantastiskt produkt från Frankrike? Nej inte jag heller. Det är nog för att det inte finns sådana där.

Hört talas om tysk ingenjörskonst och noggrannhet? Jag med.
Hört talas om Japansk innovation i elektronik? Jag med.

Kort sagt, båda har kompetensen att bygga bra produkter och det smittar självklart av sig till alla former av produktioner, inklusive bilar.

Vad är viktigt?:

Driftsäkerhet --> Japanskt
Toyota, Honda, Mazda, Subaru

Innovation och stil --> Tyskt (inte Opel)
BMW, Mercedes, Audi, VW
Citera
2013-07-03, 03:46
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclair
Varför? Har du någonsin hört talas om någon fantastiskt produkt från Frankrike? Nej inte jag heller. Det är nog för att det inte finns sådana där.

Kort sagt, båda har kompetensen att bygga bra produkter och det smittar självklart av sig till alla former av produktioner, inklusive bilar.

Vad är viktigt?:

BMW, Mercedes, Audi, VW

Nej man undrar ju lite, när det säljs så förbannat många på t.ex blocket.se
En av mina släktingar, har kört Peugeot 308CC, nu är hon inne på sin andra, och den första hade hon så länge, att jag började undra om inte molekylerna skulle börja upplösas snart.
Men man vet ju aldrig, hon kanske bara har haft tur helt enkelt.
Själv är jag absolut inget personligt fanboy av deras 3 märken, och när man läser hur många miljarder både i lån och inpumpningar, franska staten har gjort så börjar man ju undra lite.
Jag menar se på Volvo, se på Saab.
Volvo ägs av Kineserna, och innan så var det Ford, (vars namn för min del är en svordom.)
Saab gick i konkurs, och senast var det clownen Müller, som skyller alla hans fel på andra.
Nu ska väl kineserna bygga Saab elbilar, men där är dom inte riktigt än, så vi får se vad som händer.
Men det jag ville komma fram till, var att både Volvo och Saab nog var tusentals gånger bättre, än dom franska märkena, men ändå gick dom med förlust och såldes iväg.
Jag får väl se om hon kan få tag på någon Japansk bil, men den Mazda jag hittade, säljs av en Turk-firma, (bara så ni vet jag är ej rasist eller så), men jag håller mig om jag kan, borta från bilaffär med den sortens personer.
Citera
2013-07-03, 07:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Eclair

Vad är viktigt?:

BMW, Mercedes, Audi, VW
Fantastiska produkter från Frankrike finns det ju hur mycket som helst, misstänker att du inte är så gammal så du lär dig kanske du med.
Både historiskt och nu finns och har det funnits fantastiska produkter från det landet. Mat, vin, cyklar, bilar, mode, kosmetika osv.

Franska bilar är som andra mest, inget att vara rädd för. PSA är ju både Citroën och Peugeot, det är ju förvisso olika fabriker så kvalitet och en del produktion skiljer ju. Men komponenter och drivlinor är samma, många konstruktionslösningar likaså. De bygger ju dessutom snygga bilar, nåt som Tyskarna aldrig klarat.

Kvalitetsmässigt så ligger ju PSA ungefär som billiga VAG-bilar, VW, SEAT, Skoda, så kan man tänka sig köra nån sån så ska man inte vara orolig.
De rostar dessutom betydligt mindre än de Tyska märkena.

Gillar man designen och vill ha en billig bil är det inget att vara rädd för. Dessutom, den dagen det krånglar (för det gör alla bilar) eller ska servas, så är de betydligt mer mekvänliga än exv. VW.

Renault är en annan historia, de har bra modeller de med, men generellt sett är de sämre och dessutom mer invecklade och krångliga att reparera. Fast åas. de är inte så dåliga att man behöver vara rädd för att köpa en. Många är nöjda med sina Renaulter.
Citera
2013-07-03, 08:27
Medlem
Forbliranonyms avatar
Gemensamt för många franska bilar är att de har sjukt mycket elfel, jag skulle köpt en tysk eller japansk bil som någon tidigare sa. Tex en golf vore bra för din mor, riktiga stridsvagnar är det dessutom. Kop inte 1,6 då det är en extremt dålig motor enligt många.
Citera
2013-07-03, 08:44
Medlem
My name is Earls avatar
Har haft en Peugeot 406, en otroligt bra och problemfri bil som dessutom också är billig.
Citera
2013-07-03, 09:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Gemensamt för många franska bilar är att de har sjukt mycket elfel.
Du har en massa egen erfarenhet på det området förstår jag? Du får gärna komma med lite exempel på de otaliga elfelen som är på Franska bilar, särskilt bilar som är gjorda de senaste 15 åren.
Citera
2013-07-03, 10:04
Medlem
Fuzzs avatar
Mycket problem med bakbromsar på citroen och peugeot. Bromsskivor som måste bytas efter 4-5000 mil och ok som kärvar oftare än normalt. Skivorna är dyra pga komplett med hjullager. Avgas som rostar sönder på några år. Ta tex vw där man nästa aldrig behöver byta avgas.
Citera
2013-07-03, 10:09
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du har en massa egen erfarenhet på det området förstår jag? Du får gärna komma med lite exempel på de otaliga elfelen som är på Franska bilar, särskilt bilar som är gjorda de senaste 15 åren.

Jag själv skulle ALDRIG köpa en sån skitbil.

Ja min förra chef fick fel på sin nya puageot 407SW Årsmpdell 2005. Bakspegeln slutande funka , Ytterbakspegeln vek in sig när han körde, centrallåset slutade funka så han fick kliva in genom passagererar sätet en period.

Min mammas ex hade en C5 från 2002 som inte gjorde annat än var på verkstaden för små el fel, sätesvärmen, elstolen, centrallåset för att nämna några.

Så att dom har felfria bilar dom senaste 15 åren är skitsnack.
Citera
2013-07-03, 10:13
Medlem
Retsinas avatar
Nån som sa att franska bilar var lättmekade..Jo tjena. På citroen C5 så verkar det som man glömde placeringen av oljestickan när man tillverkade motorn och "slängde" dit den efterhand. Kan endast nås om man hissar upp bilen och underifrån.

Samma bil har också hela kabelstammen dragen under bilen i en sorts "kanal". Oskyddad och väl förankrad med plastbuntband.

Franska ingenjörer....

Fransmän ska hålla sig till mat och viner för bilar kan dom fanimig inte tillverka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in