• 1
  • 2
2013-07-03, 00:05
Medlem
R.Rs avatar
Har stött på ett underligt problem som jag faktiskt inte vet hur jag ska felsöka.

Titt som tätt blir filer jag laddar ner korrupta. Det händer med alla slags filer, från många olika sidor. De tankar klart på några sekunder (enligt firefox t ex är jag uppe i 5 mb/s fast jag egentligen har 10/10 fiber). Får samma resultat i en rad webbläsare så problemet verkar inte ligga där. Ibland funkar det att dra igång IE och tanka ner filen där men vanligtvis om jag inte får ner en fil första gången så är det kört sen.

Det är ganska irriterande och opraktiskt. Hur bör jag felsöka detta? Sitter på Windows 7 x64. Kan förstås vara i nätverket det spökar, har en gammal router som sjunger på sista versen. Tyvärr kan jag inte koppla bort den för tillfället så utesluter gärna andra fel först.
Citera
2013-07-03, 00:15
Medlem
TorrentLovers avatar
Disken?
Citera
2013-07-03, 00:25
Medlem
Conan Troutmans avatar
Ja låter som hårddisken, jag skulle även testa byta hårddiskkabel. Felsök hårddisken säger jag.
Citera
2013-07-03, 01:39
Medlem
jag hade snarlikt problem när jag packade upp rar-filer som INTE var korrupta/skadade då jag kollade upp med sfv-check.

de fel jag kan tänka är
1. trötta kablar mellan hdd->mobo. vissa sladdar sväller och beter sig underligt om de blir för varma
2. testa byt plats på kablarna mellan hdd->mobo
2. kolla så OS hdd ligger som master.

för mig räckte det att byta plats på kablarna.
Citera
2013-07-03, 10:13
Medlem
R.Rs avatar
Yes ska kolla hårddisken. Fast borde det inte märkas av annars också? Flyttar och kopierar mycket filer exempelvis utan problem, patchar olika spel mm mm.

Edit: Har kört chkdsk samt HDTune Pro och något till program, verkar inte vara något problem att läsa/skriva till den.
Senast redigerad av R.R 2013-07-03 kl. 10:34.
Citera
2013-07-03, 11:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Blir det sak samma om disken är defragmenterad?
Citera
2013-07-03, 11:26
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Blir det sak samma om disken är defragmenterad?

Japp det blir det.

Jävla krångel bara att få ner diagnostikverktyg. Hur bör jag gå vidare? Kopplade ur routern nyss men problemet kvarstår. Kan nätverkskabeln vara taskig eller borde den lagt av helt isåfall?
Citera
2013-07-03, 14:17
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Yes ska kolla hårddisken. Fast borde det inte märkas av annars också? Flyttar och kopierar mycket filer exempelvis utan problem, patchar olika spel mm mm.

Edit: Har kört chkdsk samt HDTune Pro och något till program, verkar inte vara något problem att läsa/skriva till den.
Kolla S.M.A.R.T. ändå.
Citera
2013-07-03, 14:32
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kolla S.M.A.R.T. ändå.

Redan gjort, allt ser ok ut.
Citera
2013-07-03, 17:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Är det samma resultat oavsett vilket program du använder? Får du problem om du kopierar filer mellan diskar/inom samma disk? Testat med stora filer samt många små?

Är det disken som är kass så uppträder problemet även när du kopierar filer fram och tillbaks. Är det ett enskilt program så kan det exempelvis vara dåliga inställningar i µTorrent som spökar. Gäller det bara saker du laddar hem så kan det vara en idé att kika på vad antivirusprogrammet och/eller brandväggen hittar på.
Citera
2013-07-03, 18:48
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Är det samma resultat oavsett vilket program du använder? Får du problem om du kopierar filer mellan diskar/inom samma disk? Testat med stora filer samt många små?

Är det disken som är kass så uppträder problemet även när du kopierar filer fram och tillbaks. Är det ett enskilt program så kan det exempelvis vara dåliga inställningar i µTorrent som spökar. Gäller det bara saker du laddar hem så kan det vara en idé att kika på vad antivirusprogrammet och/eller brandväggen hittar på.

I stort sett ja. Någon enstaka gång kan det t ex fungera att byta webbläsare men tror inte problemet ligger där - snarare så att detta verkar ske sporadiskt och det är förmodligen en lycklig slump om det fungerar i ett annat program. Aldrig haft problem med att kopiera över filer. Har en utvecklingsmiljö på en partition t ex medan jag kör lite annat på de andra så jag flyttar filer ganska flitigt.

Det är webbläsarna jag märkt av problemet med. Dvs när jag ska hämta en fil via dem. Uppstår bl.a i Firefox, Chrome, Opera, IE mf.l. uTorrent, spel som patchar sig osv verkar flyta på utan problem. Har kört samma AV Nod32 i flera år så har svårt att se att det blir problem där. Samma med brandväggen, ser inget konstigt i inställningarna heller.
Citera
2013-07-03, 22:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Då känns det som att vi åtminstone till en början kan utesluta hårddisken, men för att vara på den säkra sidan kan du ju ta en titt i Windows loggbok—har du hårdvaruproblem med diskar så syns de ganska så direkt där.

Nu får jag erkänna att jag inte har benkoll på hur nedladdningarna hanteras, men jag har för mig att webbläsarna inte gör någon checksummekoll på nedladdade filer, men det gör exempelvis µTorrent. Kan du se ett gäng felmeddelande om omsändningar i µTorrents loggar? Ligger problemet i nätverket eller trafik via nätverkskortet så kan det ju vara så att din torrentklient hämtar om delar som inte är okej så att du till slut får hem en komplett fil ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in