2013-07-02, 15:05
Medlem
Det är mest en bekvämlighets sak med automatlåda. En nackdel med en äldre automatlåda är väl att man inte har någon möjlighet i de flesta fall att inte påverka vilken växel man kör på. Ibland så kan det kännas som man har för hög växel i.

Automatlådor är inget hemligt, det går i många fall att skruva med själv och behöver inte bli så dyrt att laga. bara att läsa på lite.

Kom på fler nackdelar med automat, dyrare service eftersom den kräver filter och oljebyten lite då och då. Oftast byter man aldrig olja i en manuell låda under bilens livstid.

Men så otroligt bekvämt att köra med när man vant sig.
Citera
2013-07-02, 15:08
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Mjo, t.ex. Gallardo LP 550-2 kommer med manuell låda som standard.

Ok, fel av mig. Men 560 och 570 kommer med E-Gear, om det sen går att få manuell ska jag låta vara osagt. Aventadoren kan inte fås med manuell i alla fall, risken är överhängande att detsamma kommer att ske med nästa generation Gallardo.
Citera
2013-07-02, 15:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Att köra manuellt på Sveavägen på väg från jobbet i rusningstrafik är lika lockande som att vara med i en krokiklass och Gudrun Schyman är den ständiga modellen i fråga.

Ser f.ö. ingen nytta med manuell växellåda.
Citera
2013-07-02, 16:52
Medlem
Varför ska man inte köra med automat? för att känna sig duktig för att man har lite mer att hålla koll på? det är lite av bilden jag får av TS när han kallar dessa personer handikappade.
Citera
2013-07-02, 16:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Mjo, t.ex. Gallardo LP 550-2 kommer med manuell låda som standard.
Fast dom som skall köra den på gatan väljer väl E-gear tillägget ?
Citera
2013-07-02, 16:58
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadan-todd
Varför ska man inte köra med automat? för att känna sig duktig för att man har lite mer att hålla koll på? det är lite av bilden jag får av TS när han kallar dessa personer handikappade.

Ont: Har numera en hyrbil för tillfället med automat. Fy bubblan vad skönt det var med det!!
Citera
2013-07-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp

Ont: Har numera en hyrbil för tillfället med automat. Fy bubblan vad skönt det var med det!!

Visst är det.Aldrig mera manuell.
Citera
2013-07-02, 17:02
Medlem
Stone..s avatar
För alla är inte likadana, man gillar olika.
Citera
2013-07-02, 17:17
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fast dom som skall köra den på gatan väljer väl E-gear tillägget ?

Det är nog ett vanligt tillval. Min poäng var bara att den går att få med manuell låda.
Citera
2013-07-02, 17:49
Medlem
Bbobis avatar
Visst kan det vara roligare med manuell om man "rallar".

Men alla är inte 18åriga pubertetspojkar utan många av oss använder bilen som ett rent transportmedel och har inte "känsla" i fokus utan snarare att det ska vara så behagligt som möjligt att sitta i trafiken.
Citera
2013-07-02, 18:04
Medlem
Bluebeast72s avatar
Automaten är ju från början ett hjälpmedel för just handikappade o utvecklingsstörda då den ingav mindre moment vid körning.

Att sedan många av dagen mongos anammat iden är naturligt.
Citera
2013-07-02, 18:11
Medlem
sucuks avatar
Kan inte hjälpa känslan man får av storstad mot landsbygd. Bor man i stan och ofta hamnar i rusningstrafik så är automatlådan det bästa näst efter skivat bröd.

Omvänt, bor man i en by med 10 invånare, endast sett rödljus på bild och uppfattningen om trafikstockning är när kossorna slitit sig samtidigt som grannen 5 mil bort kommer körande förbi.. Klart man inte förstår vitsen med en automatlåda då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in