• 1
  • 2
2013-07-04, 21:33
Medlem
R.Rs avatar
Tror inte heller det görs någon checksum koll på filer via webbläsare.

Var ser man de loggarna i utorrent då? Jag ser programmets huvudlogg så att säga men ser inget konstigt i dem.

Skulle kolla windows brandväggen idag också, den verkar ha kukat till sig. Går inte att starta eller konfigurera och syns inte i listan över tjänster heller så något verkar ha blivit fel där. Hämtade ett verktyg från microsoft som skulle lösa problemet men det kunde inte göra något heller. Ska försöka gräva mer i det och se om det kan göras manuellt på något vänster.
Citera
2013-07-04, 22:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Var ser man de loggarna i utorrent då? Jag ser programmets huvudlogg så att säga men ser inget konstigt i dem.
De gånger jag haft problem med överföringar så har det stått där att det slängts en förbannad massa delar som fått hämtas om. Dessutom lär du få en massa torrents som inte klarar av den slutgiltiga hashkollen när nedladdningen är klar.
Citera
2013-07-05, 04:21
Medlem
Jag kan inte så mycket nätverk som jag skulle vilja kunna, men enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Transmi...rror_detection och http://en.wikipedia.org/wiki/Transmi...um_computation har TCP bara en 16-bitars error correction checksum. Jag har inte koll på matematiken för den kontroll-algoritmen heller, men säg att varje gång ett felaktigt paket kommer in p.g.a. någon nätverksstörning, finns det ungefär en chans på 65.5 tusen att det felaktiga paketet får samma checksum som det korrekta paketet, och accepteras som OK.

Utan ytterligare felkontroll, som i HTTP-protokollet där ingen dubbelkoll sker på det data som har kommit in, gör ett sådant accepterat felaktigt paket att hela filen blir korrupt. Om ditt nätverk fuckar upp 5% av TCP-paketen, kommer ungefär ett paket av 1.3 miljoner att vara ett paket som är felaktigt men ändå accepteras.

uTorrent, och antagligen speluppdateringar som måste vara säkra, gör däremot extra kontroller.

Enligt Wikipedia görs det förutom i TCP, även checksum-kontroller på Ethernet-nivå, så om felet ligger i en kabel måste det vara höga % fel eftersom det görs två checksums ovanpå varandra och det ändå blir fel. Å andra sidan är det väl mycket större chans att en nätverkskabel krånglar än att ett nätverkskort gör logiska fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in