Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-02, 10:58
  #1
Avstängd
Jag är 19 år och tjej, jag är 163 cm och väger 85 kg, Jag vet att jag lider av fetma osv
men jag vill till den 19nde Agusti gå ner 35 kg, av olika själ!
och min syster hade Anorexia tills föra sommaren och hon åt typ bara ett äpple om dagen och gick typ ner 6 kg i veckan, så om jag skulle äta två äpplen om dagen skulle jag väl kunna gå ner 5 kg i veckan ? alltså i 7 veckor, det kan väl inte skada så mycke eller? men är verkligen beroende av att gå ner i vikt snabbt! Och de blir ju 200 kcal om dagen.

Så vad tror ni?

Kommentera gärna, men inga spydiga, elaka eller krängande kommentarer Tack
Citera
2013-07-02, 11:15
  #2
Medlem
TheShapes avatar
Okej, jag ska verkligen försöka vara snäll, eftersom att du specifik efterfrågade det.

Men låt oss göra lite matte; Ett kilo kroppsfett ligger på ungefär 7000 kcal. En vuxen människa bränner i snitt 1500-2000 kcal om dagen. För att du skulle kunna gå ner ett kilo om dagen så måste du alltså göra av med drygt 5000 kcal utöver ditt dagliga "dosering" (och då får du naturligtvis inte äta nånting alls). Att jämföra, under ett halvmaraton (dvs. 2.1 mil) så bränner man ungefär 1300–1500 kcal. Tror inte att jag behöver fortsätta över hur orealistiskt det är. Naturligtvis så kommer det att resultera i att du tappar hår, förlorar tänder och har en hy som ser ut som en skinnpaj, tills du dör efter nån månad. Du borde snarare, som utomstående - se vad som händer med en människa som har anorexia vad det gör med människor. Det är ingen trevlig resa.

Och nu lite tough love; du är 19 år. Jag vet hur dum i huvudet man är i den åldern (ta det inte bokstavligt, i mer än att man är irrationell). Men en sak ska du ha klart för dig, du kommer inte att gå ner 35 kilo till den 19:e augusti. Bygg upp din självkänsla, börja träna och gå ner en stadig vikt som inte kommer att skada dig (en bra viktnergång är typ ett kilo i veckan, det hänger kroppen med någotsådär). Samt, ifrågasätt på vilket sätt livet ditt skulle bli bättre om du gick ner de magiska 35 kilo? Tänk om du "bara" gick ner 30. Vad skulle hända då? Världen imploderar under dina fötter?
Citera
2013-07-02, 11:43
  #3
Medlem
Bra skrivet av föregående.

Bästa hade varit om du hade kommit på att du behöver gå ner i vikt lite tidigare och börjat träna. Men du kan i alla fall tappa några kilo tills den 19 augusti. Det är inte omöjligt. Sätt upp några delmål. Motivera dig själv.
Se över din kost, dra ner på allt som har med skräpmat och göra.
Du skulle kunna börja Powerwalka i ett par timmar om dagen. Börja innan frulle med en timme. Käka därefter nyttig frukost. Sen på kvällen en runda till. Se till att få upp pulsen och bli svettig. Drick mycket vatten.
Glöm inte skysst musik i öronen!

Två äpplen om dagen är ren bullshit. Kommer inte funka. Du kommer vara skithungrig och må dåligt. Huvudvärk och diverse.
Citera
2013-07-02, 12:12
  #4
Medlem
Äter du 2 äpplen om dagen ställer kroppen om sig till svält skulle jag kunna tänka mig..

Det bästa är att äta så näringsrikt som möjligt.

Prova nutrilett eller liknande. det är i princip det kalorisnålaste man kan äta och vara säker på att du får i dig det du behöver för att överleva...


Annars en bra regel för att minska i vikt. Ät små portioner ofta...

Men svält inte kroppen det är det sämsta du kan göra om du vill gå ner i vikt.
Citera
2013-07-02, 12:28
  #5
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangerazzz
Äter du 2 äpplen om dagen ställer kroppen om sig till svält skulle jag kunna tänka mig..

Det bästa är att äta så näringsrikt som möjligt.

Prova nutrilett eller liknande. det är i princip det kalorisnålaste man kan äta och vara säker på att du får i dig det du behöver för att överleva...


Annars en bra regel för att minska i vikt. Ät små portioner ofta...

Men svält inte kroppen det är det sämsta du kan göra om du vill gå ner i vikt.

Men sluta med hittepå. Finns inget som heter "svältläge" (åtminstone inte i dess vardagliga tal) och det spelar ingen roll om hur ofta man äter, mer än att det är lättare att kontrollera om man ska räkna energiintaget (ett vanligt misstag som överviktiga människor gör, är att de "svälter" sig själv hela dagen, för att på kvällen svälla i sig pizza, godis och läsk, för att därefter finna det besynnerligt att de inte går ner i vikt trots att "de har bara ätit en gång idag").

Däremot så minskar givetvis energiförbrukningen ju mindre man är, vilket talar för sig själv. Föreställ dig att du tar en powerwalk med 20 kilo extra fördelat runt kroppen. Klart att det kommer att bli mycket mer ansträngande mot för om du inte bär på det.
Citera
2013-07-03, 14:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Men sluta med hittepå. Finns inget som heter "svältläge" (åtminstone inte i dess vardagliga tal) och det spelar ingen roll om hur ofta man äter, mer än att det är lättare att kontrollera om man ska räkna energiintaget (ett vanligt misstag som överviktiga människor gör, är att de "svälter" sig själv hela dagen, för att på kvällen svälla i sig pizza, godis och läsk, för att därefter finna det besynnerligt att de inte går ner i vikt trots att "de har bara ätit en gång idag").

Däremot så minskar givetvis energiförbrukningen ju mindre man är, vilket talar för sig själv. Föreställ dig att du tar en powerwalk med 20 kilo extra fördelat runt kroppen. Klart att det kommer att bli mycket mer ansträngande mot för om du inte bär på det.

Fast svältläge finns ju visst.

Till ts: Otroligt dålig idé, du kommer bli jätte hungrig och kroppen kommer inte få den näring som den behöver. Bättre att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt!
Citera
2013-07-04, 01:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtusenhundra
Fast svältläge finns ju visst.

Till ts: Otroligt dålig idé, du kommer bli jätte hungrig och kroppen kommer inte få den näring som den behöver. Bättre att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt!

Du får gärna komma med vetenskapliga belägg för ditt svältläge. Det kan uppkomma temporära metaboliska störningar efter en lång tids dietande med höga kaloriunderskott, men dessa är temporära. För att skada din metabolism permanent så måste det vara ganska extremt, inte bara kalorimässigt per dag men också över tidsperioden. Notera där att den förändringen som kan ske oftast inte är märkbar, vi pratar inte om att kroppen skulle anpassa sig till din diet, typ att om du käkar två äpplen om dagen kan du bara äta det i framtiden om du vill vara på balans (som förespråkare av svältläge oftast säger), utan vi pratar högst om hundra kalorier eller så, och det är extremt det med.
Citera
2013-07-04, 09:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Du får gärna komma med vetenskapliga belägg för ditt svältläge. Det kan uppkomma temporära metaboliska störningar efter en lång tids dietande med höga kaloriunderskott, men dessa är temporära. För att skada din metabolism permanent så måste det vara ganska extremt, inte bara kalorimässigt per dag men också över tidsperioden. Notera där att den förändringen som kan ske oftast inte är märkbar, vi pratar inte om att kroppen skulle anpassa sig till din diet, typ att om du käkar två äpplen om dagen kan du bara äta det i framtiden om du vill vara på balans (som förespråkare av svältläge oftast säger), utan vi pratar högst om hundra kalorier eller så, och det är extremt det med.

Nja, jag pratar av egna erfarenheter. Jag åt väldigt dåligt ett tag och då pratade läkarna om att min kropp hade gått in i ett så kallat "svältläge" och dragit in på vissa funktioner för att den inte fick den näring den behövde. Hur det ligger till med metabolismen har jag ingen aning om men det jag upplevde var bland annat att jag frös konstant, fick massa blåmärken och tappade orken till precis allting. När jag började äta mer så blev allt normalt igen och dett är det jag syftar på när jag pratar om svältläge, så vi kanske menar olika saker.

Även om det nu skulle vara så att svältläget inte påverkar metabolismen så påverkar det ju ändå vikten eftersom man knappt orkar röra på sig alls.
Citera
2013-08-20, 00:26
  #9
Medlem
neverborns avatar
skrämmande att vi är lika gamla, ändå vet och kan jag så mycket mer än dig. såna här idéer gör mig bara förbannad.

du ska fan inte banta genom att äta två små jävla äpplen om dagen.

släpa röven till gymmet. kör båda styrketräning (NEJ, du kommer inte se ut som en bodybuilder av det, mer muskler = högre förbränning) och konditionsträning. ät inte skräpmat. ät inte snabba kolhydrater (vitt ris, vitt mjöl, socker osv) ät istället långsamma mer mycket fibrer, ät mycket grönsaker och frukt, gärna bär. ät en stadig och bra frukost. ät 5-6 proteinrika mindre portioner mat per dag.

äter du 2 äpplen om dagen kommer du för det första att må skit. om du nu lyckas gå ner så mycket du vill genom denna metod (vilket jag gissar på att du inte kommer!) så kommer du, om du inte börjar äta igen, dö, och om du börjar äta som förut igen, kommer du gå upp allt igen!

gå inte på någon jävla diet. ändra din livsstil och ät nyttigare och träna så lär du va snygg som fan resten av livet sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback